Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vis oss din high-end gitar! Dyrere, jo bedre.


WelhavenT

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, gitarzan skrev:

Nja. En burst er high end vintage. Melody makers er low end.

Jeg er ikke uenig, jeg stiller bare spørsmål om begrepet og dets opprinnelse. Både Fender og Gibson hadde sine studentmodeller (nevnte Melody Makers og Duo Sonic for å nevne to), men bortsett fra det var vel alle andre modeller 'standardmodeller' da de kom, altså lagde de ingen 'high end'-utgave og en 'standard'-utgave av samme modell, eller?

Gibson hadde sin Les Paul Custom, men denne var vel kvalitetsmessig ikke BEDRE enn de andre Les Paul-modellene lagd på samme lest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er mange definisjoner på hva som er en "High end Guitar"

Etter min mening er både Fender, Gibson og Martin sine standard gitarer High end i utgangspunktet. "Middle End" er økonomi modellene der de har spart kostnader på dårligere deler og treverk og gjerne satt produksjonen til et lavkostland.

Low End er billig gitarer fra Kina ol satt sammen av ræva deler...

Men definisjonen "high end" kan nok diskuteres i det uendelige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre high end gitarer: Martin D-45 (D-18 var budsjettmodellen), diverse archtops (f.eks D'angelico New Yorker) og håndbygde klassiske gitarer (Hauser etc).

 

Av Gibsons solid bodies regnes vel de mer forseggjorte Les Pauls (kantbinding, laminert flammelønn med burst, block inlays etc) som toppmodellene i serien. Men jazzboksene hadde dyrere detaljer (f.eks mere perlemor inlays i headstock) og var høyere priset. 

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, skela skrev:

Andre high end gitarer: Martin D-45 (D-18 var budsjettmodellen), diverse archtops (f.eks D'angelico New Yorker) og håndbygde klassiske gitarer (Hauser etc). Av Gibsons solid bodies regnes vel de mer forseggjorte Les Pauls (kantbinding, laminert flammelønn med burst, block inlays etc) som toppmodellene. 

Så etter din mening så er det bare de dyreste modellene fra hvert merke som er "High End"...?

Hva hvis Morgan lager en superduperluksus modell til kr 8000,-. Er dette da en High End Gitar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, gjohnsen skrev:

Så etter din mening så er det bare de dyreste modellene fra hvert merke som er "High End"...?

Hva hvis Morgan lager en superduperluksus modell til kr 8000,-. Er dette da en High End Gitar?

Nei, har sett et par av de påkostede Morgan gitarer og de kvalifiserer nok ikke (faktisk laget Morgan noen håndbygde gitarer med diverse pynt med kvaliteten var ujevn). 

 

Det var vel også noen Les Pauls som kom med diamond innlegg i headstock. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 60-talls strat er vel i så måte på ingen måte high end, for de ble jo laget som et billig alternativ til Gibson. Laget på billigste måte. Altså like high end som en Morgan strat fra 2016.

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, space skrev:

En 60-talls strat er vel i så måte på ingen måte high end, for de ble jo laget som et billig alternativ til Gibson. Laget på billigste måte. 

Korrekt.
Leo F. ville lage et betydelig billigere alternativ til Gibson mer tidkrevende arbeidsmetoder.
Lov Cost (på 60 tallet) + high value (2016) er nødvendigvis ikke 'high end'.

Endret av Hyrcanian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, gjohnsen skrev:

Tja, det er mange definisjoner på hva som er en "High end Guitar"

Etter min mening er både Fender, Gibson og Martin sine standard gitarer High end i utgangspunktet. "Middle End" er økonomi modellene der de har spart kostnader på dårligere deler og treverk og gjerne satt produksjonen til et lavkostland.

Low End er billig gitarer fra Kina ol satt sammen av ræva deler...

Men definisjonen "high end" kan nok diskuteres i det uendelige.

Du glemte en gitartype. Laget av profesjonell gitarmaker. Harald på Jeløya i Moss skulle ha 19000kr for en Stratocaster han hadde laget. Det er jo en grunn til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Rottenikken skrev:

Du glemte en gitartype. Laget av profesjonell gitarmaker. Harald på Jeløya i Moss skulle ha 19000kr for en Stratocaster han hadde laget. Det er jo en grunn til det. 

Nå vet ikke jeg hvem Harald på Jeløya er, og hvorfor en Stratocaster laget av ham skulle kvalifisere til å være high end. Det finnes vel custombyggere som lager langt dyrere Stratocastere enn det, men hvor grensen for high end går, vet jeg heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Audun skrev:

Nå vet ikke jeg hvem Harald på Jeløya er, og hvorfor en Stratocaster laget av ham skulle kvalifisere til å være high end. Det finnes vel custombyggere som lager langt dyrere Stratocastere enn det, men hvor grensen for high end går, vet jeg heller ikke.

Harald på Jeløya i Moss er en ganske kjent og anerkjent norsk gitarmaker. Jeg vet om noen norske artister som har kjøpt fra ham. Han fortalte da jeg bodde i Norge. Det er ikke automatisk at høyest pris = best gitar og high end. Og han kan sikkert lage en mye dyrere customgitar på bestilling bare du betaler.

Jeg tok denne gitarmakeren som eksemlpel på en kategori som var glemt å ta med nemlig de som er laget av gitarmakere. 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.