Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vis oss din high-end gitar! Dyrere, jo bedre.


WelhavenT

Anbefalte innlegg

11 timer siden, GunnarpåMo skrev:

Synd. Det finns jo folk som har penger i Norge, men kanskje de bruker det på gitarsamlingen med  apegrep i stedet?

Får håpe de gjør det, har lest at det er fornuftig plassering av penger å gå for vintage gitarer. Samtidig er det mange modeller å velge mellom, og det er mulig for selv mannen i gata å skille mellom modellene. Det er jo veldig seervennlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo stort sett TAP å ha norske kroner i banken nå om dagene .

Så kjøper en de rette gitar modellene til rett pris , så vil DET lønne seg bedre enn å ha penger i banken .

Ta med kurstapet på NOK de siste to år , så er tapet for folk med penger i banken , STORT .

Jeg er glad jeg kjøpte en del gitarer fra USA når USD kursen var 5.8-6.2 .

De fleste av disse kunne jeg solgt nå , med grei "rente" på .

Hadde en kjøpt f.eks noen  Gibson CS gitarer for priser 15-25k for 1-1.5 år siden , så kunne en antakelig solgt de med grei fortjeneste nå fremover .

 

Når det gjelder svindyre "vintage" gitarer , så må en være en ekspert for å kunne tyde det markedet .

Og prisene der kan nok gå opp-ned en del . Samt det er antakelig et veldig lite marked for det her i Norge .

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.2.2016 at 17.07, Sugardaddy65 skrev:

Det er jo stort sett TAP å ha norske kroner i banken nå om dagene .

Så kjøper en de rette gitar modellene til rett pris , så vil DET lønne seg bedre enn å ha penger i banken .

Ta med kurstapet på NOK de siste to år , så er tapet for folk med penger i banken , STORT .

Jeg er glad jeg kjøpte en del gitarer fra USA når USD kursen var 5.8-6.2 .

De fleste av disse kunne jeg solgt nå , med grei "rente" på .

Hadde en kjøpt f.eks noen  Gibson CS gitarer for priser 15-25k for 1-1.5 år siden , så kunne en antakelig solgt de med grei fortjeneste nå fremover .

 

Når det gjelder svindyre "vintage" gitarer , så må en være en ekspert for å kunne tyde det markedet .

Og prisene der kan nok gå opp-ned en del . Samt det er antakelig et veldig lite marked for det her i Norge .

 

Å kjøpe nye gitarer er stort sett et tapsprosjekt uansett hvordan man vrir og vender på det. Synes det generelt er vanskelig å få en god pris for brukte "nye" gitarer. Det gjelder både Fender og Gibson. Det at Gibson dumpet prisene på 2015 modeller på slutten av året er heller ikke positivt for bruktmarkedet. 

Jeg kjøpte også en del gitarer på lav dollarkurs. Er nok dessverre ikke i nærheten av å få kjøpssum tilbake igjen. (tror jeg)...Men verditapet er forhåpentlig mindre.

På Vintage markedet er nok mange skremt av muligheten for å kjøpe noe som er fake. Noen etterligninger er så gode, at til og med eksperter er usikre på om noen gitarer er ekte eller ikke..

Noen som har noen eksempler på "Nye Gitarer" som har steget i verdi...? Sikkert noen av Collector Choices og et fåtall Fender Custom shops...?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor går grensa for nye? Det finnes mange Ibanez JEM du må betale dyrt for, spesielt de med flere farger og swirl. En fin LNG koster også fletta, særlig med korrekt kasse. Til og med en standard neon med sterk farge er kostbar. Nå er disse straks 30 år, så de regnes kanskje ikke som nye. Men de er veldig mye nyere enn en Fender fra 60-tallet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.