Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En til country solo:)


williamh

Anbefalte innlegg

 

1 time siden, skela skrev:

Vanskelig å leve av slikt ja. men bra spilt var det jo. Men nivået i Nashville (Guthrie Trapp, Daniel Donato etc) er ganske høyt så det skal litt mer til før man blir virkelig imponert :-)

 

Gitarister kan stort sett (spes i Norge) hovedsakelig kun ha et levebrød av undervisning eller av å spille i kjente band med lang levetid og jevnlig turnering. Ellers kan man overleve som gitarist via den hellige kombinasjon NAV, samboerske med jobb/leilighet, pokerspill på si (risikabelt), arv og donasjon, halv stilling som sovende nattevakt... Mange muligheter :-)

 

 

Selvfølgelig er jeg langt unna nivået til Guthrie Trapp og Danny Donato, men skal jeg være ærlig tror jeg at jeg fortsatt har mye potensiale, og at det ikke er uoppnåelig å spille som dem en dag. Vi får se, jeg skal jobbe hardt... ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, williamh skrev:

 

Selvfølgelig er jeg langt unna nivået til Guthrie Trapp og Danny Donato, men skal jeg være ærlig tror jeg at jeg fortsatt har mye potensiale, og at det ikke er uoppnåelig å spille som dem en dag. Vi får se, jeg skal jobbe hardt... ;)

Trapp og Donato hadde samme jobb som Johnny Hiland, Brent Mason, Redd Volkeart m.fl tidligere har hatt; Don Kelley band. Dette band spiller fire-fem ganger pt uke på samme sted i Nashville, en slags 'countrybar' som trekker alle turistene (da kan man spille flere ganger pr uke uten at publikum går lei). De spiller fire timers økter non-stop som hovedsakelig er country/rock klassikere i halsbrekkende tempo. Slikt blir man rutinert av. 

 

 

Det er vanskelig å finne tilsvarende jobber i Norge. Området rundt foten av Fløyen er vel omtrent eneste sted som har nok gjennomflyt av turister (utenom Oslo akkurat i fellesferien pluss ukene når det er ferie i Sør-Europa...). 

 

Man kan få endel god rutine av å spille med coverband i helgene (viktig å velge en setting der man har nok solopartier...). NB ingen blir mer rutinert av å kjøre rundt i bil/buss/fly :-) Trikset er; -daglig øving -jevnlige jobber foran et publikum.

 

 

Det kan også lønne seg å gjøre mest mulig på relativt enkelt oppsett (f.eks en Telecaster pluss en tuner, en boost/overdrive og/eller en kompressor pluss litt slapback delay (bør ikke overdrives) og ørlite reverb. 

 

 

http://robertswesternworld.com/bands/

 

 

Det lønner seg også å være bevisst på fordelene ved hybrid teknikk (fingre pluss plekter eller tommelplekter). Samt balansen mellom å spille noen soloer i vokalbasert band (ala Hellbillies) vs rene instrumentaler (ala Hellecasters). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aphelion skrev:

Det er også ganske sunt å ikke henge seg altfor mye opp i at man «må» ha den og den gitaren til den og den sjangeren :)

Betyr det at jeg ikke får kjøpe SG doubleneck til den ene gangen i året jeg spiller Stairway to Heaven!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.