Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PerA

Anbefalte innlegg

Fant ingen tråder dedikert til Lapsteel når det kommer til generell diskusjon, spilleteknikk, stemming, etc., så jeg starter en ny en.

Sparker i gang med noen spørsmål:

- Hvilke nettressurser/bøker anbefaler folk? Har forsøkt www.lessonswithtroy.com, og det har vært helt greie ting.

- Hvilke stemminger foretrekker folk? Har forsøkt meg i åpen, G, D og E (har en 6-strengs lapsteel), og heller mot åpen D som favoritt, da klangen ble litt tynn i E og litt for pløsete i G.

- Hva er anbefalt av strenger, og er det noe særegent jeg bør tenke på når jeg skifter dem?

Jeg fikk min lapsteel i forrige uke, så jeg er å anse som nybegynner, men håper vi får alle som har litt interesse og peiling på instrumentet med i tråden. :)

(Dersom pedalsteel-gutta vil delta, så skifter jeg gjerne navn på tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GBDGBE (David Gilmour tuning) er et fint utgangspunkt. Man får da dur og moll treklang og kan lage forminsket/forstørret intervall på de lysere strenger.

Man kan også stemme basstrenger til E-B eller liknende.

Man kan da enkelt spille over mai, m7b5, 6-akkorder etc med enkle figurer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GBDGBE (David Gilmour tuning) er et fint utgangspunkt. Man får da dur og moll treklang og kan lage forminsket/forstørret intervall på de lysere strenger.

Man kan også stemme basstrenger til E-B eller liknende.

Skal prøves i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om at brødgjøken som kjøpte min forrige lap steel, en 60-talls Teisco, fortsatt ikke har gjort opp restbeløp fra handelen (vil anbefale kredittsjekk av absolutt alle aktører i musikkbransjen selv om de tilsynelatende har kjente navn i ryggen eller er halvkjente navn, mange konkursryttere der ute). Teiscoen hadde litt slitne tuners, kropp i sponplateliknende materiale og enn litt mikrofonisk pickup men låt ganske greit med litt delay på en røramp.

Har ikke anskaffet en erstatning, kanskje på tide. Men prisene har vel gått litt opp på slikt.

Burde man starte egen tråd for å navngi idioter som ikke gjør opp for seg økonomisk (eller som selger instrumenter som ikke har de lovede spesifikasjoner)? :-) På Facebook er der en egen gruppe som advarer mot spillesteder og aktører/agenter som ikke betaler ut hyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde man starte egen tråd for å navngi idioter som ikke gjør opp for seg økonomisk (eller som selger instrumenter som ikke har de lovede spesifikasjoner)? :-) På Facebook er der en egen gruppe som advarer mot spillesteder og aktører/agenter som ikke betaler ut hyre.

Nei, det burde man ikke, denslags fører bare med seg bråk. Bruk fb eller en blogg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det burde man ikke, denslags fører bare med seg bråk. Bruk fb eller en blogg.

Enig (og det var en avsporing). Man har jo selv også ansvar for å kontrollere kredittverdighet.

Innlegget var vel et uttrykk for irritasjon samt en visst håp om at noen gjenkjenner det omtalte instrument (i så fall husk på at det er å betrakte som tyvegods til restbeløpet er betalt eller saken er oppgjort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://bb.steelguitarforum.com/ er stappfullt av kunnskap om stemminger, strenger osv. Jeg har prøvd lite selv. Liker meg i åpen E og G, og har også prøvd dobro-stemming (GHDghd). Dobrostemmingen kom jeg ikke langt med, men den låter gammel-country fra første tone :)

Nå har jeg lyst til å sette to stringbenders på den jeg skal bygge, for å få med en a-dur og c#-moll i åpen E og fake litt pedal steel, men jeg er usikker på hvor enkle de er å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6tag_145779666_1030490315087736070_14577

Har en Recording King lapsteel.

Billig sak, men låter ganske kurrant.

Har brukt den på et par plater og en del konserter,

så den gjør jobben.

Stemmer(mørk til lys)

B-B-E-G-B-E. Altså åpen E-moll med en mørk B(samme som baritone) i bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med DGBE på toppstrengene er at man kan spille over de fleste akkorder samt at man kjenner igjen posisjoner fra gitaren. Det er også praktisk å venne seg til å spille slide i standard tuning på normal gitar. Man har tilgjengelig intervaller for moll, mai7, dur, 6, m7b5, dim etc uten å vinkle stålet (tenk at basslinjen fra et annet instrument og/eller annet kompinstrument gir de manglende toner i akkorden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser kliss lik ut min Harley Benton-lapsteel, men har andre knotter og to pickups.

Har i dag stemt om til Gilmour-stemming, og skriver under på Skelas kommentarer. Høy overføringsverdi fra standard gitarspill, og lett å finne treklanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.