Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PerA

Anbefalte innlegg

Fant ingen tråder dedikert til Lapsteel når det kommer til generell diskusjon, spilleteknikk, stemming, etc., så jeg starter en ny en.

Sparker i gang med noen spørsmål:

- Hvilke nettressurser/bøker anbefaler folk? Har forsøkt www.lessonswithtroy.com, og det har vært helt greie ting.

- Hvilke stemminger foretrekker folk? Har forsøkt meg i åpen, G, D og E (har en 6-strengs lapsteel), og heller mot åpen D som favoritt, da klangen ble litt tynn i E og litt for pløsete i G.

- Hva er anbefalt av strenger, og er det noe særegent jeg bør tenke på når jeg skifter dem?

Jeg fikk min lapsteel i forrige uke, så jeg er å anse som nybegynner, men håper vi får alle som har litt interesse og peiling på instrumentet med i tråden. :)

(Dersom pedalsteel-gutta vil delta, så skifter jeg gjerne navn på tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GBDGBE (David Gilmour tuning) er et fint utgangspunkt. Man får da dur og moll treklang og kan lage forminsket/forstørret intervall på de lysere strenger.

Man kan også stemme basstrenger til E-B eller liknende.

Man kan da enkelt spille over mai, m7b5, 6-akkorder etc med enkle figurer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GBDGBE (David Gilmour tuning) er et fint utgangspunkt. Man får da dur og moll treklang og kan lage forminsket/forstørret intervall på de lysere strenger.

Man kan også stemme basstrenger til E-B eller liknende.

Skal prøves i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om at brødgjøken som kjøpte min forrige lap steel, en 60-talls Teisco, fortsatt ikke har gjort opp restbeløp fra handelen (vil anbefale kredittsjekk av absolutt alle aktører i musikkbransjen selv om de tilsynelatende har kjente navn i ryggen eller er halvkjente navn, mange konkursryttere der ute). Teiscoen hadde litt slitne tuners, kropp i sponplateliknende materiale og enn litt mikrofonisk pickup men låt ganske greit med litt delay på en røramp.