Gå til innhold
SRVTEXAS

Buzz-lyd på h-strengen (2-3 fret)

Anbefalte innlegg

Har fått en irriterende buzz-lyd på h-strengen (noe på e også), rundt 2-3 fret.

Det skal sies at jeg ikke har forsøkt å bytte strenger, men er det utover det noe jeg kan prøve for å utbedre dette selv?

Noen tips til feilsøking for å finne årsaken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest

Og når det er gjort: sjekk om halsen har tørket ut i vinterkulden og fått for lite kurve.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Evt om et av båndene har begynt å løsne. Har en LP der båndet mellom 4. og 5. (tror jeg) har begynt å løsne litt i kanten, som resulterer i buzz når jeg presser ned e-strengen i 3.bånd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gitaren har stort sett stått i et hjørne i flere år, og ved nærmere ettersyn (ja, jeg burde nok ha sett etter med en gang) ser jeg at det er ganske store spor i 2-3 bånd på B og E strengen.

Så da er spørsmålet om det er verdt å legge penger i nye bånd (evt. filing) på en Yamaha akustisk (10 år++) som opprinnelig kostet 3-4 lapper.

Det koster vel fort et par lapper (av de store) og få fikset det?

Endret av SRVTEXAS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før du resignerer mtp omfang og pris: les deg opp på emnet og gjør et forsøk selv. Du kan bli positivt overrasket. Utstyret du trenger behøver ikke være veldig dyrt heller. Begynn med trådene om fret leveling her, tror det ligger en kurant sticky i bassforumet..?

Edit: og det finnes kompetente fiklere blant medlemmene her som kan hjelpe deg til en kurant pris vil jeg tro. I utgangspunktet ville jeg ha tatt 500,- dersom det er snakk om begrenset båndarbeid.

Endret av Gubbe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først bør du sjekke Ibsens tips om halskrumming. Det er enda lettere å gjøre noe med. Og definitivt noe du kan gjøre selv. Gi halsen en kvart til en halv omdreining slakke på truss rod og sjekk etter en liten time. Verktøy til dette skal normalt følge med gitaren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.