Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

prosjekt billig telecaster


Anbefalte innlegg

I går fikk jeg gjort litt jobbing med halsen.

Dette er et billigprosjekt, altså finner jeg billige løsninger. (Unntaket blir lakkeringen, hvor lakken endte opp på det dobbelte av hva jeg samlet betalte for kropp og hals :) Mer om det i en senere post)

Fretleveling økonomistyle DIY:

Linjal fra biltema. Merkert opp båndplassering og saget med stikksag (med baufilblad) og filet litt.

DSC_0023_edit.jpg

Justerte trussrod til halsen var så strak som mulig. Den viste seg være litt ujevn, så når den er rett på ene siden er den litt buet på den andre. Justerte inn så godt jeg klarte.

Så var det tid for maskeringstape.

DSC_0024_edit.jpg

og tusj

DSC_0025_edit.jpg

Sanding block. Fant nok en ting på biltema, som kan bli kjekk til annen bruk også senere. Vater i aluminium. Sjekket mot flere overflater, og det virker helt plant.

Dobbeltsidig tape og 1200-papir fra en skuff.

DSC_0026_edit.jpg

Puss puss, så får du en suss.

DSC_0027_edit.jpg

Så stålull.

DSC_0028_edit.jpg

Av med tape.

DSC_0029_edit.jpg

Herdins beis og en del lag med tru-oil. Herdet i snart en måned, klar for ploering. Bare for å vise fargen.

DSC_0030_edit.jpg

Så er det å gå over med fret rocker. Hva har vi som er rett og kort nok da?

DSC_0032_edit.jpg

DSC_0031_edit.jpg

2 bånd var fortsatt litt høye (bare på halve halsbredden), så tapet og pusset de mer.

 

Done!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gått løs på Les paulen med det vateret som pusseblokk, men utover det er jo alt mer eller mindre standard, bare et billigere/tilgjengelig alternativ.

Hverken pussekloss eller fret rocker koster jo stort på ebay, men det er ventetiden osv. tenkte det var festlig å prøve :)

Legoklossene fungerte overraskende bra. Merket det lett der det var ørsmå forhøyninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/18/2016 at 19.34, space skrev:

På en vanlig tele vil plata på broa ha kontakt med jording i cavity. Her må jeg nok borre. Usikker på hvordan det er på les paulen min forresten... 

Fant forresten hull fra bridge pickup til ene beinet på broa gjemt under sparkel etter jeg plukket alt fra hverandre igjen, så nå er det stukket opp og klart til jording.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Litt inspirert av @Truckstop Chuckie, så får jeg oppdatere litt selv.

Binding ligger klart, håndoverfres er lånt. Bits er kjøpt inn på Jula, og tilpasset.

Bindingen er egentlig litt i overkant gul, og da ikke helt samme farge som på halsen. Det er litt kjipt.

Men først må jeg pusse ned malingen på sidene av gitaren, for å få det jevnt og fint.

Så må jeg lage en plugg av noe slag til jackbrønnen, så ikke kulelageret på fresen går inn der og fører til en ufin fresekant.

Det blir nok enkel binding, pga en elendig pussejobb av forrige prosjekteier, som har pusset for mye på baksiden av nedre horn, slik at kroppen på et vis er skjev der. Kan ta noen bilder av problemet senere.

Endret av space
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger spent med. Ikke tenk på litt feil farge i binding. Tenk på at du lager den selv og bli stolt av deg selv. Jeg hadde aldri klart å lage binding. Kjør på og jeg føler med.

;Mulig det står men jeg har ikke fått det med meg. Hviken farge skal du ha på kroppen?

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.