Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

prosjekt billig telecaster


Anbefalte innlegg

Det har jo vært litt snakk om en økonomi build-off. Denne her går vel ikke helt under kravene som ble satt der, men prøver å gjøre det billig.

I sommer kom jeg over denne kroppen og halsen billig, så handlet og tenkte det kunne være fint å bruke til et lite prosjekt, hvor jeg lærer meg litt forskjellig som jeg ikke har prøvd før.

post-9639-0-51860700-1454324297_thumb.jp

post-9639-0-27240900-1454324321_thumb.jp

Begge deler er av ukjent merke. Når jeg pusset ned så jeg at denne telecasteren opprinnelig hadde hatt tom-bro og stop tail. Lakkjobben selgeren hadde gjort her var helt krise.

Planen var i utgangspunktet å ha en tele half-bridge og en Bigsbyaktig tremolo.

Jeg handlet inn half-bridge og "Bigsby" fra ebay, bare for å oppdage at bridgen ikke gikk å stille høyt nok. Dette igjen pga originalens tom-bridge. Halsen var altså for høy.

Så da bar det på ebay igjen for å finne en billig tom-bridge.

I mellomtiden ble det litt måling og jeg borret ut hullene som var fylt igjen. Forøvrig KUN sparkel i hullene. Ikke noe treverk.

post-9639-0-56460200-1454324889_thumb.jp

Her har jeg borret til Bigsby og rensket opp de originale hullene til broen.

Jeg har valgt å prøvemontere hele gitaren før jeg eventuelt pusser den ferdig og lakkerer den. Dette for å verifisere at den i det hele tatt er spillbar før jeg legger masse energi i finish.

post-9639-0-75103800-1454325198_thumb.jp

VEH, fra Guitarfetish, som jeg hadde liggende ubrukt

post-9639-0-73802100-1454325235_thumb.jp

Klippet ut plekterbrett delvis ut fra en thinline-mal, googleinspirasjon og egne ideer.

Stemmeskruer har jeg rappet fra en annen gitar inntil videre. Fikk justert trussrod og strengehøyde så den er spillbar.

Neste oppdatering blir elektronikken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jo bli meget artig! Personlig tenker jeg at det plekterbrettet du har prototypet frem hadde gjort seg best om kroppen hadde binding. Kan ikke stå til rede for hvorfor, det bare falt inn i nepen. Ellers ser nå alt ganske greit ut. Hva angår tele-bridge og hals som var for høy: Er selve festet til halsen tjukkere enn på en vanlig telostratojazzastang? Eller er halsen vinklet som på en Gribbo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert å frese til binding på den faktisk, da det er noe jeg aldri har prøvd, og jeg har god tid til jeg kan lakke, mtp temperaturen ute nå :)

Halsen er faktisk tykkere i innfestingen enn de andre halsene jeg har.

Nå med elekronikk koblet. Pt litt for kort jackledning, og ikke noen festekopp til kroppen, og jordingskabel til broa må jeg finne ut av.

8c0c34d3a19a9c421ae08aa8d561ec09.jpg

d65e6fec6556527459c5640c7f4c63f6.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det går smått fremover. Installert jackbrønn.

Skruehullene linet ikke helt opp, og jackplata er litt mer bøyd enn buingen på gitaren, så får gjøre litt tilpasninger en annen dag.

 

https://goo.gl/photos/cmK6UUKZVZbcdiT38

https://goo.gl/photos/rNS5QB1EmDAQPMRL7

 

edit: Ok. Bildelinking er helt føkked nå.

Endret av space
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ebbe skrev:

Et lite spørsmål - må det gå jording til brua?
 Skrudde opp en TeleMex her forleden, og den var ikke jordet til brua, men til "cavity" som riktignok var malt med slik svart "shielding-guffe"

På en vanlig tele vil plata på broa ha kontakt med jording i cavity. Her må jeg nok borre. Usikker på hvordan det er på les paulen min forresten... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.2.2016 at 12.10, ebbe skrev:

Et lite spørsmål - må det gå jording til brua?
 Skrudde opp en TeleMex her forleden, og den var ikke jordet til brua, men til "cavity" som riktignok var malt med slik svart "shielding-guffe"

En standard tele så er det som regel en plate under broplukkoppen som har kontakt med bro så da er den faktisk jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. "broplukkkoppen".

Med mindre det sitter en ledning gjemt nede i et av skruehullene til bro-festet, så er brua ikke koblet sammen med resten av elektronikken.

Men, dette er en 2. hand gitar, så trenger ikke ha sett sånn ut originalt. Støyer ikke, så jeg er happy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.