Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Progressive tension


skela

Anbefalte innlegg

Tror jeg skal gjøre det, faen for en idiot. Svarer meg ikke lenger, heller. Han hadde hatt godt nytte av standard nettbutikk-oppsett sånn at folk slipper å ha direkte kontakt med fehuet, men det virker som at kundene må være av en «viss standard» for å få handle hos han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg får lyst til å bestille ene og alene for å se hva han skriver...

Han har jo et poeng i og med at det knapt finnes strengesett i salg med progressiv tension (utenom Malmsteen settet som nå selges hos Fender).

Utover det er vel oppførselen det refereres til og skrytingen på nettsiden nærmest som narsissistisk å regne. Noen med godkjent utdanning i faget vil muligens korrigere eller supplementere utsagnet med det minner nå litt om selvskryt over egen fortreffelighet og nedrakking av andre synspunkter.

Poenget med gradvis økning i tension er at strengene da føles like 'harde' i bruk. Dvs med tilført kraft vil man bende 'likt' på streng.

Med dagens 9-42 og 10-46 sett vil B og dyp E streng virke litt 'slappere i fisken'. Men det trenger jo ikke være en ulempe dersom man f.eks liker å utføre bends på to heltoner ala Jimmy Page.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er eksakt samme tension (spenning) uavhengig av strengelengde bak nut og sadler så lenge tykkelsen er den samme og strengene er stemt til samme tone.

Følelsen kan derimot variere da lengre streng gir annen fordeling av endringer i elastisiteten.

Det kan i så fall forklare hvorfor Floyd Rose med locking nut stort sett settes opp med 009 sett stemt ned en halvtone mens jazzgitarer med trapes strengefeste spiller lettere med 013-56 sett.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de utgjør jo en promille av alle som bruker FR.

Har ikke oversikt. Personlig har jeg aldri likt FR da finstemmerne kolliderer med plekterhånd og jeg ikke så poenget med å ha headstock tuners bak locking nut (da var Steinbergers headless system mer gjennomtenkt til tross for utradisjonelt utseende).

Foretrekker oppsett med locking tuners og flytende 2-point Wilkonson eller Gotoh trem (lubrikerer man kontaktpunkter flyter det som regel fint).

Det låter også litt bedre med 10-46 på en strat (men ikke på en telecaster) men forstår jo godt at mange finner tykkere strenger ubehagelig å operere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.