Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hørelære? Fin liten test!


The Euphor

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tritonus.. da tenker du bare på djevelen.. Så enkelt er det.. Det er et skummelt slemt intervall..

Kroffer.. Nynn det første intervallet i Star Wars.. Så går du på et piano og spiller en kvint (c-g).. der har du det.. Første intervallet i en sang, som jeg kobler med de enkelte intervallene..

Enkelt forklart :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fins et program som heter earope. Hølrelæreprogram. Her er det gjenkjenning av intervaller, akkorder, melodier, skalaer osv. Her har du alle akkorder og skalaer du trenger! Fint oppslagsverk for å finne skalaer o.l. også. Vet ikke om det er gratis, jeg har lastet ned piratversjon tror jeg. Dette kan man holde på med lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:shock:

Hørte på Pat Metheny - The Way Up på en del hvor pianisten spilte to intervaller. Så gikk jeg inn på siden og i perfekt timing og samme key kom to nye intervaller. Var som om de var del av musikken.

Men anyways. Veldig bra side det der. Når man i tillegg lærer seg avstanden mellom intervallene på gitarhalsen, så kan man spille alt man hører. Er langt ifra der ennå selv, men det kommer seg.

Et lite triks for å lære intervallene raskere, er å assossiere de med en sang. P4 f.eks. er intervallet som LTE - State of Grace begynner med. M6 er slik "Jeg snører min sekk" begynner. m6 forbinder jeg med Allan Holdsworth - Zone (er flere plasser på slutten av sporet Zone som er på live CD'en hans fra 2002).

Sliter litt med å skille m7 og M7. Noen vet om sanger hvor de er fremtredende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:shock:

Hørte på Pat Metheny - The Way Up på en del hvor pianisten spilte to intervaller. Så gikk jeg inn på siden og i perfekt timing og samme key kom to nye intervaller. Var som om de var del av musikken.

Genial skive...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på en minor 2nd og en major 2nd?

Ikka bland M og m skalaer med M og m toner. Det er tydeligvis ikke alltid det samme :P Blant annet er det vel sånn at en M akkord kan låne en m7 uten at det blir en moll akkord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på en minor 2nd og en major 2nd?

Ikka bland M og m skalaer med M og m toner. Det er tydeligvis ikke alltid det samme :P Blant annet er det vel sånn at en M akkord kan låne en m7 uten at det blir en moll akkord.

Hva prøver du å forklare her? En M akkord kan låne en m7 uten at det blir en moll akkord? Beskriv mer detaljert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D7 er ikke en Dm7.

D er ikke begrenset til å kun "låne" en [Major 7] -> Dmaj7, selv om det er den riktige hvis vi tenker på ren dur og moll.

Dette har blitt omtalt før på forumet, men det er for å spare blekk at vi ikke kaller D7 for D[b7].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.