Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppegående rimelig gitar-interface for hjemmestudio?


Anbefalte innlegg

Morn!

Jeg holder på å opparbeide meg et lite hjemmestudio. Det blir nok mest til leking og til demobruk for bandet, med mindre jeg skulle bli bitt av basillen.

Jeg kjører for øyeblikket gitaren rett i interfacet og genererer alle lyder fra EZMix 2.0. Funker greit det, men jeg savner det "fysiske" aspektet der jeg kan vri på knotter og trykke på knapper for å få lyden jeg vil ha. I tillegg føler jeg at plugin-verden er alt for stor for meg - Det finnes så mange muligheter at jeg bare blir sittende og trykke meg gjennom 200 patcher for å finne en oppegående lyd.

Så jeg lurer på om det finnes et relativt enkelt og greit interface beregnet på gitar (og som gjerne også funker for bass). Jeg ser at Boss har noen USB-bokser (GT-001, ME-25, ME-80, etc) som muligens er oppegående; er det noen som har erfaring med disse eller med tilsvarende bokser fra andre merker? Jeg forsøker å holde meg under et par tusenlapper, så noen Axe-FX blir det ikke. Spesielt ME-25 ser jeg er veldig rimelig, så hvis noen kan melde at den er ålreit så går jeg muligens bare for den.

Jeg holder det også helst enkelt, som sagt. Hvis jeg kan få et par oppegående basic-lyder (crunch, lead, clean, distortion) så holder det lenge; jeg er ikke interessert i å surfe meg gjennom tusenvis av alternativer for å finne riktig sound til en låt. Hadde jeg hatt budsjett og muligheten til å lage høy lyd hjemme så hadde jeg kjøpt én god forsterker og et par effektpedaler og bare mikket det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slutten av forrige uke ble det lagt ut en Avid Eleven Rack til 2500 på Finn. Dette går vel for å være noe av det bedre i denne prisklassen, men den er vel muligens solgt. Var en veldig fin pris!

Ellers vet jeg det er mange som skryter av GT-001, og har vurdert denne selv. Lå også nylig en Pod HD på finn til 1200, bør vel også gjøre nytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke en multieffekt med patcher som kan lagres og så bruke det mellom gitar og interface?

Må du ha USB-interface i boksen?

Nei, det er ikke et absolutt krav, men det gjør det lettere å ta opp f.eks. både tørt signal og effektsignal samtidig (for fremtidig re-amping e.l.).

"Vanlige" multieffekter som er beregnet for bruk med forsterker har vel også ofte svært manglende forsterker- og kabinettsimuleringer, så signalene kan ofte føles litt vell tørre. Men jeg skal innrømme at dette er en ny verden for meg; forrige gang jeg eide en multieffektenhet var i 2003 :D

Men jeg tar gjerne imot anbefalinger på "vanlige" effektenheter som låter bra rett i lydkortet også.

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt meget imponert over hva Zoom har fått til de siste par-tre årene. Min erfaring er mest for bass, men pris, lyd features og ikke minst brukervennlighet er veldig bra, spesielt hvis man liker stompbokser, men kunne tenkt seg å lagre patcher også.

Jeg synes ihvertfall Zoom G5n ser meget spennende ut. Etter hva jeg kan lese av specs, så har den USB-interface også. Litt usikker på hvordan den er ift G5, som ganske sikkert også vil kunne gjøre jobben.

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.