Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kun én pickup fungerer - Teisco 1966


Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte meg en Teisco ET-210 i går. Elektronikken skal ha vært gått gjennom av en proff for ikke lenge siden, men allikevel funket bare en pickup.

Det er av/på switch for begge pickupene. Man har altså fire muligheter:

1: Alt av

2: Kun halspickup

3. Kun stolpickup

4: Begge på

På min fungerer kun Nr 1 og 2, altså helt av eller halspickup. Åpnet opp på baksiden, og alt så ut til å være montert i henhold til det vedlagte koblingsskjemaet. Hvordan feilsøker jeg for å finne ut hva som er feil? Jeg har multimeter, men vet ikke helt hva jeg skal se etter.

post-1006-0-38645700-1453649857_thumb.gi

Endret av magnusberger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lodd av "hot"- lederen på pickupen som ikke fungerer, og mål fra den ledningen og jord. Still inn mulitimeteret på Ohm. Hvis pickupen fungerer, skal du få utslag. Får du ikke utslag er pickupen død. Er det utslag, så ligger feilen et annet sted.

Regner med at det da er den røde fra bridge pickupen som skal sjekkes? Hvor mange Ohm skal det i så fall vise (sånn ca)?

Endret av magnusberger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, plukk av den som ikke er koblet til jordpunkter. DC motstand på pickups varierer ganske mye, men la oss si 5- 10 kOhm. Tallet er egentlig ikke viktig, men noen kiloohm er et tall du kan forvente. Du kan også "veive" med en skrutrekker i nærheten av pickupen for å se om tallet endrer seg, hvis du er i tvil. Endrer mostanden seg, er det et tegn på at pickupen fungerer slik den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Det viste seg at pickupen ikke fungerte. :(

Denne må med andre ord byttes ut. Dette er "surface mount" pickups som monteres på plekterbrettet. Kan egentlig tenke meg noe annet/råere. Gitaren brukes til bluesslide og åpen stemming, lydidealet er Black Keys, Gaary Clark Jr etc. Er det noen som har noen tips om hva jeg bør sjekke ut? Surface mount er klart en fordel, men det er også routet ut litt plass under plekterbrettet.

Halspickupen målte kun 5,1 kOhm. Det er vel ganske lite? Bør jeg velge en bridgepickup med lavt output også, eller kan det være kult å dra på med en rundt 10 kOhm+ ?

At gitaren holdes original driter jeg egentlig i, det viktigste er at den låter fett og ser bra ut. :)

post-1006-0-53605400-1453663308_thumb.jp

Endret av magnusberger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lagt meg på omtrent samme verdi, men smaken, baken og så videre..
Bare skyter inn, trenger du strengt tatt mer enn en pickup i denne, da? Bruker du bare en, kan du jo bytte om pickupene hvis du ønsker en brightere lyd?
Det er ikke noen stor heksekunst for de som kan slikt å vikle om pickupen. Det er ikke sikkert det er nødvendig heller, det kan være et brudd et sted man ser hvis man åpner pickupen. Det er ikke nødvendigvis spolen som har røket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer meg nok fint med én pickup ja. Er glad i å bruke halspickup, men av og til kan det jo være trivelig å kicke inn litt twang. :) Uansett er jo posisjonen ikke så langt bak, så sikkert ganske anvendelig plassering.

Skal åpne pickupen og se om jeg ser noe åpenbart. Hvem tar på seg fiksing av pickuper (helst i Oslo-området), og hva koster en sånn jobb?

Hva med en litt hissigere P90 i bridge, hadde det vært en idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som CastorFiber sier, åpne pickupen og se.
Tro det er sjelden at kobbertråden ryker midt inni spolen. Mer sannsynlig at det er i forbindelse med lederne ut fra spolen at det skjer noe. Ikke mulig å sjekke lederen som kommer ut fra innerst på spolen, så hvis det er den så må den vikles om.
Lederen fra ytterst på spolen kan du jo sjekke. Vikl av noen få omdreininger med kobbertråd, og lodd tråden tilbake på lederen (evt. bytt ut den gamle lederen i tilfelle det er den det er brudd i). Det er bare å vikle enden på kobbertråden noen ganger rundt ende på lederen, og påføre loddetinn - på de fleste kobbertråder, i hvert fallen dagens, vil isolasjonen smelte bort når den loddes.

Hvis det ikke hjelper...

Jeg ville nå heller fått viklet om den gamle pickupen istedenfor å kjøpe ny.
5,1K Ohm trenger ikke nødvendigvis være så lite. Kommer an på hvor tykk kobbertråd den er viklet med. Tykkere tråd (som AWG 42) vil med sammen antall viklinger gi lavere motstand enn med tynnere tråd (som AWG 44). Og det er antall viklinger, ikke motstanden i seg selv, som er interessant.

Som sagt, smaken og baken.., men selv liker jeg at pickupene er så passe i balanse (at ikke den ene er betydelig sterkere enn den andre), så jeg foretrekker også at begge pickupene er viklet så omtrent likt.
Men, hvis du leverer den til vikling så er det jo bare å be om at den vikles hottere, omså dobbelt så "hott", for å se (dvs. høre) hva du synes. Hvis det ikke faller i smak så er det ikke så vanskelig å vikle av en del til du blir fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ut spole kan man komme med kompetente råd ?.

Er spolen brun kan man ikke lodde ledning rett på. Brun isolasjon (Plain Enamel) må pusses vekk med finfint sandpapir. Uhyre forsiktighet anbefales da dette er tynn kobbertråd. Kutter man den enden av tråden som går innerst (starten av) spolen må den nok vikles på nytt. Ha multimeter tilgjengelig, mål om det er kontakt der du kommer til. Er det tynn tråd liker den ikke høy loddetemperatur.

Tonal balanse mellom neck og bridge har ingenting med at pickupene må være mest mulig identisk!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.