Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effektsløyfe


per h

Anbefalte innlegg

Hei, bare lurer på om det er riktig kopling i effektsløyfe/anp. Jeg har først TC Elevtronics tuner - TS 9 -> volum pedal -> amp front,

Effektsløyfe:

Send -> providence chorus -> tc Electronic hall of fame reverb -> Hotone Delay -> volum pedal -> return går ut i fra at denne rekkefølgen er riktig, og jeg ønsker å ha volum sist i rekka.

Jeg bruker amp vreng osv, når jeg kopler inn f.eks reverb, så låter den litt rart, låter litt forstyrret hvis jeg kan si det sånn. Humbucker bruk og single coil bruk er også forskjell.... Er dette et kjent problem?

Endret av per h
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet forslag er:

Gitar-tuner-volume-ts9-amp

Sløyfe: chorus-volume-delay-reverb

Egentlig skal reverb komme etter sluttrinn og helst etter oppmikket høyttaler. Du ble teste mulighet for å tappe ut et signal og lage wet/dry oppsett.

Analog chorus kan også kjøres før amp input (etter ts9). Chorus låter også ok sist i rekken (etter delay og reverb).

Volume pedaler bør stå før delay. Har du to er det også greit å plassere den første ganske umiddelbart etter gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet forslag er:

Gitar-tuner-volume-ts9-amp

Sløyfe: chorus-volume-delay-reverb

Egentlig skal reverb komme etter sluttrinn og helst etter oppmikket høyttaler. Du ble teste mulighet for å tappe ut et signal og lage wet/dry oppsett.

Analog chorus kan også kjøres før amp input (etter ts9). Chorus låter også ok sist i rekken (etter delay og reverb).

Volume pedaler bør stå før delay. Har du to er det også greit å plassere den første ganske umiddelbart etter gitar.

Takk for svar, jeg tenker at det kan funke med volum før chorus, reverb og delay, dvs, at man har send-> volum-> også gjennom effektene, slik at man kan justere styrken inn i sløyfa...høre hvor den låter fint ved å justere volumpedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, volum i sløyfe skal stå rett før delay.

Altså: volume-delay-reverb

Prøv så chorus i en av følgende posisjoner:

-mellom ts9 og amp (kan fungere for noen typer analog chorus)

-i sløyfe før volume pedal (dette er standard plassering), det er ingen fordel å swelle inn i chorus effekt..

-i sløyfe etter delay men før reverb

-helt til sist etter reverb (ala Larry Carlton)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skal reverb komme etter sluttrinn og helst etter oppmikket høyttaler.

Jeg ser teori-grunnen til å gjøre det slik, men er det virkelig mange som gidder å styre med å faktisk gjøre det sånn?

Selv synes jeg det kan være kult med klang før vreng(og etter selvsagt, avhengig av hva jeg er ute etter), men jeg skulle vært gaaaaanske opptatt av å ha perfekt hifi/studio-kvalitetsklang på gitaren min før jeg hadde orket å involvere lydmann i klangbruken min.

Trådstarter:

Ha volumpedal før delay om du bruker den til swells, men hvis den bare funker som "mastervolum" så kan den likegjerne stå sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at reverb og delay ikke er helt riktig i lyd. Så lenge jeg vet hvor bra hall of fame reverben er, så vil jeg også at det skal låte riktig. Derfor er det kjempefint å få noen innspill og tanker/ideer rundt dette som jeg kan teste ut. Anadime providence chorus er analog, så jeg tester ut litt forskjellig av forslagene her. Jeg bruker myr volum på gitaren, så ikke must at pedalen er master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, volum i sløyfe skal stå rett før delay.

Altså: volume-delay-reverb

Prøv så chorus i en av følgende posisjoner:

-mellom ts9 og amp (kan fungere for noen typer analog chorus)

-i sløyfe før volume pedal (dette er standard plassering), det er ingen fordel å swelle inn i chorus effekt..

-i sløyfe etter delay men før reverb

-helt til sist etter reverb (ala Larry Carlton)

Så du tenker at chorus -> volume -> delay -> reverb f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.