Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NBD - Ibanez Roadster 924


E5150

Anbefalte innlegg

Nå er ikke denne bassen helt ny. Er en stund siden den kom i hus. Det var imidlertid så mye som måtte gjøres at jeg har måtte bruke litt tid på å sette den i stand.

Dette er altså en Ibanez Roadster 924 bass fra ca. 1980 med passiv/aktiv elektronikk som jeg plukket opp på finn for noen få hundrelapper. Bassen var passe inngrodd i sjit, manglet det meste av deler, men hadde rett og fin hals og elektronikk som fungerte. Bestilte det jeg trengte av deler og har nå fått den i spillbar stand. Må bytte pickupvelger da skaftet er brukket, men etter å ha kikket på elektronikken har jeg innsett at det skal noen andre få gjøre. Har aldri sett så mye ledninger og kontakter på en gitar før! Velgeren fungerer som den skal så jeg kan leve med det en stund.

2016119_2016-01-15%2015.50.53.jpg

2016119_2016-01-15%2015.51.05.jpg

2016119_2016-01-15%2015.52.16.jpg

Hva kan jeg si om bassen? Dette var tydeligvis en high-end modell, og en av de første med originalt design, fra Ibanez. Steve Harris spiller på en litt enklere modell i et par Iron Maiden sine musikkvideoer fra åttitallet (Run to the hills og The Trooper). Bassen veier et halvt tonn og har en alt for lang hals og for store bånd for en stakkars gitarist som meg. Vurderte å selge den videre for å finansiere en kortskalabass, men endret mening etter å ha koblet den opp mot forsterker. FOR EN TONE! Bassen låter hinsides bra og de aktive mikkene gir masse variasjonsmuligheter. Blir nok værende likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Ibanez-bass (Roadster RS900) fra omtrent samme tidsrom, jeg også. Blytung kropp. Min er frankenfretless-konvertert. Vanvittig trøkk i lyden, og jeg mistenker at den tunge kroppen og brua med massingsadler samt messing-nut har noe med det å gjøre (!)

Min er også et reir inni, men så langt har jeg klart å holde den up to date.

DSC_5733_small.jpg

Ser ut som kropp, bru og stemmeskruer er mye det samme.

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.