Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rørproblemer + Line6


Hugo

Anbefalte innlegg

På tirsdag mottok jeg en pakke fra USA... på døra - fantastisk.

Det var splitter ny Pod XT Live med Gator bag.

Jeg koblet den etter kort tid opp til min Fender Hot Rod DeLuxe som er ca. 2 år gammel (eller var det 3 år...). Og det er her jeg begynner å lure litt...

Rørproblemer

Hvor lenge varer egentlig røra i en slik amp?

Jeg har en stund fundert på å bytte rør, men er det strengt tatt nødvendig før de ryker? Avtar kvaliteten på rørene gradvis? Eller burde man vente til den dagen lyden plutselig blir borte?

I det siste mener jeg at lyden i ampen på kanal to og tre (vreng) har blitt en smule "vepsete". Den er liksom ikke like klar og ren som jeg mener at den en gang var. Prøver ampen egentlig å fortelle meg at det nå er nok?

Når jeg videre bare kjører Poden i effektloopen, direkte inn i powerampen, får jeg en antydning av den samme følelsen. Jeg er ikke helt sikker, men jeg føler at vrengen er litt veps.

Så konklusjonen er egentlig:

Får en amp vepsevreng når røra blir slitne, eller har jeg andre problemer? Ev. med øra...

Line6

Erfaringen med Poden er forsåvidt veldig bra. Software osv. gjør at dette sannsynligvis er en ener i sin klasse. At de ribber deg for penger ved å la deg "laste ned" pakker som allerede finnes i brettet (trenger bare koden) får så være. De er smarte...

Men etter noen få dager fikk jeg problemer med pedalen.

Selve pedalen ville ikke virke. Hvis jeg skrudde på wah, da fikk jeg wah, men pedalen varierte ikke wah-lyden. Hvis jeg ville ha volumpedal, da var pedalen kun i stillingen "max" (eller "tå"). Altså så ville ikke selve pedalen gjøre noen som helst bortsett fra å bytte fra volum til wah. Dvs. en ubrukelig wah i første rekke.

Etter å ha forgjeves testet ut restarting til fabrikkinstillingen igjen endte jeg opp med å ringe Line6 i USA. Da prøvde vi å restarte selve pedalen uten hell, og deretter restarta vi hele brettet. Til ingen nytte. Vi tok i tillegg å slettet hele dritten og lastet alt ned på nytt. Da fikk jeg et problem til som jeg først fant ut etter jeg hadde lagt på.

Alle lydene har blitt hakkete. Før var de rene og fine (kanskje med unntak av vepsinga i ampen, som jeg tror er der), og nå hakker de hele veien i sustainen. Det kunne høres ut som om en kabel var med på faenskapet, men jeg har testet de kombinasjonene jeg vet om og det er nok utelukket.

Så hva gjør man da?

Line6-mannen mente at jeg skulle ta den med til den lokale Line6 i Norge.

Men hvor er de?

Er det noen som kan løse mine problemer?

Har en konsert om en uke som jeg hadde gledet med til å bruke Poden på, men utsiktene for det er nok ikke hva de var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om brettet clip'er når den er i loopen, vil du oppleve at lyden etterhvert hakker. Du må da stille ned utgans/inngangsnivåene. (Mer om dette i manualen).

Om du opplever den samme hakkingen uten at brettet er koblet i loopen, men f.eks. hakker når du bruker hodetelefoner, kan det tyde på at noe annet er galt.

Det høres helt klart ut som som om du har vært uheldig med brettet ditt, og at du har mottat en defekt vare.

Har prøvd samme brett i ett par dager, og har ikke opplevd noe lignende.

Jeg mener bestemt at man må sende POD'en tilbake til fabrikken i USA, men sjekk nettsiden eller manualen din for å se prosedyren for dette. En ny telefonsamtale angående dette kan jo heller ikke skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det samme problemet i hodetelefonene.

Men etter at jeg lot PODen ligge og "hvile" noen døgn forsvant hakkinga.

Det er jo veldig rart ettersom den er digital og .... det er rett og slett bare veldig rart.

Jeg kunne fort tenke at det var en dårlig feilsøking fra min side, men jeg er nesten 100% sikker på at feilsøkingen var omfattende nok.

Fremdeles har jeg en funksjonsløs pedal, så en telefonsamtale med JRR-shop vil kanskje ikke være det dummeste. De virker veldig hyggelige...

Synes forøvrig at brettet er råbra, og det er også erfaringen til to andre kamerater som kjøpte det samtidig som meg. Solid metalsak som du sikkert kan tråkke på en del ganger før det blir... litt skittent.

Noen som har synspunkter rundt rørene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tirsdag mottok jeg en pakke fra USA... på døra - fantastisk.

Det var splitter ny Pod XT Live med Gator bag.

Jeg koblet den etter kort tid opp til min Fender Hot Rod DeLuxe som er ca. 2 år gammel (eller var det 3 år...). Og det er her jeg begynner å lure litt...

Rørproblemer

Hvor lenge varer egentlig røra i en slik amp?

Jeg har en stund fundert på å bytte rør' date=' men er det strengt tatt nødvendig før de ryker? Avtar kvaliteten på rørene gradvis? Eller burde man vente til den dagen lyden plutselig blir borte?

I det siste mener jeg at lyden i ampen på kanal to og tre (vreng) har blitt en smule "vepsete". Den er liksom ikke like klar og ren som jeg mener at den en gang var. Prøver ampen egentlig å fortelle meg at det nå er nok?

Når jeg videre bare kjører Poden i effektloopen, direkte inn i powerampen, får jeg en antydning av den samme følelsen. Jeg er ikke helt sikker, men jeg føler at vrengen er litt veps.

Så konklusjonen er egentlig:

Får en amp vepsevreng når røra blir slitne, eller har jeg andre problemer? Ev. med øra...

Det er ikke lurt å vente til rør går istykker.Da kan du være uheldig å ta trafoen din å da bli det DYYYYRT!

I min Marshall, fikk den av fattern når han var ferdig i sin karriere som bassist.Han gad ikke bruke penger på rør skifte.Så han spillte med den i 12 år uten rør skifte.Ett under at han ikke tok trafoen.Der sto røra nesten ikke fast engang.De satt bare oppi soklene:P

De som spiller mye, er mye ute på veien,skifter rør hvert år.

Så jeg ville sendt inn ampen på rør skift..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.