Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til å finne riktig forsterker.


Frugis

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger tips til forskjellige gitarforsterkere jeg burde prøve, for å finne lyden jeg er ute etter.

Er på utkikk etter en ny gitarforsterker, men det finnes jo så utrolig mye å velge i.

Spiller for det meste indierock, alternativ rock eller funkrock type musikk.

Nå spiller jeg på en Fender Frontman 212R forsterker. Den er grei nok den de gangene jeg kan skru opp volumet på rundt 8-9, men ellers så er det ikke mulig å få den lyden jeg vil ha.

Spiller i band, så trenger en forsterker som spiller høyt nok til å høres med trommer naturligvis.

Men jeg vil også ha muligheten til å spille på litt lavere lyd uten at det går ut over kvaliteten på lyden.

Gitaren jeg stort sett bruker er en Fender Telecaster 72 Deluxe, med Wide Range Humbucker.

Setter stor pris på alt av forslag, gjerne hva man bør unngå også..

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skriver at du prøver å finne «din» lyd er jo modellering, enten en forsterker eller en preamp, et godt valg. Der har du uendelige muligheter for å skru deg til nettopp din lyd! Kan anbefale Axe FX (som jeg tilfeldigvis selger, 10hi) som er en kongepreamp, men da trenger du litt ekstra utstyr. Om bandet ditt har et relativt kraftig PA-anlegg kan du kjøre den gjennom der på øving, hvis ikke må du enten ha monitor (kan være greit å ha uansett) eller kjøre den gjennom poweramp og kabinett. Sistnevnte løsning utnytter ikke hele potensialet til boksen, da du må skru av kabinettsimuleringen. Atomic Amplifire er også en preamp jeg har hørt mye bra om, men den har en del mindre kvantum av det meste (amper, effekter osv). En annen fordel med en modelleringspreamp er at den låter likt ved alle volumnivå, som betyr at du kan få rørvreng på stuevolum. :)

Syns du det høres litt "skummelt" ut (i mangel på et bedre ord), så kan en ordinær forsterker være et bedre valg. Det finnes mange forsterkere som er allsidige, men det blir likevel samme kretsen, transformatoren osv så grunntonen vil uansett være lik til en viss grad. Jeg har ikke helt klart for meg hva slags lyd du tenker på da jeg ikke kjenner så godt til sjangrene du nevner, men det skal mye til å gå feil med en Marshall JMP eller JCM800/900/2000 til rock, som jeg er veldig fan av selv! Skal du utnytte de til det fulle vil du i 99% av tilfellene trenge en attenuator/power brake da de spiller usaklig høyt, til og med til bandbruk. 100 watt rettet direkte mot trommisen rasler godt i cymbalene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme spiller jeg mye via Guitar Rig 5. Etter å ha prøvd mye forskjellig der, så har jeg endt opp med en ganske clean tone med litt reverb. Tok opp et kjapt lyd klipp nå så dere kan høre ca. hvilken lyd jeg er ute etter.

Skal Google litt og se på forslagene dine nå. Har hørt mye fint om JCM serien tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En form for AC30 er nok ikke feil til den slags. Jeg kjøpte ikke Vox selv fordi den ikke har nok vreng for meg. Men skulle jeg hatt en amp til den slags så ville jeg uten tvil sett på Vox. De finnes da i forskjellige varianter og prisklasser, men de jeg har prøvd har vært helt vanlig uten noe spesielt og de har vært helt knall.

Eventuelt har du jo også Mesa Boogie Lonestar. Finner du en pent brukt combo til 10k eller noe mer så har du en helt knall og allsidig amp. Etter min mening veldig underestimerte forsterkere, men alt etter smak og behag.

Om Vox eller Mesa er dyrere enn den andre, har ingen betydning selv om du kanskje kan gjøre et bedre kupp med Vox. Prøv forskjellige og kjøp det du liker. :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt har du jo også Mesa Boogie Lonestar. Finner du en pent brukt combo til 10k eller noe mer så har du en helt knall og allsidig amp. Etter min mening veldig underestimerte forsterkere, men alt etter smak og behag.

Lonestar Special er også aktuell. Den er hakket mer "nabovennlig" med 5/15/30W kontra 10/50/100W for standardmodellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Ampen» du brukte i Guitar Rig kan jo være en viss pekepinn da... :P

img-ce-1_amp_cabinet-82df22e476f77de7dc8"Jump Amp with Matched Cabinet: The sound of the Jump is a well-behaved classic choice, offering the smooth, singing lead sound that characterizes those much-loved British amps. Its Matched Cabinet perfectly complements the amp, completing this essential, ready-to-rock duo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.