Web Analytics
Jump to content

Ibanez Premium (Indonesia) vs. eldre Made In Japan vs. annet?

Naigewron

Recommended Posts

Mornings!

Jeg er ute etter en rimelig Ibanez, men det har skjedd litt med seriene og produksjonsstedene deres siden jeg sist eide en. Så jeg lurer på om noen har erfaringer med disse nyere Premium-gitarene fra Indonesia, og hvordan de stiller seg i forhold til eldre japanske gitarer.

Billiginstrumenter nå til dags er jo ekstremt mye bedre enn de var på 80- og 90-tallet, så da lurer jeg på hvordan det stiller seg med disse rimelige mellomklassegitarene mot de litt høyere klassene fra 90- og tidlig 2000-tall.

Er det andre ting man bør være obs på med Ibanez-modellene nå til dags? Jeg har tidligere eid to MIJ RG-gitarer (RG550 fra ca. 1990 og en RG7420 fra ca 2000), så jeg har en smule erfaring med dem, men det er over ti år siden jeg solgte unna alt gitarutstyret mitt og ble trommis på heltid nå :-)

Ibanezgitarer fra Japan, på sent 80- tdl. 90-tall, er veldig gode gitarer! Tror ikke dagens "gode" fra Indonesia måler seg helt mot dem. Men som du sier, billiggitarer nå blir bare bedre og bedre!

Litt på siden da: Driver å sikler på en '90 RG som ligger på finn. no, dessverre har jeg ikke 3000 liggende å slenge.

Premium-serien er vel et forsøk på å tilby noe mellom standard-gitarene fra Indonesia og Prestige-serien fra Japan?

Straymond har hatt en Premium 7-strenger. Han kan sikkert uttale seg litt om kvaliteten. Som Ibanez ellers så er det mulig å snakke de opp for en slikk og ingenting på bruktmarkedet.

Generelt sett gir Ibanez mye for pengene. Enten man liker gitarene eller ikke.

Premium skal være et tilbud til de som har råd til noe mellom det på "bunnen" og prestige/MIJ.

Premium kan gi fryktelig høy bang for buck, men ser at det oftere er en bad lemon der, sammenlignet med prestige.

RG827'n jeg hadde, som var premium, var absolutt verdt kronene. utover at mange av disse gitarene ser latterlig bra ut (veneer, slipte fret-ends, binding, full pupp), spesielt ifht prisen, så var den godt bygd og låt fint. den hadde, som de fleste andre ibbyer, godt av et pickupskifte.

skal du kjøre safe og har mulighet, gå for en MIJ. har du mulighet til å teste en premium og syns det er innafor, kjøp, skift miccer og kos deg glugg :)

Iron label serien har ihvertfall skuffet meg masse sålangt. Har hatt inntrykk av at man får mye for pengene med Ibanez, men det ser ut til å ha forandret seg de siste årene. Såvidt jeg kan huske utifra brukernavnet ditt befinner du deg i Bergen. Vil isåfall anbefale deg å teste de IL og Premium-modellene som henger på Musik-Magazinet og se hva du mener om kvaliteten kontra kronasjene :)

Iron label serien har ihvertfall skuffet meg masse sålangt. Har hatt inntrykk av at man får mye for pengene med Ibanez, men det ser ut til å ha forandret seg de siste årene. Såvidt jeg kan huske utifra brukernavnet ditt befinner du deg i Bergen. Vil isåfall anbefale deg å teste de IL og Premium-modellene som henger på Musik-Magazinet og se hva du mener om kvaliteten kontra kronasjene :)

Er i Bergen ja, jeg er trommisen fra Malice. Takk for sist ;)

Mulig jeg må sette meg opp i demorommet til Tore ja, men det er vanskelig å sammenligne gitarene der med (muligens sterkt glorifiserte) minner fra mine gamle Ibanez'er :)

Edited by Naigewron
  • Like 1

Jeg fikk nylig en RGR465M 2010 Indonesia gitar .

Den var bedre enn forventet .

Hals er ikke helt på Japan nivå - Tremelo var billigere modell men funker ok . Treverk gir inntrykk av å være litt kjipere .

Det er Dimarzio USA pickups på den , så lyden er mye bedre enn V7-V8 japse pickups (som jeg ikke liker særlig) .

post-13695-0-02666700-1449589504_thumb.j

post-13695-0-97848000-1449589554_thumb.j

post-13695-0-61838400-1449589622_thumb.j

• Like 1