Web Analytics
Jump to content

Trenger hjelp!

Recommended Posts

Begynt på et prosjekt der jeg skulle "relice" en gammel gitar somjeg ikke bruker lenger. Jeg hadde plan på å bare bruke sandpapir for å slipe ned lakken på enkelte plasser på gitaren, men det som er problemet er at det bli store riper og fæle merker etter sandpapiret på de plassene jeg ville ha vanlig lakk. Så mitt spørsmål til dere er som følger: finnes det en slags spray eller lignende som gjør til at de ripene ikke vises så godt? Det er en Morgan Stratocaster (svart)post-15314-0-89229100-1449616258_thumb.jpost-15314-0-72320500-1449616283_thumb.jpost-15314-0-23940400-1449616294_thumb.j

Edited by SigurdHammerhaug

Høres ut som du pusser med grovt sandpapir, finnes dessverre ikke noen magisk spray...men som killer nevner over her må du bare pusse videre med gradvis finere sandpapir til ripene er borte. Finnes ingen snarveier når det kommer til slikt, ikke hopp fra grovt til fint i ett sprang. Du sparer ikke noe på det..det ene sandpapiret fjerner merkene fra det andre til merkene er så fine at du kan polere de vekk.

Bilder er som sagt alltid knekt, men tørr ikke si hvordan (om mulig) man legger inn fra telefonen. Du kan evt laste de opp til Dropbox (eller tilsvarende) og gjøre bildene offentlige og legge link til de her..

Edited by Scythes

Høres ut som du pusser med grovt sandpapir, finnes dessverre ikke noen magisk spray...men som killer nevner over her må du bare pusse videre med gradvis finere sandpapir til ripene er borte. Finnes ingen snarveier når det kommer til slikt, ikke hopp fra grovt til fint i ett sprang. Du sparer ikke noe på det..det ene sandpapiret fjerner merkene fra det andre til merkene er så fine at du kan polere de vekk.

Bilder er som sagt alltid knekt, men tørr ikke si hvordan (om mulig) man legger inn fra telefonen. Du kan evt laste de opp til Dropbox (eller tilsvarende) og gjøre bildene offentlige og legge link til de her..

Har lagt til bilde i topicen ^

Ja, her er forklaringen enkel...for grovt papir. Grovt papir er bra til å fjerne materiale, men ikke til å gi en pen finish dog er en del av prosessen. Du burde ha brukt grovt kun der du ville fjerne lakken og ikke over resten av gitaren, men det er ikke verre enn at du klarer å fikse det. Du må egentlig bare fortsette, og som nevnt gå over til finere og finere sandpapir til du har looken du er ute etter. Vil du at lakken i hovedsak skal se pen ut med unntak av stedene hvor lakken er slitt vekk, eller skal hele se litt slitt ut og matt ut? Husk å tørk av gitaren godt mellom sandpapirene, ellers kan korn fra grovere papir bli liggende igjen og lage nye riper som finere papir ikke fjerner.

Edited by Scythes

For å freshe opp hvor det skal være blank lakk så bruk poleringsmaskin og vaxpolish (bilpolering) Jeg gikk på Biltema og kjøpte den billigste poleringsmaskinen og en polering wax for bil. Funket for meg. Brukte god tid. 1-2 timer. Kan si min gitar ikke hadde så dype spor, men den var nok så grå/hvit før jeg begynte å polere! Nå er den blank og fin, men har fortsatt riper hvis du skjønner når en ser nærmere på den.

Som sagt, når det kommer til lakk og finish arbeid så finnes til ikke noen snarveier om man vil ha et bra resultet..om resultatet ikke er så viktig, joda da finnes masse snarveier :P som f.eks å bare spraye over med litt klarlakk fra Clas Ohlson eller bare polere over som det blir nevnt, men det fjerner ikke alle de merkene du har, bare gjør det litt bedre og blankere.