Web Analytics
Jump to content

Reparasjon av gitar.

Recommended Posts

Hei ! Registrerte meg nå for og kanskje få tips/hjelp.

Jeg har en svart Ricenbacker bass som jeg var uheldig og fikk vannskade på . Den stod heldigvis i koffert så det ble bare litt fuktig v/bakre remfeste men etter et år nå har det svarte plastbelegget begynt og sprekke og ramle av noen biter . Det er litt ergelig så jeg kunne tenkt meg og fått lagt på nytt belegg her . Noen som har ide om materiale til dette ??

Hvordan oppsto vannskaden? Var gitaren eksponert for vann lenge?

Uansett, det du beskriver høres ut som en ganske vanlig reaksjon etter enn vannskade...treverket sveller opp pga vannet og da sprekker opp fordi den ikke klarer å bevege seg sammen med treverket.

Plastbelegget som du kaller det er lakk, og små lakkskader kan som regel repareres uten å måtte lakkere hele gitaren på nytt. Hvor omfattende er avskallingen? er det helt ned til treet? Hvor stort område er det som er skadet? Legg gjerne ut bilder..

Hvor bor du? Kan hjelpe deg om du holder til i Oslo-området...hvis ikke finnes det mange her som holder til andre steder i landet som sikkert kan/vil hjelpe.

Hei og takk for svar ! Så det er lakk ja ! Ettersom belegget virket så tykt (ca.2 mm) trodde jeg kanskje det var noe annet jeg . Det har skallet av helt inn på treverket ja og det kunne ligne på no epoxy tenkte jeg . Vet du om det kan finnes noe svart 2-komponent epoxy eller noe annet hurtigherdende ? Har jo lakkert en del bil opp igjennom tiden så da kan jeg jo bruke billakk da . Sier takk for at du kan stille opp men jeg bor over 30 mil fra Oslo så inntil videre prøver jeg meg selv .

Jeg har reparert et par sorte gitarer ved hjelp av neglelakk. Det blir så og si usynlig, men du trenger like mye tålmodighet som neglelakk.

Legg på, vent til det er helt tørt, og hold på til du har fått bygd opp et passende lag. Så våtsliper du, og rubber over. Fungerer helt greit, selv på skader så store som en tikroning, men det tar lang tid.
Det gjør det vel også med billakk hvis du skal opp på et par millimeters tykkelse.

Det er ikke uvanlig at det er så mye lakk på gitarer. Lakk er billigere enn å lage et skikkelig underlag.

Fra 2010 (tror jeg det var) begynte Rickenbacker å bruke UV-herdet polyester klarlakk som sluttfinish. Før 2010 var det ’conversion varnish’, som er syreherdet 2-komponent polyuretan så vidt jeg har forstått. Hva den svarte bunn-lakken er vet jeg ikke.

Jeg hadde ikke mye suksess selv med å få 2K billakk til feste seg på gammel ’conversion varnish’, og overgangen ble ikke særlig pen (endte med å relakkere hele greia).

Men 2mm tykk, det høres ikke helt Rickenbacker ut.

Edited by Wiker