Web Analytics
Jump to content

Hvilke rør skal jeg kjøpe til min Marshall JVM410?

kenneho

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Marshall JVM410H som jeg bruker sammen med enten mitt Marshall 1936 kabinett (med G12T-75's) eller mitt Framus-kabinett med to v30's. Jeg sitter i kjellerstuen og spiller, og spiller ganske høyt til tider. Opplever at når jeg spiller på OD1 eller OD2 med oransje eller rød modus, må jeg ha bass, mids og treble på 0. Gjør jeg ikke det låter får jeg en høy diskant-aktig lyd som skjærer i ørene mine. I tillegg låter ikke clean-lydene så bra som jeg hadde håpet - de låter typisk veldig tynt.

Noen som har vært borti lignende, og kan tips om preamp- eller powertubes som kunne vært mer passende?

Mvh Kenneth

En JVM skal jo på ingen måte låte tynt. Med EQen helt av derimot vil du jo få det jeg tipper er ganske middels lyd. Du kan jo sjekke ut KT77 rør i stedet for EL34. Disse fungerer som en direkte erstatning, men du bør nok få ampen biasjustert på et verksted med mindre du kan dette selv.

Den beste kilden din for info om rør og hvilken lyd de gir i en JVM, er nok *drumroll*: JVM-forumet. ;)

JVM Forum • Index page

Mtp at du spiller hjemme og dermed sikkert ikke kjører mastervolum over 3 så har de kanskje ikke all verden å si, men det vil jo kanskje forklare hvorfor ampen låter tynt. Såvidt jeg vet kommer den med ganske gode rør, men slikt kan vel alltid forbedres. Preamp rør er billigere å eksperimentere med da så det skader jo ikke. Du kan jo prøve ut Sovtek eller Tung-Sol :) (mener det er JJ som står i den)

Takk for svar.

Bestilte meg noen nye preamp-rør, og kjører nå følgende rekke hvis jeg husker riktig:

V1: JJ ECC83

V2: Electro Harmonix 12AX7

V3: Sovtek 12AX7WA

V4: Electro Harmonix 12AX7

V5: Sovtek 12AX7LPS

Lyden har blitt endel bedre, nå får jeg vesentlig mindre av den spisse, stikkende, diskant-aktige lyden jeg har fått i OD1 og OD2 så snart jeg har økt mids eller treble til mer enn 1. Det er bra. Tror også clean-lyden har blitt bedre. Har ikke fått all verdens til tid å teste ennå, men at lyden generelt har blitt bedre er helt sikkert. Men det er fremdeles et stykke igjen til virkelig god lyd, men kanskje jeg kunne prøve med noen andre rør etter hvert, noen som låter litt mørkere eller noe. Trodde JJ'en jeg kjøpte skulle bidra til det, og det har den kanskje gjort, men jeg trenger en i V2 også.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

• Jeg liker ferske strenger og bytter gjerne når jeg må, til Ernie Ball eller DA som er reimeligere.  Spiller ikke live eller i band lenger, men vet om et par som spiller mye mer enn meg og verdsetter den ekstra kosten med Elixir for å slippe å bytte så ofte. Går litt på bekostning av lyd, da Elixir har "mindre klang" i seg men til gjengjeld varer lenger.
    • Takk. Mener å huske at Elixir ble regnet som å være best blant mange.. Men hvordan er synes å dette nå? Og dersom man f.eks spiller en del live og bytter strenger ofte så har det vel mindre å si eller?
    • Det er ikke lenge siden en 25 - bulk kostet 12-1300,- hos Evenstad. Den svake krona og prisstigning generelt, har sannelig gjort seg gjeldende.
    • Hei søker vokalist til Calzada, vi hører til i Stavanger.  spiller rock for det meste 
    • Det må du forvente, men prisene har vært betydelig lave når de har tilbud, selv med moms og frakt etc. Men det må du undersøke og ta en totalvurdering på. Spesielt nå som dollarkursen er dårlig, mot NOK. Skal du handle i Norge, må du bare følge med på hva de har av tilbud på de forskjellige nettbutikker/butikker og handle deretter. Det hender det er tilbud på f.eks spesifikke merker, eller "bundle packs".  Vi hadde Strenger.no før som leverte gode priser, men de ble lagt ned.  Her er f.eks 65-69kr per pakke, det mener jeg er helt innenfor. Du finner sikkert flere lignende tilbud til tider. https://evenstadmusikk.no/d-addario/1084076/d-addario-exl110-b25-bulkpakke-25-stk-010-046-pakke-med-25-stk-exl-110?gad_source=1&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_Onlinepriser.no https://www.musikkhuset.no/products/daddario-exl110-b25-010-046-bulk-25-set?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9Oid7wNzTU4xgLnLVllxOStnwHxS9wGBKVbHsHRQ3-f9rLxRdLZxtoaAmciEALw_wcB   Ellers kan jeg anbefale Ernie Ball strenger. De er ofte rimeligere hvis du benytter standard-størrelser - men har like god kvalitet som andre "gode strenger".  https://evenstadmusikk.no/ernie-ball/1009722/ernie-ball-eb-2221-regular-slinky-010-046?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9OfpfJAOtjW1PJjdIAvs6CT9CT-A9EJJeulO5OVlYeEllFcn3AGszgaAjfmEALw_wcB
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.