Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vis oss ditt plekter...


skela

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

Jeg kjøpte en pakke med 36 stk Dava Jazz Grip, men klarer ikke å bli venn med disse. Plekteret er litt for lite, og jeg kommer stadig borti strengene med neglen på pekefingeren. I tillegg synes jeg at det er litt for stivt. Jeg har hørt at Dava Delrin Grip Tip er litt større, så det er vel det jeg skulle ha bestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sånn jeg har endt opp med noen hundre plekter... :P

Du er mao ikke en som har brukt JazzIII-type plekter før skjønner jeg. Jazz grip er litt større enn Jazz III Grip Tip er vel nærmere standard størrelse ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi gått over til 'post din hånd...'?

Jeg startet også karrieren med fingerplukking (først klassisk gitar og deretter trad fingerpicking).

d07ab4d7ef5562516dbb4995da18a757.jpg

Har hele tiden irritert meg over at lillefingeren er for kort (jmfr monsterhendene til Vai, Gilbert, Satriani, Malmsteen m.fl). Trøsten er dog at andre shreddere som Govan og spesielt DiMeola har temmelig normale hender.

http://usatoday30.usatoday.com/news/health/2008-01-23-finger-ratios_N.htm

Finger index ratio (forhold mellom pekefinger og ringfinger på høyre hånd) kan visstnok predikere talent for visse typer sport og musikalsk utøvelse (samt indikere sannsynlig seksuell preferanse). Sprintere, førstefiolinister i strykeorkester og matematikere har som regel kort pekefinger vs ringfinger. Har en mistanke om at dette også gjelder mange gitarister.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Digit_ratio

En svært lav ratio (under 0.93) kan visstnok indikere Asperger syndrom eller autistiske trekk. Kvinner har som regel lengre pekefinger.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne bruker jeg også. :-)

Du har klippet dem veldig usymmetrisk, hvordan holder du hånda (håndflata) når du plukker?

Håndflata skrår litt ifht strengene, slik at pekefingeren er nærmere strengene enn lillefingeren. Begynte med symmetriske, men oppdaget at det var diggere at siden som plukker strengene er kortere for da slipper neglene strengen litt før.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sånn jeg har endt opp med noen hundre plekter... [emoji14]

Du er mao ikke en som har brukt JazzIII-type plekter før skjønner jeg. Jazz grip er litt større enn Jazz III Grip Tip er vel nærmere standard størrelse ja.

JazzIII XL funker. Davaene er litt for små. Skjønner ikke helt hvorfor jeg reagerer på det. Mulig en "støttefinger" savner en plekterkant å være borte i.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plekter, ass... Jeg var svoren JazzIII-fantast for noen år tilbake. Etter at jeg plutselig ble heltidsbassist i et band (først med fingre, så med plekter) er det de helt streite Dunlop-plektrene som gjelder. Henger muligens sammen med at en del av den lille plekterteknikken jeg hadde gikk rett vest etter at bassingen gikk..., rett øst eller noe. Plekterteknikk på gitar er noe HELT annet enn plekterteknikk på bass. Usikker om man kan snakke om plekterteknikk på bass i det hele tatt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JazzIII XL funker. Davaene er litt for små. Skjønner ikke helt hvorfor jeg reagerer på det. Mulig en "støttefinger" savner en plekterkant å være borte i.

De siste 3-4 årene har jeg testet plekter i øst og vest, tidligere kunne jeg knapt spille hvis jeg ikke hadde en jazzIII i hånda, nå funker det med omtrent hvasomhelst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.