Web Analytics
Jump to content

Støyfrie pickups til Fender Strat

kenneho

Recommended Posts

Hei.

Jeg kunne tenke meg noen støyfrie pickup'er, men har ikke så god oversikt over hva som finnes der ute, og hva som låter bra. Noen som har erfaringer som er verdt å deles? Jeg har ikke veldig spesifikk krav, men jeg befinner meg typisk i Jeff Beck lydlandskapet, så noen pickups som får meg nærmere der hadde vært bra.

Bakgrunn: De jeg har i dag (to orginale, pluss en Seymour Duncan JB. jr) støyer endel - spesielt når jeg skrur ned volumet på gitaren - pga elektromagnetisk stråling, som antakeligvis skyldes jordingsfeil i gitaren skulle jeg tro, men drømmen er (så langt det er mulig) helt støyfrie pickups. Tenkte da gå for støyfrie pickups, og få en proff til å installere dem. Da reduserer jeg sjangsen for støy.

Mvh Kenneth

De forskjellige DiMarzio Area single coilene bør du jo kikke på, bra saker!

Det ultimate er jo Suhrs BPSSC.

Har det i en Suhr strat med V70 singlecoilene, klassisk singlecoil lyd uten kompromisser og helt uten støy er fantastisk morsomt!

Suhr har sluttet å selge det i backplate-format, de installerer det kun på fabrikken i custom-bestilte Suhr-gitarer. Derimot har dette firmaet tatt opp produksjonen av det som jeg har forstått skal være et identisk produkt. Mener å huske vagt at det var et eller annet med patenter som gjorde at Suhr ikke kan selge det lenger.

Jeg har hatt et par statter med Suhr noiseless system. På den første var det noe teknologi i bakplata - de jeg har nå er en nyere modell, uten den berømte bakplata. De er støysvake ja, men de låter også riktig bra. I ørene mine er dette den beste stratlyden jeg har hørt. Ikke spektakulær, men svært balansert og med masse tone. Hadde et sett med Abby- pickups som nok låt fetere, men Suhr- mikkene er nok mer allsidige og helt klart et interessant valg om du skal ha allround SC-lyd for strat.

Anbefales på det varmeste.

ps. Kan forøvrig melde at jeg er sterkt uenig i noen av forslagene over. Synes for eksemplel EMG SA er fryktelig kjedelig med tanke på tone (og overtoner) Hadde en gang en slik montert på en ibanez - EMG humbuckerne var fete, men SA'en ble vel knapt brukt. Jeg har hatt mye rart i SC-land, og de var vel de kjedeligste.. Du får lytte litt på youtube-eksempler, gjerne med gode hodetelefoner.

Ds.

Edited by sidney

Du kan forøvrig skjerme ut en del støy, og det er sikkert verdt å sjekke at jordingsledningen sitter der den skal (i blokka). Det pleier også å gjøre underverker å plugge forsterkeren i jordet kontakt.
Dette burde gjøre SD- mikkene dine akseptable, men om du vil ha støyfritt anbefaler jeg Suhr på det varmeste.

EMG SA foretrekkes ofte av gitarister som bruker mye effekter, signalet kommer seg helskinnet gjennom uansett på en måte.

Signalet rett i amp kan virke litt "tørt" i mangel på et bedre ord.

Men Knopfler, Lukather, Rothery, Gilmour m fl får da lyder ut av SA som er alt annet enn kjedelige.

Jeg har EMG med Kopfler mod'n i en Suhr og til krystalklare cleantoner er de helt fantastiske.

Jeg liker de likegodt som andre boutique-type SC's, just a different flavour :)

Og husk at ingen pickup har en definitiv egenlyd.

Det er et resultat av hele gitaren, treverk, mekanikk og konstruksjon.

Jeg har så absolutt hørt EMG låte crap i gitarer og mine to med de samme EMG'ene låter forskjellig.

Ingen pickuper kan redde en "død" gitar

• 2 weeks later...