Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kemper VS Axe FX: Søker erfaringer


lokmund

Anbefalte innlegg

Som noen av dere har fått med dere så er jeg på vei mot en digital boks til heimen og etter flere dager med Helix på testbenken, ble den ekskludert fra listen. Jeg kjenner ingen (i fysisk format) som eier Axe FX og den ene jeg kjenner med Kemper må jeg besøke for å få testet da den brukes til innspilling daglig. Jeg regner dermed ikke med å få et godt nok inntrykk på bare et par timer.

Jeg vet ikke hvor mange her på forumet som har en av disse, men om dere er der ute så hadde det vært interessant med erfaringer og meninger fra dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd begge, sparer til AxeFx2xl sjøl.

AxeFx låter bedre og er mer fleksibel, det er i alle fall min erfaring. Kemper låter ikke dårlig, men synes AxeFx høres bedre ut. Min erfaring med Kemper er også at man ikke får rom til å tweake ampene. AxeEdit-programmet gjør også presetbygging til en fest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler litt om hva slags gitarist du er. Er du en tweaker er det ingen tvil om at Axe FX har mest muligheter. Jeg for min del har blitt drittlei av å tweake og tror jeg kommer til å sette veldig pris på Kemper sitt plug and play-konsept, men det finner jeg ut i morgen når den kommer :)

For ordens skyld, er det Axe FX II eller Standard/Ultra du vurderer Lokmund?

Snakket også med en kar som selger en Axe FX II, han hadde Kemper som hovedamp og syntes Kemper hadde mye bedre grunnlyd enn Axe. Veldig mye delte meninger om dette, ingen tvil om det :)

Endret av Alfi27
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det enten veldig mye og tung embasasje (5,5 kg) eller så er manualen feil.

Vet ikke. Har aldri testet Axe Fx. Har spilt noen ganger på en Kemper og likte både amp simuleringer og effektdelen.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler litt om hva slags gitarist du er. Er du en tweaker er det ingen tvil om at Axe FX har mest muligheter. Jeg for min del har blitt drittlei av å tweake og tror jeg kommer til å sette veldig pris på Kemper sitt plug and play-konsept, men det finner jeg ut i morgen når den kommer :)

For ordens skyld, er det Axe FX II eller Standard/Ultra du vurderer Lokmund?

Snakket også med en kar som selger en Axe FX II, han hadde Kemper som hovedamp og syntes Kemper hadde mye bedre grunnlyd enn Axe. Veldig mye delte meninger om dette, ingen tvil om det :)

Det er nok II jeg kommer til å gå for i så fall. Og det er vel han du nevner nå jeg evt. kommer til å kjøpe av. :) Grunnlyden tror jeg veldig på at er bedre i en Kemper, men på andre siden så tror jeg at det å tweake lyden på en Axe kan ende i et bedre sluttresultat mye fordi et preset på en Kemper er et snapshot. Det å stille eq og diverse parametre på den blir som å redigere et bilde i Photoshop, mens man på en Axe bygger fra grunnen til et sluttprodukt (der alt selvsagt er modellert og ikke en sann kopi som på Kemper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitar- og fotobransjen har endel likhetstrekk med tanke på utstyrsutvikling. Digitalt bakstykke har blitt bransjestandard, det er er verre å erstatte speilrefleksobjektivene.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Og kameraene i iPhone og Galaxy har tatt over mye av konsumentmarkedet.

Og det nærmer seg muligens et paradigmeskifte:

http://spectrum.ieee.org/view-from-the-valley/consumer-electronics/audiovideo/photography-startup-light-launches-multilens-camera

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok II jeg kommer til å gå for i så fall. Og det er vel han du nevner nå jeg evt. kommer til å kjøpe av. :) Grunnlyden tror jeg veldig på at er bedre i en Kemper, men på andre siden så tror jeg at det å tweake lyden på en Axe kan ende i et bedre sluttresultat mye fordi et preset på en Kemper er et snapshot. Det å stille eq og diverse parametre på den blir som å redigere et bilde i Photoshop, mens man på en Axe bygger fra grunnen til et sluttprodukt (der alt selvsagt er modellert og ikke en sann kopi som på Kemper).

Sant nok det, og om du skulle høre noen spille med en grisefet lyd fra en Kemper med noe de har profilert selv så kan du i verste fall ende opp med å måtte betale for å få nøyaktig den samme lyden/profilen. Vet ikke om det er noe marked for å selge presets på Axe, men du har hvertfall de samme forutsetningene som alle andre som har Axe for å skru lyd ;)

Akkurat det med hvordan det er å skru på Kemper er jeg litt usikker på, jeg tenker at det kan være greit å ha et tonestack som oppfører seg likt på alle amper, da ikke alle amper har et like effektivt tonestack (for ordens skyld: tonestack = bass/mid/treble). Men så er det dette med gain, de sier at gainknotten har mye større rekkevidde enn på ampen den profilerer. Greit nok hvis du skal cleane opp en high gain amp, men hvordan vil det låte med en Twin Reverb-profil med gain på fullt? Jo det skal jeg finne ut :D

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.