Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tanker om YouTube


Gluke

Anbefalte innlegg

Hadde en diskusjon med Skela i en helt annen tråd som gikk litt på instruksjonsvideoer på YouTube. Siden det var veldig off topic der så starter jeg heller en tråd om det her.

Som storforbruker av YouTube blei jeg litt provosert av det her: NRK: http://www.nrk.no/ku...ttet-1.12643158

For det kan jo innimellom være relativt vanskelig å vite akkurat hvordan enkelte ting ble spilt, med mindre du finner en bok eller video hvor orginal gitaristen viser akkurat hva han spilte. Det Skela og jeg snakka om i den andre tråden var den her låta fra Whitesnake:

Hvordan spilles den her soloen?

Skela posta den her:

Jeg kikka på den men syntes det virka litt merkelig så jeg heller til at løpet på slutten av soloen blei spilt sånn her:

Men min hoverdregel med YouTube videoer er å sjekk opp mot opptak av orginal gitaristen og se om det går an å se hvordan han spiller ting. Men det var ikke så lett den her gangen. Det nærmeste jeg fant var de to her:

Så jeg blei ikke så mye klokere av det. Det ser jo ut som han spiller noe helt annet en det som vises i de to videoene over.

Hovedpoenget er at man kan være så kritisk man bare vil, uten at det nødvendigvis hjelper stort ass. Jeg er ikke så sikker på at alle gitarlærere er så mye bedre enn YouTube når det gjelder å spille ting korrekt heller. Nå jeg skal lære no nytt ser jeg igjennom 4-5 YouTube videoer, sjekker orginalen hvis jeg kan og så bruker jeg den YT greia jeg syntes ser mest riktig ut. Så får det være close enough, med mindre det er Hendrix, da er jeg nokså analt opptatt av å spille riktig på ihvertfall 3 forskjellige "riktige" måter alt avhengig av hvilket opptak man bruker som referanse.

Eller hvis noen tilfeldigvis kjenner Vandenberg så er det jo bare å spørre hvordan i helvete han egentlig spilte detta......... eller sjekke Guitar World fra 1987. Faen på biblioteket på MI hadde de alle numre av alle gitarbladene, det var litt kult.

Endret av Gluke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forlengst innsett at jeg som gitarlærer aldri kan konkurrere med Youtube på noe vis. Mengden med informasjon (i alle former og fasonger), samt muligheten for å pause, spole tilbake og se ting om igjen overgår all min kapasitet som pedagog.

Min oppgave blir heller å benytte meg av Youtube riktig, og fungere som en kvalitetssikring for elevene mine. Her er et par tanker rundt akkurat det:

- Som Gluke nevner finnes det minst en video pr. forskjellige innfallsvinkel. Det jeg da må gjøre er å finne den videoen som samsvarer best med min/elevens spillestil. Dersom eleven f.eks. foretrekker å bevege seg over flere strenger fremfor å spille flere noter på en streng, ser jeg om jeg kan finne en god video som bruker den løsningen.

- Jeg bruker YT-videoer som grunnlag for Flipped Classroom. Det vil si at jeg finner en god video (det er en fordel at jeg kjenner låta til en viss grad på forhånd), og sender den til eleven pr. epost/facebook (er eleven på småskolen sender jeg til foreldrene). Så får eleven begynne i ro og mak på egenhånd hjemme, og jeg kan begynne rett på problemløsningsfasen og detaljfokus.

Så er det også verdt å spørre seg: Trenger jeg å kunne spille denne soloen note-for-note-korrekt?

Forøvrig forholdsvis enig med Gluke ang. gitarartikkelen. Bruk gjerne internett, men vær fornuftig utvelgelsesprosessen. Sjekk ratinger, gjør et kjapt google-søk på navnet til den som har laget videoen, og ikke ta alt for god fisk. Man kommer langt med dette.

Det er samtidig flere grunner til at instruksjonsbok-salget har gått ned - det er bl.a. særdeles få gode instruksjonsbøker på norsk. Hvis du betaler 300 kroner for "Spill gitar 1", da kaster du penger ut av vinduet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per A; en gitar lærer kan motivere, respondere direkte (ikke alle nettinstruktører som tilbyr interaksjon), rette på posisjon og teknikk, gjennomgå signalkjeden (hvis elektrisk oppsett) etc så det er fortsatt godt marked for levende undervisning.

 


Angående sololøpet på nevnte sang så tapper Reb Beach (som er en fabelaktig gitarist btw) ut partiet... Så det finnes flere muligheter.

 


Gluke: jeg har ikke rørt gitaren siden jeg oppdaget alvoret under terrorangrepet på konserten i Frankrike. Det ble litt i overkant å tenke på uskyldige konsertgjengere som ble meiet ned slik.

 

Men livet må gå videre så plukket akkurat gitaren ut av bagen igjen. Må teste en Rv-6 som jeg byttet til meg her på forumet (swell funksjon med exp pedal kan vise seg nyttig..).

 

Av instruksjonsvideoer så fant jeg noe av materialet på Truefire nyttig. Også flere av produksjonene til Lick Library har vært gode.

 

Gluke: jeg lurer på om beste måten å få tempoet opp på picking hånd er å utelukkende plukke alle toner i lengre periode. Droppe alt som heter hammer-on, pull-off, tapping, legato, finger picking etc i en ukes tid. Plukke hver eneste tone som spilles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluke: jeg lurer på om beste måten å få tempoet opp på picking hånd er å utelukkende plukke alle toner i lengre periode. Droppe alt som heter hammer-on, pull-off, tapping, legato, finger picking etc i en ukes tid. Plukke hver eneste tone som spilles.

Nå gikk jeg hos Staffan og på GIT så jeg er hjernevaska på det her vettu. Men jeg har et litt abvivalent forhold til det nå. Syntes veldig mange metal soloer låter veldig generisk nå om dagen med masse vreng og alternate picking. Det blir fort kjedelig ass.

Men det er jo helt greit å kunne. Det er to øvelser jeg likte ved siden av det å spille 3 noter per streng skalaer og sånne malmsteen patterns.

Tror de er Paul Gilbert sine:

---------9-10-12-10-9-----

10-12---------------------12

og:

-------------10-12-10---------

10-12-13--------------13-12

Spill en gang i halv fart og to ganger i full fart. Start så løst med venstre handa at strengene ikke treffer båndene. Så presser du akkurat så hardt at du kommer ned på bånda. Start sakte på metronomen og så bare drar du på oppover etterhvert. Det er viktige å slappe av i begge henda og prøve å aksentuere første og 4 tone litt med plekteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja akkurat den øvelsen kjenner jeg til fra andre som gikk hos Staffan. Den stod vel også beskrevet i et nummer av MP. Jeg har spilt med hybridteknikker i alle år, kombinasjon av fingerpicking og varierende plekterteknikker samt noe legatoteknikk og enkelte taps.

Så trenger virkelig å fokusere på bedre plekterføring.

Når det er i boks er neste steg å fikse skikkelige harp harmonics og deretter ta slidespillet et par hakk fremover.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det også verdt å spørre seg: Trenger jeg å kunne spille denne soloen note-for-note-korrekt?

Det er neppe særlig viktig, men jeg syntes det er gøy innimellom når vi spiller cover låter og ha gjort "hele" jobben og planke gjennom hele soloen også.

Men syntes ikke en skal kimse av læringen i hvordan de forskjellige spiller og spilte som ligger i det å dra den helt ut og planke både fingringen og fraseringen. Jeg mener du får et bredere vokabular når du kjenner til hvordan de forskjellige spiller. Nå går jeg kanskje litt langt innimellom når det gjelder utstyret og jeg da...............

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja akkurat den øvelsen kjenner jeg til fra andre som gikk hos Staffan. Den stod vel også beskrevet i et nummer av MP. Jeg har spilt med hybridteknikker i alle år, kombinasjon av fingerpicking og varierende plekterteknikker samt noe legatoteknikk og enkelte taps.

Jeg syntes det låter bedre å blande mye så jeg "slurver" masse nå om dagen. Det er jo heller ikke spes viktig ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per A; en gitar lærer kan motivere, respondere direkte (ikke alle nettinstruktører som tilbyr interaksjon), rette på posisjon og teknikk, gjennomgå signalkjeden (hvis elektrisk oppsett) etc så det er fortsatt godt marked for levende undervisning.

Ja, det er det ingen tvil om - jeg har lange ventelister til tross for internett. :) Poenget mitt er vel heller at Youtube/etc. kan være gode verktøy som man som lærer kan og bør benytte seg av, ikke noe man skal slå alarm om at folk bruker.

Det er neppe særlig viktig, men jeg syntes det er gøy innimellom når vi spiller cover låter og ha gjort "hele" jobben og planke gjennom hele soloen også.

Men syntes ikke en skal kimse av læringen i hvordan de forskjellige spiller og spilte som ligger i det å dra den helt ut og planke både fingringen og fraseringen. Jeg mener du får et bredere vokabular når du kjenner til hvordan de forskjellige spiller. Nå går jeg kanskje litt langt innimellom når det gjelder utstyret og jeg da...............

For all del - vi kjenner vel alle til utbyttet av å planke en solo tvers igjennom, og jeg er helt enig i det du sier. Har jo selv brukt timevis av ungdomsskolen på å få hver enkelt tone på Another Brick in the Wall-soloen på plass.

Men som jeg har nevnt i flere tråder: Hva er målet med øvingen?

Hvis målet er (som du sier) å utvide vokabularet, og bli kjent med spillestilen til en bestemt gitarist - plank i vei. Hvis målet er å fylle 16 takter i et midtparti med noe interessant, lær deg starten og kanskje slutten på soloen og fyll inn resten selv - det kan være minst like givende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det ingen tvil om - jeg har lange ventelister til tross for internett. :) Poenget mitt er vel heller at Youtube/etc. kan være gode verktøy som man som lærer kan og bør benytte seg av, ikke noe man skal slå alarm om at folk bruker.

For all del - vi kjenner vel alle til utbyttet av å planke en solo tvers igjennom, og jeg er helt enig i det du sier. Har jo selv brukt timevis av ungdomsskolen på å få hver enkelt tone på Another Brick in the Wall-soloen på plass.

Men som jeg har nevnt i flere tråder: Hva er målet med øvingen?

Hvis målet er (som du sier) å utvide vokabularet, og bli kjent med spillestilen til en bestemt gitarist - plank i vei. Hvis målet er å fylle 16 takter i et midtparti med noe interessant, lær deg starten og kanskje slutten på soloen og fyll inn resten selv - det kan være minst like givende.

Tror vi er enige i det meste av dette som vi stort sett er når det kommer til sånt.... Men jeg vil tro at de fleste oppsøker denne typen YouTube videoer med et ønske om å lære seg låta.

ABITW er jo et annet glimrende eksempel. De fleste spiller sånn her:

Gilmour spiller det her:

Endret av Gluke
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telnikk? Lun? Sorry kan skrive riktig, det er telefonen..

Ja Staffan hadde teknikk. Men det hadde (evt har) Tekrø også...

Ok har forsøkt litt låsing av plekterbruken her i dag og det har gitt resultater. Plukke alle notene.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.