Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bør jeg gjennomføre "eartraining"?


GlobalRider

Anbefalte innlegg

Jeg er en hobbygitarist som har spilt i 4 år. Har ikke andre mål enn å lære meg mest mulig kule sanger og kose meg med gitar.

Sliter ofte med tempo. Sjelden jeg lærer meg sanger til 100% tempo.

Tenker at noe av grunnen til at det går sent er at jeg stirrer i tabs'ene. Dersom jeg fokuserer på å lære meg sangene utenat så blir det kanskje lettere å trene opp tempoet.

Og det tror jeg blir lettere dersom jeg trener opp forståelsen av sammenheng mellom lyd og frets. Er jeg inne på noe?

Ser det er en del apper for "eartraining", så tenkte jeg skulle prøve litt daglig trening med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenatlæring styrker innlæringsresultatet, det er det liten tvil om. Da har du mentalt overskudd til å konsentrere deg om de musikken du skal øve inn, og kan fokusere på å treffe riktige toner/rymter i stedet for å lese riktig.

Men husk at det tar tid å få ting opp i tempo, det er både en mental og en fysisk evne som må trenes opp. Start sakte, og vær nøye - nøyaktighet avler fart.

Hørelære er lurt å trene på, da det gir deg en litt mer helhetlig oversikt over hva du hører og hvordan det tar form på gripebrettet/notearket. Men ikke stress for masse med å trene på intervaller, skala- og akkordgjenkjenning, etc. Det viktigste er å styrke de evnene du selv føler du behøver å utvikle. Jeg hadde fokusert på rytmisk hørelære (kjenne igjen, spille og skrive ned rytmer etter øret) og enkle vokaløvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter ofte med tempo. Sjelden jeg lærer meg sanger til 100% tempo.

Selv om det er dørge kjedelig. Jeg har hatt mye nytte av å begynne å øve på å spille MYE saktere når jeg lærer nye sanger. Ellers er jo klassikeren å øve på for mye forskjellig nytt samtidig (noe jeg er notorisk skyldig i), da blir alt selvsagt halvdårlig også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Jeg er glad I apper. Så jeg brukte en del tid på ReadRythm som er en app hvor du får en notelinje og så skal du tromme I samsvar med linjen. Mener de hjalp meg med rytmeforståelsen.

Men føler nå at fingerferdighetene er det største hinderet mitt.

Mener jeg havner litt bakpå hele tiden da jeg baserer meg på å følge tabbene. Hadde jeg husket flere noter frem I tid og hatt klart for meg de neste notene jeg skal spille så hadde det vært enklere å trene opp hastigheten, tror jeg.

Skal gå I gang med gehør-trening for å se om det hjelper.

Skal også fokusere mer på å huske sangene slik at jeg ikke er avhengig av tabs. Føler dette øker konsentrasjonen også.

Og så tenkte jeg at jeg skulle lukke øynene og se for meg hvor jeg skal plassere fingrene for vanskelige partier. Tror det trener opp det å ha klart for seg neste steg før jeg har begynt på det.

Jeg er nok syldig I å øve å flere sanger samtidig. Det er hart arbeid å terpe...men jeg spiller bare på gøy. Men tror det blir morsommere om jeg klarer å tilegne meg egenskaper som gjør det litt mindre arbeidssomt å lære en ny sang.

Nå bruker jeg så lang tid på en sang at jeg er lei av den før den sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå I gang med gehør-trening for å se om det hjelper.

Skal også fokusere mer på å huske sangene slik at jeg ikke er avhengig av tabs. Føler dette øker konsentrasjonen også.

Og så tenkte jeg at jeg skulle lukke øynene og se for meg hvor jeg skal plassere fingrene for vanskelige partier. Tror det trener opp det å ha klart for seg neste steg før jeg har begynt på det.

Jeg er nok syldig I å øve å flere sanger samtidig. Det er hart arbeid å terpe...men jeg spiller bare på gøy. Men tror det blir morsommere om jeg klarer å tilegne meg egenskaper som gjør det litt mindre arbeidssomt å lære en ny sang.

Nå bruker jeg så lang tid på en sang at jeg er lei av den før den sitter.

Et lite triks som har hjulpet meg en del i det siste, er å starte bakfra når du lærer en ny sang. Altså memoriser slutten av sangen FØRST. Så midtpartiet etc. Når du starter forfra hele tiden, og starter forfra hver gang du gjør en feil, ja du blir det stort sett starten som blir øvd inn... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvikk I hodet? Nei, det toget er gått. Så nå handler det kun om å gjøre det lett for meg selv.

Egentlig ett utfordrende prosjekt at en som er så umusikalsk som meg skal lære seg gitar. Har fått meg en mancave I kjelleren.

Kona jaget meg ned etter at jeg begynnte å øve på stringbendig.

Hørtes ut som jeg plaget kattunger, sa hu. Makan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.