Web Analytics
Jump to content

Hjelp ang kjøp av lydkort

El_Aba

Recommended Posts

Hei!

Har lyst til å kunne spille inn ideer og demos med helt band.

Noen som har noen tips til hva jeg burde skaffe?

Holder det med f.eks et lydkort med 4 inputs,og ta trommer for seg , eller får man rimelige saker med nok inputs til å kunne tracke trommer,bass og 2xgitar live?

Er helt blank:)

Nei du får for lite inputs med Audient.

Kjøp Behringer U-Phoria 1820 hvis på budsjett.

Har du mer penger så kjøp Scarlett 18i8 eller 18i20, Tascam 20x20, Presonus 1818, Motu 8pre eller liknende.

Zoom UAC-8 og Steinberg 824 vil også funke.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Ja du trenger lydkort med ADAT og en Behringer 8-kanal til trommene (ja de heter vel ble slikt, ikke dyre).

I tillegg trenger du nok inputs til alt det andre.

Sjekk f.eks på Sweetwater.com de jeg har nevnt (og så let litt på Finn.no :-)

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Om du vil gjøre liveopptak med band, ville jeg gått for 8 inputs. Dette for eksempel: http://www.4sound.no/data/lydkort/usb-lydkort/focusrite-scarlett-18i20

Ikke verdens beste preamps, men dette er virkelig et sted man får det man betaler for, og litt bedre koster fort togangeren.

Man får naturligvis grei lyd med det meste, og derfra og opp er det mange tusenlapper. Jeg bruker selv mye et focusrite pro 40, selv om jeg har bedre preamper i mitt andre lydkort. Focusrite- kortet er stabilt og gjør jobben, og det er ofte moro å kunne ta opp 8 spor samtidig.

Om du ikke skal gjøre liveopptak er det sikkert helt greit med et to-kanals. Spill inn en om gangen.

Hej, vi i bandet har bra erfarenhet med Tascam 1641 när vi har spelat in (har spelat in plate med den till och med.. DIY-style). Men det beror litt på vad du lägger i begreppet demo. Tänker ni spela in demos i "nästan plate-kvalitet som ni ska ge ut till folk" och ni har tillräckligt med mikrofoner (+kunnskap, DAW mm) till att spela in, eller vill ni spela in demos som bara bandmedlemmarna ska höra på, för låtskisser mm? Om det är låtskisser och enkelhet vi vill ha så brukar vi bara smälla upp en Zoom H2 i replokalen, det funker kanon. Sätt upp den på rätt ställe så hör man alla instrument+vokal. Kvaliteten blir såklart inte klockren men den funkar kanon när man jobbar på att arrangera låtar mm.. eller till liveopptak på gigs. Det finns säkert bättre dingser än H2 idag men vi köpte för några år sedan och är fortfarande nöjda.

• 2 weeks later...
  • 1 month later...