Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hobbygitarister: Gjør dere daglige "øvelser"?


Doktor Knepp

Anbefalte innlegg

Spørsmålet var rettet til hobbygitarister. Svært få tjener penger på gitarspill alene.

Ofte ligger det gevinst i tilstøtende virksomhet som låtskrivning og komponering, artistutførelse (scenekunst), pedagogikk, management eller i investeringsprosjekter (som er hovednæring ved siden av turnévirksomhet for de større artister).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Det sitter langt inne hos meg å kalle meg noe annet enn hobby-gitarist, selv om jeg innimellom tjener noen grunker på det jeg gjør. Hvis andre vil kalle meg proff, tar jeg det til etterretning, og beklager at jeg svarte i en tråd jeg burde holdt meg unna... :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Det sitter langt inne hos meg å kalle meg noe annet enn hobby-gitarist, selv om jeg innimellom tjener noen grunker på det jeg gjør. Hvis andre vil kalle meg proff, tar jeg det til etterretning, og beklager at jeg svarte i en tråd jeg burde holdt meg unna... :D

Jeg har også tjent endel penger på musikk (og deriblant på gitarspill) men inntjening de senere år har ikke vært alverden. Grensen for hobbyvirksomhet går vel rundt 50.000kr/år men det vil avhenge litt av hva man har i relevante utgifter.

Tror ikke jeg overstiger denne grense i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som utøvende gitarist? Da kan da alltid trene opp ferdighetene igjen..

But, but, butt why lissom?

Klager ikke jeg ass. Får stort sett til å spille det meste av det jeg vil uten å øve no særlig. Ække mange som vil høre Black Star eller Scarified i bryllup eller på firmafester uansett og de fleste populære sanger er jo stort sett overkommelig på gitar (med unntak av beat it, god damn føkkin EVH).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg burde.... øve mer evt. gjøre øvelser for å bli bedre, så det er langt fra noen anbefaling fra meg om å "wing it wherever you go", men jeg har rett og slett ikke tid i og med at jeg faktisk ikke levere ene og alene av å spille gitar. Men jeg digger å "skape musikk" sammen med andre (og meg selv) på tross av litt hanglende teknikk. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beat It? Det var jo Steve Lukather. :-)

Nei Scarified og denslags er det jo ikke så mange som vil høre utover en liten nisjepreget fanskare.

Flere av de kjente gitarister som Gilbert tjente vel også mer penger på å promotere musikkutstyr, kompe vokalister, undervise og lage undervisningsmateriell etc enn på instrumentalmusikk.

Har også nevnt noen ganger at mange gitarhelter (med unntak av Meola og Guthrie Govan) har noen freak hands av en annen verden, ofte ekstremt lange lillefinger og generelt stort vingespenn. Så de lever litt av medfødte egenskaper (som basketballspillere).

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig innrømme at jeg har spilt gitar i 20 år men aldri øvd noe særlig. Kan ikke en eneste note, har ikke peiling når folk prater om kvint og ters etc.

Er en jævla skam, burde vært helt sjef by now men sånn er det. Blir stadig imponert over folk som spiller en hel gig uten en eneste sur tone. At det går an!

HÆ, kan man spille noter på gitar???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har også kastet bort mye tid på kjøp og salg. Og tjente mer på å spille bass. Men da gadd jeg ikke øve (spilte kun gitar ellers og rørte bassen kun på jobb). Ikke mye å være stolt av egentlig..

Har gjort litt annet musikk- og lydrelatert arbeid av ymse slag og klarer ikke forlate interessen. Samt spiller fortsatt gitar et par timer hver dag til tross for få oppdrag.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ja. Det er definitivt ikke målrettet øving hele tiden. Mye kan kalles klimpring mens jeg gjør noe annet (tv/surfing).

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Må jo ta igjen litt for all latskap og tidssløseri i yngre år! :-)

Hadde vel egentlig en fin utvikling på gitar fra jeg var ca 13 til 15 år :-) Deretter stod vel teknikken på stedet hvil de neste tyve år.. Men så fikk jeg litt mer tid og ro til å systematisere noen av de manglende detaljer.. :-)

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆ, kan man spille noter på gitar???

He he, var mer ment å sette fokus på at jeg kan ikke en døyt musikkteori og har aldri interessert meg for det heller. Øver kun med band 1 - 2 ganger i uka, blir ikke spesielt bedre av det heller men gøy er det jo:) Kommer aldri til å bli god på gitar og har altfor bra utstyr til nivået jeg er på sånn sett, men pytt pyt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer konkret fikk jeg en fingerskade som femtenåring som umuliggjorde endel bevegelser i pekefinger. Så jeg la ambisjoner på hylla og satset på litt hobbyspilling i stedet. Ti år senere endret situasjonen seg ble pga omlegging av rutiner (bl.a unngå trykk på ledd) og jeg kunne gjøre litt flere jobber.

Senere har vel utviklingen muliggjort mer spilling uten problemer og i takt med det har jeg prioritert gitar fremfor en god del andre fritidsaktiviteter jeg lenge syslet med.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.