Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hobbygitarister: Gjør dere daglige "øvelser"?


Doktor Knepp

Anbefalte innlegg

Nei. Spiller kun gitar når jeg føler for det ass, eller vi skal spille no sted. Når jeg spiller prøver jeg å lære meg no nytt eller huske noe jeg har glemt. Det begynner å bli endel....... Faen ass, husker jo ikke låter jeg har laga sjæl engang lenger.

Alt utstyret står der vi øver så hjemme spiller jeg bare unplugged. Funker fint det.

Hadde jeg fortsatt hatt ambisjoner om å bli bedre hadde jeg nok øvd litt mer, men det er todelt ass. Har blitt mye bedre musiker av å øve mindre og bare spille mer. Mye mer moro også. Det er det viktigste ass. Blir øvingsregimet pes så er'u på villspor. Gjør hva du vil så lenge det er moro sier jeg! Det ække no fasit. Alle spiller av forskjellig grunn og med forskjellig mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øver hver dag ja, får abstinenser hvis ikke. Bruker sjeldent backingtracks, kun metronom. Det går i alt fra Bach sine fiolinstykker til plukking av Charlie Parker til Van Eps sine bøker, kommer litt an på.

Men hvis man vil komme et par hakk videre, så bør man øve konstruktivt og mer systematisk. Kommer jo litt an på hva målene dine er? Lære seg låter? Få mer harmonisk oversikt? Teknikk?

Endret av MAa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarlærerhatten på.

Ang. øvelser:

Øvelser er nyttige når det kommer til å effektivt trene på spesifikke teknikker/konsept. Men hovedfokuset bør være "hvordan gjør jeg dette om til musikk?". Bruk backingtracks/looper og forsøk å omsette utbyttet fra øvelsen til faktisk musikk.

Jeg legger øvelser inn i oppvarmingsfasen, både for meg selv og elever. Da slår man to fluer i en smekk - teknisk trening og oppvarming. Skalaer inkluderes i dette.

Ang. bruk av musikk og utstyr:

Bunnlinja er som følger: Styrk motivasjonen din. Har du mer lyst til å øve hvis du kan koble opp alt av stæsjet ditt - go for it. Det dummeste du gjør er å hemme øvingslysten din fordi en luring (meg inkl.) på internett sa at "slik bør du gjøre det".

Alle kan enes om at mye og riktig øving gjør deg god. Men man må alltid kunne svare på et spørsmål: "Hvorfor øver du?". Så kan man utifra det svaret legge opp øvinga si. Det er ikke noe vits å kjøre på med skalaer og tekniske øvelser hvis du er mer en nok fornøyd med det nivået du er på i dag - da må man heller sørge for å holde seg motivert til å vedlikeholde de evnene man allerede har jobbet hardt for å utvikle. Og til syvende og sist bør man huske på at det er musikk man driver med, og "musikk skal bygges utav glede". Dersom du skal legge opp til et øvingsregime med øvelser, skalaer og whatnot må du kunne se for deg et musikalsk og motiverende utbytte av øvingen. Øvingen er en investering som skal gi størst mulig avkastning på musikknytelseskontoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig innrømme at jeg har spilt gitar i 20 år men aldri øvd noe særlig. Kan ikke en eneste note, har ikke peiling når folk prater om kvint og ters etc.
Er en jævla skam, burde vært helt sjef by now men sånn er det. Blir stadig imponert over folk som spiller en hel gig uten en eneste sur tone. At det går an!

Endret av Threechords
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt instrumenter (ikke kun gitar) siden jeg var syv år, kan lese noter og er forholdsvis stø i musikkteori.

Øvingsmengde har gått litt i perioder men har stort sett holdt teknikken vedlike daglig (skjønt iblant på et slags minimum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.