Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hobbygitarister: Gjør dere daglige "øvelser"?


Doktor Knepp

Anbefalte innlegg

Øver sjelden. I hovedsak er det øving på låter som skal fremføres live i en eller annen setting, evt at jeg bare koser meg litt med kassegitar og sang for å øve på syngebiten. En sjelden gang watter jeg opp forsterkeren og jammer litt sologreier over backingtracks på youtube, men det er veldig sjelden, og enda mindre konkret. Bare impro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiller jeg mest bass om dagen, men uansett så varmer jeg vel bare opp med noen skalaer og lignende før jeg enten setter på en rytme eller en backingtrack for å improvisere litt eller øve på konkrete låter. Nye teknikker hentes gjerne inn etter behov. Siden jeg spiller 99% coverlåter og er nettopp hobbymusiker, så tar jeg meg litt tid for hver ny låt bandet tar inn og forsøker å inkludere oppgradering av tekniske ferdigheter når det trengs.

Ut over dette forsøker jeg å øve gjennom de låtene jeg kan så ofte som mulig og setter gjerne en spilleliste på random play og øver til det. Det gjør at jeg også trener hukommelsen ift. låtene vi spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Venn deg til å justere dynamikk med fingre og plekter. Ikke bruk forbrytere for ulike nivåer. Prøv å holde deg til å justere anslag pmuss bruk volume kontroll og pickupvelger.

5. Når du øver coverlåter så spill over sporet, legg til fills og komp utover det du hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90% av tiden når jeg øver så bruker jeg en Zoom B1on multieffekt (tilsvarende finnes også for gitar). Den er nærmest det perfekte øvingsverktøy. Den har:

Tuner

Aux inngang

Headsett utgang

Rhythm guide med mange gode rytmer

Looper

Jeg har 3-4 favorittpatcher på den og skrur nesten aldri lyd annet enn å bytte mellom patchene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo hele poenget. Gitarlyd låter annerledes når man mikser det med band/vokal. Man må rulle av bass og diskant og ofte løfte litt i midtfrekvenser. Man bør venne seg til å bruke sluttmiks som monitor.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.