Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den bittelille Explorer-tråden.


Truckstop Chuckie

Anbefalte innlegg

På 7.12.2018 den 0.21, Jegsann! skrev:

Min høyt elskede ESP Standard Explorer, (EMG 81 bridge pickup og EMG 61 Neck pickup):

20181207_001940-1.jpg

Fet! Har du prøvd Gibson'en også med tanke på sammenligning?

Endret av Berserker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2018 den 5.36, Berserker skrev:

Fet! Har du prøvd Gibson'en også med tanke på sammenligning?

Helt sikkert en gang for mange år siden. Husker ikke egentlig, men org. G. Explorer er jo ikke en metalgitar som sådan. Når Hetfield og andre bruker den i metal er vel humbuckerne som regel byttet til EMG? :)

Endret av Jegsann!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Jegsann! skrev:

Helt sikkert en gang for mange år siden. Husker ikke egentlig, men org. G. Explorer er jo ikke en metalgitar som sådan. Når Hetfield og andre bruker den i metal er vel humbuckerne som regel byttet til EMG? :)

Jeg vil si Explorer er en metall øks, den ble vel aldri virkelig populær før Hetfield brukte den på 80-tallet. Så Explorer + EMG = sant :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Berserker skrev:

Jeg vil si Explorer er en metall øks, den ble vel aldri virkelig populær før Hetfield brukte den på 80-tallet. Så Explorer + EMG = sant :) 

Jeg elsker Explorer, men den første kom tydeligvis i 1958(!), så det er jo fra en annen æra sånt sett. Ja, jeg ville helst ha en Gibson Ex. med EMG først, (hadde Hetfield noe med det å gjøre kanskje....kremt...jepp...), men det var jo hinsides mitt budsjett. Så sjekket jeg ut ESP sine og bare måtte ha den jeg har i dag. Kostet 18 lapper i 2005, men det er en fantastisk gitar, så jeg angrer ikke! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, germaniumkid skrev:

Er også glad i Explorers og har og har hatt opptil flere men spiller hverken metall eller med EMG ;)

Denne karen var også glad i gitaren, lenge før Hetfield. 

 

 

8uN7RuHggShFmdzvgApWHk-970-80.jpg

Joda, et par kjente som brukte den før Hetfield, men selve gitaren ble vel ikke populær før 80-tallet? Og Hetfield spilte også inn Ride The Lightning med en '84 Gibson Explorer med 496R/500T, så sier ikke at alt annet en EMG er feil i Explorer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vanskelig å måle populæritet. Som nevnt, designet er fra `58. Gikk ut av produksjon i `63 men fikk en solid opptur fra sent seksti og utover syttitallet. Gibson relanserte den i 1976 etter at andre produsenter som feks Hamer og litt senere Dean lagde varianter med stor suksess. Lynyrd Skynyrd er nevnt men Rick Nielsen fra Cheap Trick var stor forbruker av formen (dog av Hamervarianten), Clapton spilte Explorer (lettere modifisert), Matthias Jabs, Billy Gibbsons, Lita ford, både Brad Withford og Joe Perry har vært innom formen, så ja, den var nok allerede godt etablert før Hetfield men det har nok ikke gjort det verre for Explorerens populæritet at Hetfield er ivrig bruker ;) 

Her er et par bilder fra 1978. Tror begge (ihvertfall Lita`s) er Hamer Standard. 

 

The-Runaways-perform-in-Cali-1978-the-runaways-11914468-805-1198.jpg

IMG_6830.jpg

Endret av Birk
Typo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.