Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Broodcaster under bygging av brødfjøler.


Anbefalte innlegg

500k til volum er det mest vanlig å bruke. Det er også mest vanlig å bruke 500k til tonepoten.

Forøvrig er ikke dette noen fasit. Det du kan lese ved å følge denne lenken kan du stole på er riktig informasjon, og så kan du velge selv.

Vil du gjøre det enkelt, og som de fleste andre, så er svaret 500k

http://www.stewmac.com/How-To/Online_Resources/Pickups_and_Electronics/Which_control_pot_to_choose.html

Alt dette visste jeg men Caps, det vet jeg ikke. Det har alltid fulgt med caps på de jeg har kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en smakssak. Disse koster da så lite at det er greit å handle en av hver. Den du "ikke liker" i denne gitaren kan du spare til senere. Dette avhenger jo blant annet av hvordan treverket og lyden i gitaren oppleves. Tviler på at du finner masse info på nettet på hva som passer best i en gitar laget av brødfjøer. Det er da rimelige komponenter, så lenge du ikke faller i fella på å handle dyre saker. Det er i dette tilfellet bortkastede penger.

Jeg drister meg til å mene at det stort sett i de fleste andre tilfeller gjelder de fleste andre gitarer, men det er helt greit for meg at andre ikke er enige. Forskjellene er ganske så små, noe som gjelder all passiv elektronikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg finner ikke mye på nettet om gitarer laget av brødfjøler, Hehehe.

Jeg har en delegitar jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med så jeg plukket av det jeg trengte, nå hadde den to humbuckere og jeg tok den i bridge og elektrokomponenter og andre ting jeg trengte. (Dragonfire humbucker) Da fikk jeg automatisk riktig caps.

Nå er det bare en kloss i edelt treverk og stolen igjen så er den ferdig. Så lenge jeg har den 10 watt pappforsterkeren min så bruker jeg den humbuckeren jeg har i steder for å kjøpe ny til 30$ på guitarfetish.

Så, noen dager til og jeg kan prøve den. Jeg har nemlig bestilt stol. Billigsaker av en Hardtail men den har 10,8 mm spacing så da bruker jeg de fine Wilkinson saddlene mine. Så er det bare å strenge den opp.

Se bilde.

post-13591-0-64720300-1447199810_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt samme stilen som meg. Men butikken i sentrum som jeg kjøpte mine brødfjøler er en "liten tanke" mindre enn IKEA. Noe som er gøy med min i motsetning til den over er at ingen andre har maken. Og den er amatørgitarmarer-laget, eget verk, men hittil vellykket.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsen er ikke festet i halsplata den or bodde limt og skrudd fra tredjelag. Men jeg mangel en tvinge når jeg limte. Da fant jeg ut at en halsplate var en god unnskyldning for å sette i skruer for å presse det sammen.

Må si jeg ikke skjønner poenget med en slik jallaløsning. Den er både dårligere og mer tungvint enn et standard Fender halsfeste.

4 skruer og halsplate kan jo ikke feile, og gjør også finjustering enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ikke skjønner poenget med en slik jallaløsning. Den er både dårligere og mer tungvint enn et standard Fender halsfeste.

4 skruer og halsplate kan jo ikke feile, og gjør også finjustering enkelt.[/

Her er det limt skikkelig og skrudd fire skruer inn i halsen. Have er galt da? Fender limer ikke. BÅDE lim og skruer.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "gale" her er lim og 4 skruer du aldri får skrudd ut igjen.

Så om noe viser seg være et par millimeter skjevt, eller vinkelen er litt feil, har du ingen mulighet til justering.

Om det viser seg at gitaren av en eller annen grunn blir mislykket kan du heller ikke bruke halsen på neste prosjekt.

Husk at helen på en limt gibsonhals ikke kan sammenlignes med en fenderhals på noen måte. Det er en helt annen konstruksjon fra bunnen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "gale" her er lim og 4 skruer du aldri får skrudd ut igjen.

Så om noe viser seg være et par millimeter skjevt, eller vinkelen er litt feil, har du ingen mulighet til justering.

Om det viser seg at gitaren av en eller annen grunn blir mislykket kan du heller ikke bruke halsen på neste prosjekt.

Husk at helen på en limt gibsonhals ikke kan sammenlignes med en fenderhals på noen måte. Det er en helt annen konstruksjon fra bunnen av.

Da kan jeg si noe. Nå har jeg prøvespiller den med en streng, (Trenger strengestoppere og 5 strenger til) den er bare rå. Beste jeg noensinne har spillt på, og den har bedre lyd enn noen annen gitar jeg har hatt. Og noen år tilbake hadde jeg gitarer til 7500kr. Denne slår alt ned i støvlene så det jaller. Vektmessig og som total er denne rett og slett en drømmegitar. Kroppen gir nydelig resonans og jeg har en dritgod humbucker i den. Aldri noensinne har jeg fått så mye ut av en gitar. Nummer to på stigen var en Squire Strat til 2000kr oppgradert med fender Texas pickups og sadler.

Men denne tar kaka og alt passer fullkomment i alle ting med 100% balanse. Jeg har prøvespilt med en streng. I migen kommer strengestopperene og 6 strenger og gitaren er komplett. Jeg trenger aldri en ny. Her er bildet.

post-13591-0-57535300-1447245401_thumb.j

Endret av Rottenikken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bare får fender Mustang 2... Men jeg har sammenlignet lyden med min kones fender Stratocaster til 8000kr og lyd, letthet å spille på, vekt og mye mer... Jeg han bare si en ting - min selvbygde som en total vinner over min kones Stratocaster til 8000kr.

Tro meg eller ikke men jeg sammenligner de på samme forsterker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert bidige bygg du har overgår jo alt annet du har tatt i, til tross for at behjelpelige sjeler her inne kommer med tips og veiledning på åpenbare feil.

Jeg bare lurer på om du kanskje blir såpass oppslukt i dette at realiteten fort kommer i skyggen.

Ikke noe vondt ment, men det er slik jeg oppfatter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.