Gå til innhold
Rottenikken

Broodcaster under bygging av brødfjøler.

Anbefalte innlegg

Eventuelt at nøtta er skjev eller ikke helt på rett plass/er filt feil. da låter det riktig med alle løse strenger, og surt så fort en trykker ned en streng.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Audun skrev:

Grunnen til at det låter surt selv om gitaren er stemt med løse strenger, når du tar akkorder, er at intonasjonen er ute. (Altså sadlene på brua har feil avstand ifht. nut.) Hvis bru, hals osv. ikke er nøyaktig plassert, får du aldri intonert gitaren. Prøv å stemme med tuner ved 12. bånd, istedet for løse strenger, så ser du evt. hvor mye ute det er.

Alt dette vet jeg allerede og har gjort. Jeg har testet både ved 12 bånd og løse strenger for ellers kan jeg jo ikke intonere skikkelig. og likevel er det så bra som jeg klarer. Jeg har tatt til meg de rådene. Men den har rollernut øverst men det viker fint teknisk å spille med. Men kan det at den har rollerkut vre hele feilen? Jeg tror jeg kjøper en plastnøtt og limer på med epoxy for den har ferdige spor. Jeg skal få skjekket den opp. Men først Wilkinson humbucker og ny oversaddel i plast.

Endret av Rottenikken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Epoxlim trenger du ikke for nøtta. En liten dråpe med vanlig trelim er nok.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
39 minutter siden, Rottenikken skrev:

Alt dette vet jeg allerede og har gjort. Jeg har testet både ved 12 bånd og løse strenger for ellers kan jeg jo ikke intonere skikkelig. og likevel er det så bra som jeg klarer. Jeg har tatt til meg de rådene. Men den har rollernut øverst men det viker fint teknisk å spille med. Men kan det at den har rollerkut vre hele feilen? Jeg tror jeg kjøper en plastnøtt og limer på med epoxy for den har ferdige spor. Jeg skal få skjekket den opp. Men først Wilkinson humbucker og ny oversaddel i plast.

Mja... på en roller nut er jo kontaktpunktet strengene hviler på på midten av kulene, så en sånn nut bør vel plasseres ørlite nærmere første bånd enn en konvensjonell nut.

Du kan sjekke om oversadelen er problemet ved å feste en capo (så løst som mulig) på 1. bånd og intonere på 13. bånd. Låter det fortsatt surt når du spiller etterpå, framleis med capoen på, er det bridge, ikke nut, som er problemet.

Endret av OsamaFetLaden
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
31 minutter siden, OsamaFetLaden skrev:

Mja... på en roller nut er jo kontaktpunktet strengene hviler på på midten av kulene, så en sånn nut bør vel plasseres ørlite nærmere første bånd enn en konvensjonell nut.

Du kan sjekke om oversadelen er problemet ved å feste en capo (så løst som mulig) på 1. bånd og intonere på 13. bånd. Låter det fortsatt surt når du spiller etterpå, framleis med capoen på, er det bridge, ikke nut, som er problemet.

jeg tror at det er nøtta for punktene der strengene ligger er jo lengre bak. Jeg setter i ny nøtt

Endret av Rottenikken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Rottenikken skrev:

jeg tror at det er nøtta for punktene der strengene ligger er jo lengre bak. Jeg setter i ny nøtt

Bruk ti minutter på forsøket jeg skisserte, så finner du ut om det er nødvendig å modifisere nut eller ikke.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 timer siden, OsamaFetLaden skrev:

Bruk ti minutter på forsøket jeg skisserte, så finner du ut om det er nødvendig å modifisere nut eller ikke.

Ettersom Rotte tydeligvis elegant ignorerte dette rådet, tar vi en repetisjon.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 18.3.2017 at 13.11, OsamaFetLaden skrev:

6 timer siden, Rottenikken skrev:

Da var Wilkinson humbucker betalt.

Michaelscottfacepalm1.gif

• Liker 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
27 minutter siden, Audun skrev:

Ettersom Rotte tydeligvis elegant ignorerte dette rådet, tar vi en repetisjon.

Heheheh! Så høy underholdningsverdi han har synes jeg det skal være lov å være litt tungnem, no skin off my flute ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å se om jeg skal modifisere nøtt eller ikke har ingenting med om jeg skal ha humbucker å gjøre for det skal jeg uansett. Selv har jeg mye glede av gitaren fordi jeg ikke har gehør til å høre at den er sur, og jeg vil bare ha mitt flere muligheter. Jeg ignorerer overhodet ikke rådet om jeg trenger nøtt eller ikke.  

Å kjøpe humbucker og å teste ut om jeg trenger nøtt er to like forskjellige temaer som om man må teste på litt glatt føre om man bør bytte fra piggfrie dekk til pigg og kjøpe større stereoanlegg med mer muligheter enn standardanlegget i bilen.

Kjøpe humbucker og teste om jeg trenger ny nøtt er to forskjellige temaer.

Endret av Rottenikken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 18. mars 2017 at 12.08, Rottenikken skrev:

Ditt svar etter du fikk det første tipset om hvordan du kan sjekke om nøtta må byttes...

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men jeg droppet å kjøpe nøtta for å følge rådet deres. Jeg kjøper nøtt ved behov. 

Endret av Rottenikken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.