Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bambi på glattisen.


Truckstop Chuckie

Anbefalte innlegg

I havet av klokke-, whisky- og øltråder så klinker jeg til med en slags pedalsteel-tråd.

Jeg kjøpte meg altså pedalsteel i sommer. Det tok ca 15 år før jeg turde å forsøke meg på det. Selv om jeg fremdeles er for ung å regne kan det tenkes at det å begynne å spille pedalsteel i en alder av 33 år kan ses som en form for midtlivskrise/risikosport. Både for en selv og de rundt en.

I et ledd for å presse meg til å øve litt så tenkte jeg at det kanskje var like greit å dele både spede forsøk på spilling og tanker/erfaringer rundt pedalsteel. Ved siden av undertegnede så vet jeg om to andre her på forumet som også har skaffet seg pedalsteel i løpet av det siste halve året.

Pedalsteel må man øve mye på, noe jeg ikke har tid til, så det blir så-som-så. Det viktigste er å ha det moro.

Et forum må tenke bredde. Andre kan ta for seg fortendelene og sweepingen. Jeg tar gjerne for meg bunnivået.

Så, her kommer første smakebiten av veien mot..., et eller annet. Har kanskje tatt i pedalsteelen fire ganger siden august og driver fremdeles og finne ut hvor de forskjellige akkordene er, for ikke snakke om å bytte mellom dur og moll. Det skakke værra lett.

Og så var det dette med å sette inn mediespillere i forumet, da....

https://soundcloud.com/henningbh/cover-your-ears

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk. :)

Ekstremt nybegynner her. Begynner å skjønne litt hvor de forskjellige dur- og moll-akkordene er, men kødder det til straks jeg skal prøve å spille melodier.

Muligens litt kvass tremolo, ja. Syns ellers det er fint med litt tremolo på pedalsteel. Det utligner på en måte manglende intonasjonsferdigheter. :P

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy! Jeg elsker steel, men kan ikke spille det selv. Men har plukka mye fra de gamle steel gutta på gitar da, veldig lærerikt.

Det trenger jo ikke være avansert for å låte j... fint, bare hør på "blue bus" med Lanois f.eks., det er jo helt magisk! Men er stort sett alt Lanois gjør magisk da ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lanois hopper bukk over det meste av tradisjonell pedalsteel-lærdom føler jeg, men det låter utrolig fint.

Ellers merker jeg, i motsetning til med gitar der det er givende å sitte å tørspille uten noe å spille til, så er det å ha et backingtrack å spille over av stor verdi. Inspirerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper etter Kjell Karlsen.

Første spede forsøk på å holde meg sånn noenlunde innen samme posisjon hele tiden (beveger meg over fire 'bånd').

Blir mye 'måfå-spilling', så har ikke anelse om det kan gjøres på noen 'riktig' måte, men men.

Cheesy aften her. Rødvin og 'Love me tender'. Elvis snur seg i graven.

https://soundcloud.com/henningbh/love-me-tender

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører jo at du begynner å få teken på instrumentet. Det er jo svært mange variasjonsmuligheter her (bends, slides, swells..) men du fant jo frem til flere av de sentrale teknikker på opptaket :-)

Karlsen spilte veldig fint med Thomas Dybdahl (solopartiene med KK og Eick fungerte).

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.