Web Analytics
Jump to content

Hvorfor den eller den gitaren?

Rottenikken

Recommended Posts

Det er en ting jeg ikke skjønner. (Der ser dere mitt nivå) Hvis jeg tar en Gibson les Paul som eksempel, ( som er super for feks heavy) har to humbuckere og hardtail. Det jeg ikke skjønner er hvorfor den gitaren passer til sånn musikk og den gitaren passer til sånn musikk.

Hvis jeg hadde en Gibson les Paul og en USA Fender Telecaster med to humbuchere (for den har hardtail også) og satte samme pickups i begge girarene, hvorfor kan de ikke da brukes om hverandre. Jeg vet at KISS bruker les Paul. Kunne de brukt en telecaster med to Gibson humbuckere maken til de KISS bruker i stedet for en Les Paul? Eller Øystein sunde trusler telefonstorm med to humbuckere så hvis vi går den andre veien, kunne han brukt Les Paul? Hvis vi snakker halvaukustisk, hollowbody, floyd rose etc da blir det noe annet.

Man kan sikkert finne mange andre forslag til kombinasjoner.

Dette er ting jeg ikke skjønner.

Om man bruker en strat eller en Les Paul til hardere musikk spiller forsåvidt fint liten rolle. Jeg bruker kun den ene gitaren jeg eier for øyeblikket, og det er en "selvlaget" tele med deler fra Warmoth. Denne har kun én humbucker og låter tungt som fy. Den kunne nok vært enda tyngre i lyden, eller hatt mer bass, dersom treverket var mahogny eller til og med weight relieved mahogny. Kroppen i min er swamp ash noe jeg syns fungerer flott til gitarer som brukes til metall, men jeg er samtidig veldig glad i varmen mahogny gir. Ergo: en strat i mahogny med én humbucker bør kunne briske seg med de sinteste riffene der ute. De fleste gitarer som er myntet på metall-markedet er jo basert på nettopp en strat og lages som oftest i alder (or) eller basswood (?).

For å plukke opp Kissreferansen:

Ace Frehley og han fake fyren de har med nå (Tommy Thayer) har alltid brukt Les Paul. Ace har tidligere sagt han ikke engang hadde andre pickuper en bridge koblet til. Forøvrig en Dimarzio Super Distortion.

Vinnie Vincent brukte en Jackson V.

Mark St.John spilte vel på en superstrat av noe slag.

Bruce Kulick spilte på Charvel superstrat stort sett.

Paul Stanley har alltid byttet mellom forskjellige ting.

Alle har vel stort sett vært humbuckergitarer.

Det som har påvirket lyden mest er spillestil mellom de ulike gitaristene.

• Like 1

Rottenikken, det er mange andre grunner enn merke og pickups som ligger bak når en del skal velge gitar.

Mange er opptatt av hvordan den ser ut, for eksempel, og hvilke gitarhelter som har brukt den eller den gitaren.

Forskjell i lyd er det jo, men utseende og hvem som har spilt på den er viktig for mange. Det er ikke noe feil i det.

• Like 1

Det er ingen regler, som du selv sier gir ulik gitar ulik karakteristikk, hvorvidt det passer hvilken sjanger er en smaksak.

Jeg spiller 80's metall med en kinesisk reissue 50's gitar, original pickup i hals, låter knall.

$_35.JPG

Edited by tronni

Ja JP moddet jo også sin LP for å får alle varianter av sc lyder (serie, parallell, ut av fase..). Eneste grunn til at han benyttet double neck var å slippe å bytte gitar midt i sangene.

Han var heller ingen stor fan av undersaddle piezo, på comebackturneene satt det en Duncan Acoustic Tube i lydhullet. Og før det tapet han vel på en Barcus Berry kontaktmik...