Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass lærebøker.


bjosted

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som kan anbefale lærebøker i bassgitar.

Jeg er snart 60, og kjøpte meg en bassgitar for ca et år siden. Har spilt gitar i snart 50 år ( mest enkle viser og gitarkomp. ikke soloing) , men på grunn av en ulykke ( nakkebrudd) så er fingrene ikke like raske lengre.

Bassen klarer jeg bedre, men må bruke plekter pga fingrene. Sliter litt med å finne frem i jungelen av internett-lære ting, og skulle gjerne hatt noen bøker, helst på norsk. Har sett litt

på sidene til Scott Devine på youtube, men føler jeg mangler mye på teoribiten. Mye av det jeg lærte da jeg begynte med gitarspillingen har gått i glemmeboken, så jeg trenger litt oppfriskning der også.

Det jeg er på utkikk etter er en enkel måte å lære/skjønne scalaer og når/hvordan bruke slike ting. Liker mye slags musikk, rock,country,blues, osv, så det hadde vært fint om bøker inneholder enkle steg på veien til å forstå og bruke scalaer til ulik type musikk.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte bøkene til Madsen på biblioteket, og ble litt skuffet. Tynne bøker som ikke gav meg noe særlig.

Jeg fikk heller ikke så mye ut av de. Men det var de eneste jeg kom på som var skrevet på norsk.

De bassbøker jeg kan huske å ha hatt ble utbytte av er transkripsjoner av Paul McCartneys basslinjer i The Beatles (et lynkurs i pop/rock). Ed Friedmans bok om Walking Bass Lines. Og et og annet kapittel i en bok som het 'Bass Bible' eller noe i den duren.

Resten lærte jeg vel egentlig av å spille med andre (få inn rutiner).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Madsens bøker i kulturskolen, med stort hell. Men de er nok ikke så velegnet for selvstudier. De har en litt snodig progresjon og er litt tvetydig - strør om seg med teoretiske begrep og notelære samtidig som han bruker uttrykk som "bruk ørene, det er grooven som er viktigst". I tillegg mangler det noen toner her og der (står skrevet i notasjon, men ikke i tab).

Men til å trene på spesifikke konsept/teknikker er bøkene gode, og kompet på CDen er bra.

Når det gjelder teori og skala og slikt, kan du sjekke RGTs "Improvising Bass Guitar"-serie. Jeg har ikke førstehåndserfaring med akkurat disse bøkene, men er fornøyd med alt annet jeg har defra.

http://booksforguitar.co.uk/rgt-exam-books/improvising-bass-guitar-handbooks.php

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Boka til Ariane Cap er nok akkurat det du ser etter. Den heter "Music Theory for the Bass Player" meget bra laget med logisk og grundig gjennomgang klare fine diagrammer etc.
 Godt fornøyd med den. I tillegg har hun en webside/ blog der hun har lagt ut videoer for mange av kapitlene.

https://arisbassblog.com/

Her finner man litt om boken, tror det skal gå an å laste ned et prøvekapitel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.