Gå til innhold
entotje

Vokalpedal effekt - erfaringer med lydtekniker?

Anbefalte innlegg

Hei, håper noen kan hjelpe meg med tips til en vokalpedal som skal brukes live :) .

Først tenkte jeg at det "bare" var å skaffe seg en reverbpedal, men etter å ha lest en del utenlandske forumer kan visstnok en vokalpedal være litt som å tråkke på føttene til en lydansvarlig.
Jeg tar meg alltid tid til å prate og finne en god tone med lydteknikeren og forklarer hva jeg ønsker.
Det blir ofte kjempebra resultat på lydprøvene, men når selve konserten er igang er det som om alt er glemt av hva som angår vokalen.

Jeg har spilt live i 10 år, og etter altfor mange konserter hvor lydmannen kutter, dobbler og endrer vokaleffekten min (vi recorder hver konsert og hører alt) er jeg nå passe drittlei av å ikke få lov til å høres ut som meg selv. Det kjennes ut som om de ikke skjønner at reverben er veldig personlig og har mye å si for uttrykket til hele bandet.
Jeg spiller gitar og ville aldri latt en lydmann røre mine effektinnstillinger, så jeg tenker litt på hvorfor i all verden jeg skal la en gjøre det med mitt andre instrument, vokalen?
Jeg bruker kun reverb/echo effekt. Ingen pitching eller harmony.
Det er kjempeviktig for meg at effekten er ca den samme under hele konserten, og at jeg selv slår av denne mellom låtene når jeg prater til publikum.
Jeg har lest en del om at man burde dele vokalsignalet i dry og wet for å gi lydteknikere et tørt signal å jobbe med, men har ekstremt dårlig erfaring med dette fra da jeg spilte bass i samme band og lydmteknikere ofte ødela all lyd ut med det tørre signalet da de ikke skjønte hvordan vi ville høres ut. Igjen, endringer gjort etter lydsjekk.
Bandet jeg spiller i har en noe spesiell lyd og vi skjønner så klart at en ukjent lydmann ikke kan sette seg inn i dette på kort tid, men det er synd de ofte endrer lyd ut etter lydsjekk så vi ikke hører det i monitor.
Hvordan blir dere møtt med egen vokalpedal av lydansvarlig på steder?
Noen som har tips og triks eller erfaringer dere kan dele med meg?
P.s Sorry for mye tekst. Vi har ikke råd til egen lydtekniker og jeg er så klabert åpen for å endre effekten fra større spillested til et mindre når vi er der.
Jeg synger gjennom en AKG D5 mikrofon og vurderer å kjøpe BOSS VE-1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende tema, som jeg også har tenkt en del på. Jeg har en tube preamp til min vokal-mic, som kan gi meg en ganske varm lyd, men jeg har ikke prøvd å ha den med på gig ennå.

Jeg liker også å ha en del romklang og noe delay når jeg synger, men har ingen pedaler til slikt.

Denne tråden følges :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet oppstår vel når lydmannen forventer å ha kontroll. F.eks. dersom den effekten som legges på er dråpen som får feedback-begeret til å renne over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vokalisten vår ber også alltid om litt slapback på vokalen. Og ender alltid opp med helt tørt, selv når vi har med egen lydmann. Rett og slett pga feedbackproblemer.

Om du synger sterkt så ikke micen må skus så høyt at den vaker i feedbackland konstant, så ser jeg ikke helt problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring som lydtekniker er som oftest at vokalister som har med egen vokalprosessor ikke har snøring på hvordan de skal bruke den. Jeg har selvfølgelig opplevd unntak med vokalister som har god peiling og det låter prima - men det er langt mellom dem. :)

Slik jeg ser det har du to alternativer:

1. Ha med eget oppsett, men sørg for å sende et tørt signal til tekniker som han kan legge i monitor. Klang i en halvveis god og ikke akkurat fintunet monitor blir som oftest krøll. Da er det fint å ha et tørt signal tilgjengelig. Sørg uansett for at du har stålkontroll på klangmiksen, gainstruktur og kobling - det er ditt ansvar når du kommer med egen klangrigg! Du bør kunne gi noen retningslinjer til teknikeren på forhånd om hvordan han/hun får best resultat.

Og kjøp en skikkelig boks. Jeg kjenner ikke til VE-1, men den må låte bra, være støyfri og lett å betjene. Spilte med en vokalist som brukte TC Helion VoiceLive Play. Låt fint, men det var BARE kluss og feedback med den. Preampen var fullstendig lavmål.

2. Snakk med tekniker tidlig i prosessen. Når resten av bandet rigger opp utstyr, så tar du teknikeren til side og spør høflig om dere kan snakke om klang. Dersom du begynner å pirke på klangleggingen mot slutten av lydprøven, så drukner det i alle punktene som har dukket opp i løpet av lydsjekken til de andre linjene (en uregjerlig skarp, feeding i monitor, etc.). Forklar hvordan dere har blitt harpunert av forferdelig effektbruk tidligere, og forsøk å forklare hvordan du vil ha det. Ta gjerne en titt på klangenheten som er tilgjengelig FOH, og se litt på hvilke muligheter dere har. Kan du oppgi ms-tid, decay, romstørrelse, etc., går det nok enda lettere. Jeg skrudde lyd på Kråkesølv når de var på turne etter den første plata, og da reiste de uten egen tekniker. Da var ønsket klanglegging beskrevet (om en ganske generelt) i rider, og jeg fikk noen ekstra ønsker/tips under lydprøve som de også noterte på setlista de ga til meg. Fornøyde artister og fornøyd tekniker.

Alt. 1 er nok det som gir best resultat når man har kort/ingen lydprøve, forutsatt at alt er på stell og at du har full kontroll. :)

Personlig hadde jeg foretrukket alternativ 2, da blir det færre ledd som kan gå til helvete under konserten.

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer litt på hvordan man stå på scenen og vite hvordan det låter ut, jeg. Det må da være en utfordring, for å si det mildt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Whats not to like? Lydmannen får mindre jobb og ansvar.

Herper gain before feedback, intonasjon og timing til vokalisten samt lydbildet ut å ha reverb i monitor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lær deg også språket til lydteknikeren. Nytter lite å komme med "mja jo luftig og flytende" når disse adjektivene er vilt forskjellige for folk. Selv har jeg jobbet som lydtekniker live siden 2004, og har helst lyst til å trampe i stykker enhver klangpedal vokalister kommer med.

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer litt på hvordan man stå på scenen og vite hvordan det låter ut, jeg. Det må da være en utfordring, for å si det mildt.

Gjør opptak med en looper, sett denne på. Gå så ut i salen og lytt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TS: Vs-20 er bedre enn Vs-1.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Lignende innhold

    • Av ingridnøtt
      Leter etter noen å spille reggae med for jorden. Person 25. Peace 
    • Av ingridnøtt
      Hei. 
      Leter etter inspirasjon. Jeg er en person på 25 og kommuniserer best gjennom musikk, befinner med på landet rett utenfor Drammen og er fleksibel på avstand rundt en time halv annen. 
      Jeg liker å eksperimentere med lyd og toner, spiller litt gitar, melodica, piano og trommer, men hovedinstrumentet er vokal, hvor jeg opplever mest relief. Alt fra soul/blues/jazz til reggae, Root music. Håper det er noen der ute som er interessert. 
    • Av OJTheViking
      Tenkte jeg skulle dele litt av den nyeste musikken min!

      Prøver å få igang et nytt band (var sist i et band som het Strongwater i perioden 2008-2012), og i den sammenheng har jeg jobbet en del med riff-ideer, låter og tekster. Deler nå tre av en håndfull komplette låter jeg allerede har skrevet, som en indikasjon på stil.

      Selv spiller jeg trommer, og har liten erfaring med fysisk gitarspilling. Derfor har jeg utarbeidet ideene mine først i MIDI, og deretter fullført en slags miks i Guitar Pro og EZDrummer (med Drumkit from Hell-utvidelse, selvsagt). Lyden er derfor litt kunstig, men jeg håper låtene likevel høres ut som at de kan bli ekstra tøffe den dagen de spilles på ordentlige instrumenter. For øyeblikket mangler låtene dog vokal og gitarsoloer (solopartiene får gitaristene bryne seg på selv).

      Jeg er fortsatt på utkikk etter medlemmer; har hatt litt kontakt med noen folk herfra og derfra, men ingenting er 100% avklart ennå. Vokalen jeg er ute etter bør nok mestre en del growling og screams, men bør også kunne mestre litt melodisk vokal. Så, om der sitter noen ivrige vokalister, gitarister og/eller bassister der ute (uansett etnisitet, kjønn eller legning), ta kontakt om dette skulle være av interesse. Du kan nå meg på e-mail: ojtheviking@mail.com

      Her er link til det nye materialet: Armagöddamn [Demo Songs]

      P.S.: Jeg holder til i nærheten av Hamar for øyeblikket, og det er der jeg ser for meg at hovedbasen bør stå plassert den første tiden. På sikt, under de rette omstendighetene, kan steder som Oslo vurderes.

    • Av Rocknrolla
      Heisann!

      Noen som kan hjelpe meg på oppsettet/rekkefølgen av effektpedalene mine?
      Pedaler:

      BlackStar - HT-DIST
      Radial Tonebone Plexitube - Tube dist
      Electro-Harmonix - Cathedral Stereo Reverb
      Boss CE-2 - Chorus
      Boss CH-1 - Chorus
      Boss RC-2 Loop Station
      Boss DD-6 Deley
      MXR Phase 90
      Dunlop Cry Baby Wha
      Boss OC-2 Octave
      Boss TU-2 Tuner
      Boss GE-7 Equalizer
      Boss BD-2 Blues Driver
      Ernie Ball VP JR- Volumpedal
      Takker for tips!
    • Av edicute
      Hei!
      Trenger du nye utfordringer i livet? ERON er på jakt etter ny vokalist!
      Gjerne sjekk ut musikken, og pling på hvis du liker det du hører
      https://soundcloud.com/eronband/sets/eron-never-enough
      - Edi
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.