Web Analytics
Jump to content

Vokalpedal effekt - erfaringer med lydtekniker?


entotje
 Share

Recommended Posts

Hei, håper noen kan hjelpe meg med tips til en vokalpedal som skal brukes live :) .

Først tenkte jeg at det "bare" var å skaffe seg en reverbpedal, men etter å ha lest en del utenlandske forumer kan visstnok en vokalpedal være litt som å tråkke på føttene til en lydansvarlig.
Jeg tar meg alltid tid til å prate og finne en god tone med lydteknikeren og forklarer hva jeg ønsker.
Det blir ofte kjempebra resultat på lydprøvene, men når selve konserten er igang er det som om alt er glemt av hva som angår vokalen.

Jeg har spilt live i 10 år, og etter altfor mange konserter hvor lydmannen kutter, dobbler og endrer vokaleffekten min (vi recorder hver konsert og hører alt) er jeg nå passe drittlei av å ikke få lov til å høres ut som meg selv. Det kjennes ut som om de ikke skjønner at reverben er veldig personlig og har mye å si for uttrykket til hele bandet.
Jeg spiller gitar og ville aldri latt en lydmann røre mine effektinnstillinger, så jeg tenker litt på hvorfor i all verden jeg skal la en gjøre det med mitt andre instrument, vokalen?
Jeg bruker kun reverb/echo effekt. Ingen pitching eller harmony.
Det er kjempeviktig for meg at effekten er ca den samme under hele konserten, og at jeg selv slår av denne mellom låtene når jeg prater til publikum.
Jeg har lest en del om at man burde dele vokalsignalet i dry og wet for å gi lydteknikere et tørt signal å jobbe med, men har ekstremt dårlig erfaring med dette fra da jeg spilte bass i samme band og lydmteknikere ofte ødela all lyd ut med det tørre signalet da de ikke skjønte hvordan vi ville høres ut. Igjen, endringer gjort etter lydsjekk.
Bandet jeg spiller i har en noe spesiell lyd og vi skjønner så klart at en ukjent lydmann ikke kan sette seg inn i dette på kort tid, men det er synd de ofte endrer lyd ut etter lydsjekk så vi ikke hører det i monitor.
Hvordan blir dere møtt med egen vokalpedal av lydansvarlig på steder?
Noen som har tips og triks eller erfaringer dere kan dele med meg?
P.s Sorry for mye tekst. Vi har ikke råd til egen lydtekniker og jeg er så klabert åpen for å endre effekten fra større spillested til et mindre når vi er der.
Jeg synger gjennom en AKG D5 mikrofon og vurderer å kjøpe BOSS VE-1
Link to comment
Share on other sites

Spennende tema, som jeg også har tenkt en del på. Jeg har en tube preamp til min vokal-mic, som kan gi meg en ganske varm lyd, men jeg har ikke prøvd å ha den med på gig ennå.

Jeg liker også å ha en del romklang og noe delay når jeg synger, men har ingen pedaler til slikt.

Denne tråden følges :)

Link to comment
Share on other sites

Vokalisten vår ber også alltid om litt slapback på vokalen. Og ender alltid opp med helt tørt, selv når vi har med egen lydmann. Rett og slett pga feedbackproblemer.

Om du synger sterkt så ikke micen må skus så høyt at den vaker i feedbackland konstant, så ser jeg ikke helt problemet.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring som lydtekniker er som oftest at vokalister som har med egen vokalprosessor ikke har snøring på hvordan de skal bruke den. Jeg har selvfølgelig opplevd unntak med vokalister som har god peiling og det låter prima - men det er langt mellom dem. :)

Slik jeg ser det har du to alternativer:

1. Ha med eget oppsett, men sørg for å sende et tørt signal til tekniker som han kan legge i monitor. Klang i en halvveis god og ikke akkurat fintunet monitor blir som oftest krøll. Da er det fint å ha et tørt signal tilgjengelig. Sørg uansett for at du har stålkontroll på klangmiksen, gainstruktur og kobling - det er ditt ansvar når du kommer med egen klangrigg! Du bør kunne gi noen retningslinjer til teknikeren på forhånd om hvordan han/hun får best resultat.

Og kjøp en skikkelig boks. Jeg kjenner ikke til VE-1, men den må låte bra, være støyfri og lett å betjene. Spilte med en vokalist som brukte TC Helion VoiceLive Play. Låt fint, men det var BARE kluss og feedback med den. Preampen var fullstendig lavmål.

2. Snakk med tekniker tidlig i prosessen. Når resten av bandet rigger opp utstyr, så tar du teknikeren til side og spør høflig om dere kan snakke om klang. Dersom du begynner å pirke på klangleggingen mot slutten av lydprøven, så drukner det i alle punktene som har dukket opp i løpet av lydsjekken til de andre linjene (en uregjerlig skarp, feeding i monitor, etc.). Forklar hvordan dere har blitt harpunert av forferdelig effektbruk tidligere, og forsøk å forklare hvordan du vil ha det. Ta gjerne en titt på klangenheten som er tilgjengelig FOH, og se litt på hvilke muligheter dere har. Kan du oppgi ms-tid, decay, romstørrelse, etc., går det nok enda lettere. Jeg skrudde lyd på Kråkesølv når de var på turne etter den første plata, og da reiste de uten egen tekniker. Da var ønsket klanglegging beskrevet (om en ganske generelt) i rider, og jeg fikk noen ekstra ønsker/tips under lydprøve som de også noterte på setlista de ga til meg. Fornøyde artister og fornøyd tekniker.

Alt. 1 er nok det som gir best resultat når man har kort/ingen lydprøve, forutsatt at alt er på stell og at du har full kontroll. :)

Personlig hadde jeg foretrukket alternativ 2, da blir det færre ledd som kan gå til helvete under konserten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lær deg også språket til lydteknikeren. Nytter lite å komme med "mja jo luftig og flytende" når disse adjektivene er vilt forskjellige for folk. Selv har jeg jobbet som lydtekniker live siden 2004, og har helst lyst til å trampe i stykker enhver klangpedal vokalister kommer med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.