Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vokalpedal effekt - erfaringer med lydtekniker?


entotje

Anbefalte innlegg

Hei, håper noen kan hjelpe meg med tips til en vokalpedal som skal brukes live :) .

Først tenkte jeg at det "bare" var å skaffe seg en reverbpedal, men etter å ha lest en del utenlandske forumer kan visstnok en vokalpedal være litt som å tråkke på føttene til en lydansvarlig.
Jeg tar meg alltid tid til å prate og finne en god tone med lydteknikeren og forklarer hva jeg ønsker.
Det blir ofte kjempebra resultat på lydprøvene, men når selve konserten er igang er det som om alt er glemt av hva som angår vokalen.

Jeg har spilt live i 10 år, og etter altfor mange konserter hvor lydmannen kutter, dobbler og endrer vokaleffekten min (vi recorder hver konsert og hører alt) er jeg nå passe drittlei av å ikke få lov til å høres ut som meg selv. Det kjennes ut som om de ikke skjønner at reverben er veldig personlig og har mye å si for uttrykket til hele bandet.
Jeg spiller gitar og ville aldri latt en lydmann røre mine effektinnstillinger, så jeg tenker litt på hvorfor i all verden jeg skal la en gjøre det med mitt andre instrument, vokalen?
Jeg bruker kun reverb/echo effekt. Ingen pitching eller harmony.
Det er kjempeviktig for meg at effekten er ca den samme under hele konserten, og at jeg selv slår av denne mellom låtene når jeg prater til publikum.
Jeg har lest en del om at man burde dele vokalsignalet i dry og wet for å gi lydteknikere et tørt signal å jobbe med, men har ekstremt dårlig erfaring med dette fra da jeg spilte bass i samme band og lydmteknikere ofte ødela all lyd ut med det tørre signalet da de ikke skjønte hvordan vi ville høres ut. Igjen, endringer gjort etter lydsjekk.
Bandet jeg spiller i har en noe spesiell lyd og vi skjønner så klart at en ukjent lydmann ikke kan sette seg inn i dette på kort tid, men det er synd de ofte endrer lyd ut etter lydsjekk så vi ikke hører det i monitor.
Hvordan blir dere møtt med egen vokalpedal av lydansvarlig på steder?
Noen som har tips og triks eller erfaringer dere kan dele med meg?
P.s Sorry for mye tekst. Vi har ikke råd til egen lydtekniker og jeg er så klabert åpen for å endre effekten fra større spillested til et mindre når vi er der.
Jeg synger gjennom en AKG D5 mikrofon og vurderer å kjøpe BOSS VE-1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tema, som jeg også har tenkt en del på. Jeg har en tube preamp til min vokal-mic, som kan gi meg en ganske varm lyd, men jeg har ikke prøvd å ha den med på gig ennå.

Jeg liker også å ha en del romklang og noe delay når jeg synger, men har ingen pedaler til slikt.

Denne tråden følges :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokalisten vår ber også alltid om litt slapback på vokalen. Og ender alltid opp med helt tørt, selv når vi har med egen lydmann. Rett og slett pga feedbackproblemer.

Om du synger sterkt så ikke micen må skus så høyt at den vaker i feedbackland konstant, så ser jeg ikke helt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring som lydtekniker er som oftest at vokalister som har med egen vokalprosessor ikke har snøring på hvordan de skal bruke den. Jeg har selvfølgelig opplevd unntak med vokalister som har god peiling og det låter prima - men det er langt mellom dem. :)

Slik jeg ser det har du to alternativer:

1. Ha med eget oppsett, men sørg for å sende et tørt signal til tekniker som han kan legge i monitor. Klang i en halvveis god og ikke akkurat fintunet monitor blir som oftest krøll. Da er det fint å ha et tørt signal tilgjengelig. Sørg uansett for at du har stålkontroll på klangmiksen, gainstruktur og kobling - det er ditt ansvar når du kommer med egen klangrigg! Du bør kunne gi noen retningslinjer til teknikeren på forhånd om hvordan han/hun får best resultat.

Og kjøp en skikkelig boks. Jeg kjenner ikke til VE-1, men den må låte bra, være støyfri og lett å betjene. Spilte med en vokalist som brukte TC Helion VoiceLive Play. Låt fint, men det var BARE kluss og feedback med den. Preampen var fullstendig lavmål.

2. Snakk med tekniker tidlig i prosessen. Når resten av bandet rigger opp utstyr, så tar du teknikeren til side og spør høflig om dere kan snakke om klang. Dersom du begynner å pirke på klangleggingen mot slutten av lydprøven, så drukner det i alle punktene som har dukket opp i løpet av lydsjekken til de andre linjene (en uregjerlig skarp, feeding i monitor, etc.). Forklar hvordan dere har blitt harpunert av forferdelig effektbruk tidligere, og forsøk å forklare hvordan du vil ha det. Ta gjerne en titt på klangenheten som er tilgjengelig FOH, og se litt på hvilke muligheter dere har. Kan du oppgi ms-tid, decay, romstørrelse, etc., går det nok enda lettere. Jeg skrudde lyd på Kråkesølv når de var på turne etter den første plata, og da reiste de uten egen tekniker. Da var ønsket klanglegging beskrevet (om en ganske generelt) i rider, og jeg fikk noen ekstra ønsker/tips under lydprøve som de også noterte på setlista de ga til meg. Fornøyde artister og fornøyd tekniker.

Alt. 1 er nok det som gir best resultat når man har kort/ingen lydprøve, forutsatt at alt er på stell og at du har full kontroll. :)

Personlig hadde jeg foretrukket alternativ 2, da blir det færre ledd som kan gå til helvete under konserten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg også språket til lydteknikeren. Nytter lite å komme med "mja jo luftig og flytende" når disse adjektivene er vilt forskjellige for folk. Selv har jeg jobbet som lydtekniker live siden 2004, og har helst lyst til å trampe i stykker enhver klangpedal vokalister kommer med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.