Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal ha ny gitar, tips?


Sorg

Anbefalte innlegg

Klarer ikke å hoste opp noen lenke i farten, men det lille som er gjennomført av studier på dette, indikerer at den løsningen som gir best sustain er en Telecastertypegitar. Limte halser gir ikke store fordeler, en gitar er ikke en fiolin, uansett hfor mye man skulle ønske at det er det.

Studien kan klart diskuteres, og den måler kun sustain, etter det jeg har fått med jeg.

Jeg synes jo at både limte gitarer og skruesaker er fjongt, men skruer er da noe mer servicevennlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo at både limte gitarer og skruesaker er fjongt, men skruer er da noe mer servicevennlige.

Men hvis man stadig skal skru av halser, shimme, justere, og ordne, da er det vel behov for en gitartekniker?

Hvorfor må man ha gitartekniker på en med limt hals man ikke kan gjøre noe med?

Og hvorfor trenger man ti gitarer med limt hals for å kompensere for en med bolt-on?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også bruke maskinskruer. Og det finnes andre typer halsfeste enn strat/tele pocket.

Fordelene er mange. Lettere å skimme. Mindre risko for skade. Lett å bytte hals. Lavere produksjonskostnad.

Stort sett er det kun jazzgitarister som reiser rundt med 1 stk set neck. De fleste andre har flere backups eller alternerer med en bolt-on. Mange gitarister bygger oppsettet rundt en bolt-on gitar som de lettere kan holde vedlike.

På akustiske gitarer må man ofte dsmpe av halsen når magen buler. Bolt-on necks (som på Taylor) kan enkelt justeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taylor, Bourgeois, Collings... Ja gode kassegitarer kan godt ha bolt-on necks.

Hvis du liker å dampe av halsen (eller i verste fall sage den av som kan være nødvendig på en Lowden...) så kan man selvfølgelig kjøpe noe annet. Men skal man ha et bruksvennlig instrument som låter greit og som mår seg justere, ja da kjøper man bolt-on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bruker litt foreldede metoder.

Jeg tror det skyldes at en omlegging vil fjerne noe av kundegrunnlaget. Å vike fra tradisjonell konstruksjon medfører klager.

Hvis man har nok av penger og aldri spiller over tiende bånd så er er dove tail helt supert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klare forskjeller på en bolt-on gitar og en gitar med limt hals når det gjelder elgitarer.

Men hvorfor mener du at man trenger ti med limt hals for å kompensere for en med bolt-on?

Og hvorfor trenger du ikke en gitartekniker på en gitar hvis fordel tydeligvis er at den hele tiden skal skrus fra hverandre?

Det er ikke mange gangene jeg har hatt behov for å skru fra hverandre de gitarene jeg har hatt med bolt-on.

Noen har jeg aldri skrudd fra hverandre i det hele tatt.

En ting er å like å leke med Lego-gitarer, en annen ting er å påstå at alle Lego-gitarer låter bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.