Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Overgang fra nylon-stål.


hgho

Anbefalte innlegg

Hei.

Har hele tiden spilt på nylonstrenger men skal nå skaffe meg stålstrenger for å få litt variasjon.

Det sier seg selv at man blir hard i fingrene når man spiller på stål.

Er dette en fordel eller ulempe da jeg spiller på nylonstrenger også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge gitaren du skaffer deg får ett bra setup med tanke på strengehøyde så tror jeg ikke du kommer til å tenke eller oppleve at fingertuppene har litt annet materiale å jobbe med. Om du har spilt såpass på nylonstrengsgitaren din så har fingertuppene dine allerede opparbeidet seg et godt og tykt hudlag.

Jeg begynte selv med nylonstrengsgitar (spilte klassisk i 10-12 år, parallelt nylonstrengsgitar og elektrisk etter 2-3 år med klassisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg gikk over til stål i vår og var vandt med å spille 1-2 timer hver dag. Fikk faktisk direkte brannsår på fingertuppene og klarte maks 30 min I starten. Måtte også vende meg til å bruke mere kraft I høyrehånda ved fingerspilling. Kjenner at jeg er mere avhengig av træler på fingrene enn ved nylon. 3 uker uten spilling etter en operasjon i høst endte med at trælene forsvant og jeg satt med en pekefinger med illrød strek tvers over da jeg begynte å spille igjen, men var ok etter ei uke.

Jeg angrer ikke på investeringen I hvertfall. Stakkars gamle yamaha blir bare brukt til klassiske stykker og null visesang for tiden.

Endret av Yonah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.