Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Studiobass

Anbefalte innlegg

Er ute etter en bass i jungelen, og har behov for noen ideer og meninger angående en potet av en bassgitar. Den må kunne håndtere jazz, blues, pop, rock, og noe tyngre rock (men ikke metall, og heller ikke til klassisk) - og det skal være en elektrisk. I utgangspunktet skal den kjøres gjennom en Fender Rumble 200v3, men her kan det endre seg raskt. Prisen (gjerne brukt, men også ny) bør ikke overstige 5000,- +/- 1000,-.

Noen tips for en allround bass (spiller ikke bass selv, så stoler på gjennomsnittet av kommentarene som kommer...)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får vel ikke Music Man Stingray på det budsjettet, men jeg kan også anbefale Sterling by Music Man Ray34 som en god allrounder som jeg vet finnes brukt innenfor prisrammen.

Men egentlig er det mange basser som er allroundere. Jeg er fortsatt svak for PJ-basser, siden det er en kraft i P-pickupen som det er vanskelig å få til med en ren jazzbass, samtidig som det er en fleksibilitet i den J-pickupen for litt mer definerte, slankere lyder når man skulle trenge det. Og blander man dem så er det mange muligheter.

Ellers kan du vel ikke gå feil med en standard P-bass heller. For studioarbeid er det uansett mye som kan gjøres med eq, compressorer etc.

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 70s reissue jazz bass til salgs (MiM). Det er definitivt en potet av en bass. Den har så og si kun vært brukt som studiobass. Jeg skal morsomt nok bytte den ut til en som passer bedre til den ene sjangeren du ikke var interessert i. :) Send meg en PM om du er interessert, den ligger ute på finn.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

G&L er et greit valg hvis du finner en til den prisen. God å spille på, og den har et stort spenn av lyder du kan ratte deg inn på, større enn Pbass, og i og for seg Jazzbass, også.

Jeg har mange (alt for mange) basser, og G&L-en er den med størst spekter av lyder.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den G&L ASAT'en som skela linker til er latterlig mye bass for pengene. Veldig allsidig også. Kanskje litt mye knotter og brytere for enkelte, men man lærer fort hva de gjør for noe.

Vet det. For meg slår forfengeligheten inn. Jeg klarer ikke G&L-headstocken, ellers hadde jeg sikkert kjøpt en for lenge siden. For dem som ikke har slike ulogiske grunner: Løp og kjøp!

Endret av sarge
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.