Web Analytics
Jump to content

Verdivurdering 70-talls Jazzbass


Guest

Recommended Posts

En kompis skal selge en en Jazzbass som han kjøpte av meg for mange år siden, og jeg har lyst til å kjøpe den igjen. Men det er ikke lett å sette pris på den:

Kroppen er original, blytung ask, med en rød finish som er faded over nesten hele kroppen til en udelikat, blass rosafarge.

Halsen er byttet til en helt plain ESP lønnehals en gang på åttitallet.

Mikkene er Dimarzio Patent Applied For Jazz mikker.

Stol og elektronikk formodentlig originalt. Potene bør nok byttes.

Så hva sier dere? Hva bør jeg by ham som en anstendig pris på denne bassen?

Link to comment
Share on other sites

Modden var der, men bassen er noe mer sliten nå. Litt usikker på om jeg skal by ham det samme eller legge på litt for inflasjon. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er vanskelig å verdivurdere slikt. Selv mener jeg 70- talls Fendere har mer nostalgisk verdi/ samleverdi enn kvalitet. Har testet noen, og de har vært fæle. Dog er det nok gjerne halsen som skaper problemer, og den har du byttet. Regner med du har sjekket at den ikke har vridd seg? Mikrofonene fra 70- tallet er kanskje spennende - men de er byttet. Du sitter altså igjen med en relativt uinteressant 70-tallskropp og noen deler.

Jeg ville prøvd bassen nå og tatt det derifra. Om den er i orden, låter bra og god og spille på er kanskje opp mot 3k et utgangspunkt? Jeg tror ikke jeg ville gått høyere. Jeg tipper du finner en Matt Freeman - squier brukt til omtrent samme prisen om du er tålmodig, og de er faktisk veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke meningen å skite i andres reir, men etter min ringe mening er ikke Fenderprodukter fra søttitallet nødvendigvis så gode instrumenter. Eksemplarvariasjonen var ganske stor, og magnetene de brukte har/hadde en tendens til å miste kraften. Siden det er byttet på denne, og det er relativt enkelt å fikse med neodymmagneter, så er ikke det noe stort poeng.

Videre ser jeg jo at søttitallsFendere blir bedre og bedre jo eldre de er, tydeligvis. Skjønner ikke det helt, jeg. Det at de kan bli mer verdt, rett og slett fordi det står "Fender" på headstocken kan jeg jo fatte, men instrumentet i seg selv..
Er litt enig med Sidney her, man må nesten kjenne litt på det aktuelle instrumentet, slenge inn en klype med hvor viktig det er med gammel Fenderlogo, en skvett med hvor kult man synes det er med naturlig relic, og ikke minst en dose med hvor artig det er å få tak i et instrument man har eid før.

Synes prisantydningen i posten over er et kurant utgangspunkt, men treffer man den rette kjøperen, som har fått med seg at gamle gitarer er gull, og ikke noe mer, kan man kanskje få mer for den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker nok i samme baner, men vil ikke snyte kompisen min heller. Bassen låter utrolig bra, men det kan fort være mikkene som er utslagsgivende, og i dag får man sikkert tak i like gode mikker for en rimelig penge. Den trenger egentlig en refinish for å se noe annet en fæl ut og er ordentlig tung. Noen mener det er vesentlig for lyden, jeg vet ikke. Må nok sjekke halsen en gang til, den er ikke vridd, men jeg er usikker på trussroden. Har nok tenkt noe i prisklassen 3k jeg og, og synes det er lite å by, men det kan vel være vel så gode alternativer der ute til den summen. Og det er ingen logo på headstocken...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det har gått inflasjon i vintage-begrepet. Nå selges 70- og 80-talls Fendere for 20-30 lapper fordi de har fått et par tiår på baken. Det er de ikke verdt! Den store forskjellen i Fenderbasser skjedde i -65 da CBS kjøpte Fender og endret produksjonsmetodene ganske drastisk. Fender har blitt bedre og bedre etter dette, så 70-tallsbassene er antagelig de dårligste av dem alle. F.eks er så vidt jeg vet alle pre-65 pickuper vinnet for hånd av en og samme person. CBS innførte maskiner. Mange basser fra perioden -65 til -68/69 kan også være fine da de kan inneholde pre-65-komponenter. Finner du en umodifisert pre-65 Fender er den sansynligvis verdt pengene (flere enn 30 lapper), men da bør du henge den på veggen/bruke den i studio og ikke ta den ut på veien!

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng - alt gikk ikke skit den dagen CBS tok over, det skjedde gradvis. En 66 strat er derfor MYE mer interessant (og dyrere) enn en 76 - og en 62 er alltid grisedyr.

Tror dog du skal slite alvorlig med å finne en ekte strat/ tele fra før 65 til 30k. Hadde noen lagt ut en til den prisen hadde det stinket av fake og om den ble verifisert hadde den vært solgt på timen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.