Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

forslag til ny forsterker


space

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten liste med krav som bør være oppfylt på neste amp:

-Gjerne topp, men liten combo kan kanskje også fungere.

-Liten og lett. Altså ikke 30kg 100w topp.

-2 eller flere kanaler

-Effektløkke

-God cleankanal

-God skranglevreng

-God hi-gain (men trenger ikke være i metal-land)

-Pris opp mot 10k ny eller brukt, men gjerne billigere.

De jeg vet om som KANSKJE kan fungere er:

-Peavey sin MH-serie

-Bogner Atma (pusher budsjettet veldig)

-H&K Tubemeister

-Mesa Transatlantic(?)

-Victory har vel også noen

Tror utfordringen er å finne en som låter bra bå alle instillinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4Sound har en demodeal på Mesa Boogie Mini Rectifier til en 11 lapper hvis jeg ikke husker feil (og den ikke har blitt solgt), som jeg egentlig hadde tenkt å gå for selv, men et sted må jeg si stopp.. :P

Den gjør alle kriteriene dine veldig bra og veier vel en 5,5kg ;)

Ellers er Tubemeister også en god forsterker, men ikke helt i samme klasse som Mesaen og spesielt ikke til higain og mer heavy gitarlyder. Clean og gain opp mot hard rock gjør den derimot ypperlig!

Orange TH30 er også en fin forsterker, men den veier like mye som en EVH 5150III 50w som imo er en mye bedre forsterker, som jeg personlig vil anbefale over alle de andre om du ikke syns 15kg er for mye å dra på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, den helt minste har kun kanal to og tre, med andre ord ingen clean-kanal... Ellers virker det jo som en ypperlig amp :)

Vet ikke om du har tenkt å bruke den med band, men hvis du vil ha noenlunde kraft/headroom til skikkelig clean og skikkelig tighte higain-lyder ville jeg ikke gått for mindre enn 50 watt.

Sjekk forresten ut Heilage sin Carvin V3m! 7kg, 50/22/7,5 watt, tre kanaler, fx loop, laget i USA osv. Virker som en skikkelig rå amp, og han vil ikke ha mer enn 4500,- for den! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvilke trekanalere du har prøvd, men EVH 5150 har hvertfall tre høyst brukbare kanaler, og Mesa Mini Recto har to!

Nytter ikke å skrue ned volum på gitaren når du har masse vreng på og ingen vrengpedal du kan skru av, da taper du som regel volum og det krever finjustering med volum på under 1 for å akkurat ikke vrenge osv. Det gidder hvertfall ikke jeg styre med midt i en sang :)

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanal 2 på 5150 amp var passelig. For mye gain låter litt for grøtete i mine ører :-)

Men muligens kjøper folk disse EVH/5150 amps for metal-lyd i kanal 3? 'Brown sound' (et uttrykk VH egentlig brukte om brorens trommesett) finnes jo i kanal 2. At noen skulle orke å bruke kanalvelgeren på denne ampen er således uforståelig! :-)

Ellers brukte vel EVH en Bandmaster hjemme og backstage ampene til oppvarming var av typen Roland Cube og denslags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen hemmelighet at 5150 er en metalforsterker nei.. Er jo naturligvis smak og behag, men kanal tre låter absolutt ikke grøtete selv om den har mye gain imo. :) Jeg vil dog aldri, under noen som helst omstendigheter ha gain over klokka 11 på kanal tre :P
For min del har det aldri vært om å få gitarlyden til EVH, og er egentlig ikke noen kjempefan av verken fyren eller bandet selv om de har noen kule sanger og han er jo en ganske sinnsyk gitarist!

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, han bruker nok den mest, men blir ikke overrasket hvis han bruker kanal tre til solo og slikt ;)

Hvis du spiller djent og slikt og krever aperæv-tight bassrespons må du nok ty til digitale løsninger ja, men for min del har jeg enda ikke hørt noe som låter bedre enn 5150. Spiller forøvrig ikke noe mer heavy enn metalcore da :)

Dette ble veldig off topic da, men moralen i historien er hvertfall at 5150III funker fett til det aller meste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demodealen på Mini Recto finner du forøvrig her. Vet ikke helt hva som er greia, før kunne du legge demodeals i handlekurven, men nå står det bare kontakt butikken.. Ikke sikkert den er solgt da, står jo at det er én på Gjøvik så :)

Forøvrig er det horribelt at de tar nesten 15 lapper for en ny Mini Recto, det er den faktisk ikke verdt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfi; tror jeg etterhvert skjønner tegningen med disse forsterkerene. Jeg vil egentlig være svært forundret om EVH personlig bruker noe særlig annet enn kanal 2...

Ekstrem hi gain gjøres vel egentlig best digitalt?

Det syns jeg ikke stemmer. Jeg kjører digitalt av helt andre grunner enn at high gain låter "bedre" enn min gamle Uberschall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.