Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

EVH 5150III 50w - «snap, crackle, pop»


Alfi27

Anbefalte innlegg

For temmelig nøyaktig tre uker siden fikk jeg et flott EVH 5150III stack i posten fra Gitarhuset. Forsterkeren er steike fet og låter helt utrolig bra, men har i det siste, nærmere bestemt i kveld pådratt seg noen seriøse og irriterende problemer. Når jeg ikke spiller hører jeg noen, til tider skikkelig høylytte krakkelyder som nesten kan overdøve gitaren. Det er konstant, men det varierer i intensitet og volum. Det er omtrent like gale på alle kanalene, men spesielt kanal to er ubrukelig nå..

Da jeg fikk forsterkeren hadde den noen små tendenser til dette også, men det var akkurat som at det forsvant da rørene ble varme, og de var kun tilstede på clean-kanalen. Nå har forsterkeren stått på i 8 timer og ulydene er verre enn noen gang... Har naturligvis sendt mail til Gitarhuset, men lurer på hva dere tenker dette kan være? Jeg tenker at det er nesten nødt til å være noe med utgangsrørene da ulydene blir verre når jeg skrur på volumpoten, men ikke på gain.

Jeg har naturligvis eliminert alle andre mulige feilkilder, og problemet er akkurat like mye til stede når den ikke har noe annet enn høyttalerkabelen tilkoblet (som jeg også har prøvd å bytte ut med en annen)..

Tenker det at hvis det er sånn ca 99% sikkert at det er utgangsrørene kan det vel ikke være nødvendig å måtte sende den i retur og evt videre til Fender, men mulig de har en policy på det..

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta strømkabel med den andre ampen nå, og etter en bitteliten antydning til knitring da jeg flippa standbyswitchen er den helt dødsstille... Ikke støyer den andre ampen heller med ledningen til EVHen, så tviler på at det er den. Jeg hadde ampen i standby i et par-tre timer i går før dette problemet oppstod, kan det ha noe med saken å gjøre? Hadde en Marshall JVM410H for noen år siden som oppførte seg helt rart, skikkelig rare lyder. Den hadde jeg også på standby veldig mye og lenge, og etter utgangsrørene ble skifta ut forsvant problemet (en skikkelig dyr affære på en 100-watter...). Skjønner ikke helt hvordan lange standbytider kan slite på utgangsrørene, det foregår jo ingenting i de når den står i standby? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen er egentlig; skaff en brukbar modellerer til øving hjemme (type Eleven Rack e.l) og spar rørampen til jobber.

Åfaen, får vel bare pakke vekk EVHen og Orangen og begynne å bruke Axen igjen da... :/

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis du har en Axe Fx så bruk den hjemme til øving. Still lyder som minner om live rig (og som oppfører seg ca likedan). Hvis du bruker pedalbrett live så plugg dette til Axe Fx slik du ville gjort live (før amp og i sløyfa).

Deretter sender du forsterkerne på rep og setter inn de beste rørene du får tak i. Ikke bruk ampene utenom jobber. Og sett noe på øvingslokalet som du ikke trenger på spillejobb (en B-rig).

Trenger du å spille inn høyttalerne kan du gjøre dette ved å plugge de til en transistor kraftforsterker og blaste noe gitarspor gjennom disse i passelige mengder...

Helt seriøs nå. Det er så mye styr med å fikse rørforsterkere (det tar tid og penger) så bedre å la de beste man har stå mellom jobbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at det er mer styr og dyrere å fikse røramper som da ofte er point to point kontra å skru på trange kretskort?

Ja det er greit å ha med seg en backupamp på jobb men å gjemme vekk ampen på øving kun fordi det er en rørforsterker blir bare meningsløst.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, digitale ting går også i stykker (og det tar vel tre måneder å sende en Axe Fx t/r USA for rep).

Jeg holder meg også til point-to-point da de er lettere å fikse. Angående røramper så har jeg kommet frem til at det mest sentrale er å ha en gig-klar amp som ikke brukes unødig og som jevnlig blir sett over av en tekniker. Hva som står hjemme og på øvingslokalet er ikke så farlig bare det opprører seg nogenlunde likt som hva man bruker live (og til opptak).

Helst bør man også ha en duplikat av live amp (eller noe slags backup).

NB dette vil jo avhenge av hvor tilgjengelig man har tekniker (evt hvor dyktig man er selv til rep arbeid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt litt på 5150 amps og de låter fint, særlig kanal 2. Men det er masse trøbbel med disse og de må stadig på rep (gjør et Google søk, footswitch ryker og det er masse andre typiske problemer, dette gjelder både tidligere Peavey og nyere EVH).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har funnet ut hva som er problemet... Bytta om på strømkablene til Orangen og EVHen i går, og da merka jeg null knitring. Etter jeg hadde skrudd av bytta jeg tilbake, og det første jeg hører når jeg flipper standbyswitchen i dag er en knitrekonsert :P

Fint at det ikke var noe verre da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.