Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge akustisk bassgitar - nytt forsøk, nye metoder


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke hatt 0-te bånd på noe instrument, men har hatt en oversadel i messing på en av bassene. Det er mulig det er innbilning, men jeg syntes da at det var mer tonal balanse mellom åpen streng og når man klemmer ned strengen mot et bånd. Det er jo også egenlig litt pussig at man skal ha et annet materiale i ene enden av strengen når den er åpen i forhold til hva man har ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Tar opp igjen denne tråden for å melde at nå er short-scale bassen ferdig. 32", gran topp, lønn i resten av kassa, ask i halsen, valnøtt i gripbrett og stol. Fin akustisk basslyd, og virker lettspilt (jeg spiller ikke bass og har egentlig ikke peiling men den kjennes ok ut).

201717_IMG_0106.JPG

Prøvde en nyhet: Avrunding av kassa for å gjøre det mer behagelig for høyrearmen. Det ble vellykket og var ikke så vanskelig å få til. Blir nok flere slike - også på gitarer.

201717_IMG_0105.JPG

Har montert inn en K&K pure bass pickup, en slags transducer som limes fast inne i kassa under sadelen. Passiv, ikke noe batteri og ikke noe justering. Har bestilt en K&K pure preamp til å henge i beltet. Men den låter bra uten preamp også, koblet den til en akustisk gitarforsterker.

201717_IMG_0104.JPG

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd den sammen med andre instrumenter enda, men tanken er å kunne bruke den unplugged til enkle øvinger uten forsterking og å plugge den inn når vi bruker pa. Jeg synes den låter akustisk, selvsagt ikke helt som en kontrabass men i den retningen. Her er det jo ikke noe laminat av noe slag slik det er i mange av de akustiske bassene som er å få kjøpt, og kassa er stor. Tegningene jeg har er for 34,5", jeg har kortet av litt i enden og flytta lydhullet litt nærmere halsen, og i tillegg tatt litt av kassa til cutaway og armrest. Men det er masse volum igjen. 

Denne er ikke til salgs, skal bruke den i eget band. Det kan hende jeg lager et par basser for salg til høsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man si? Jo, helt fantastisk!

Bare som et tips hvis man ikke er helt fornøyd med lyden når man spiller sammen med andre. Det kommer selvsagt an på omstendighetene, men jeg har ved et par anledninger dratt med meg en liten batteridrevet Roland gitarforsterker som jeg har koblet til. Det går helt fint hvis det ikke er snakk om mye volum, og den "fyller ut" lyden fra selve gitaren på en fin måte, uten at det låter "elektrisk". Man trenger ikke dra med seg en stor bassforsterker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.