Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

skala spørsmål


kanonjon

Anbefalte innlegg

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Egentlig, ja. Men det er ingenting som sier om hvordan skalaen skal være, ergo kan akkorden være stygg(?) i noen sammenhenger osv.

Hvis du vil tenke over hvordan noe av det funker kan du jo slå an en C-akkord (et C-grep). Og så starte med grunntonen (som da er C) og gå oppover. Du vil finne ut at de fleste tonene relatert til grepet finnes i en helt vanlig Cdur-skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier akkord og ikke grep, fordi tonene er de samme også på et piano (eller andre instrument) hvor man ikke tar grep.

En akkord består som noen sa tidligere av skalaens toner nummer:

en [prim] C F

tre [ters] E A

fem [kvint] G C

Spilles en C dur akkord på gitaren er det tonene C E G som spilles og ingen andre. Spiller du tonene C E G på bass samtidig spiller du også en C akkord. Det intervallet akkorder bygges opp av kalles terser. C -> E = ters, E -> G = ters.

En ters er enten stor eller liten. Det er den som er forskjellen på dur og moll. Hvis den første tersen er liten [to bånd mellom tonene] er det moll, er den stor [tre bånd mellom tonene] er det dur.

En C dur skala ser slik ut:

C E G

D F A

E G H

F A C

G H D

A C E

H D F

Hvis du spiller alle disse tonene på en streng, ser du at noen er dur og andre er moll.

C

dm

em

F

G

am

hmb5

I all hovedsak, hvis du finner en "normal" sang som går i C dur, så finner du disse akkordene. Ikke nødvendigvis alle, men du finner ikke gm eller A.

NB. Unntak finnes alltid, og det er vanlig å modulere, samt å bruke varianter og medianter. Men ettersom det er ukjente ord så holder det for denne gang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skala er rett og slett en regel for hvilke toner som hører sammen.

(Går det ikke ann å si det?)

Du vil kanskje kjenne igjen en skala, pga at du kjenner igjen hvordan tonene henger sammen.

En låt eller del av en låt/komposisjon består av de og de tonene, og er innnenfor feks en skala. Ikke sikkert at du bruker alle tonene innenfor skalaen, men da vet du hvilke toner/akkorder du kan bygge videre på.

Si at du lager en enkel melodi med akkordene C, D og A. Si du lærer deg en skala som inneholder disse tonene, så kan du feks bruke tonene i denne skalaen som et utgangspunkt for en solo eller basslinje.

En skala er jo også intervalene mellom tonene, så du kan "flytte" deg nedover båndene for å spille skalaen i C# i stedet for C

jeg er ingen rev på musikkteori, og kan så og si ikke no om skalaer, men mener dette er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan godt poste ett opptak av en melodi som ikke er basert på noen skala' date=' så kan du høre hvor vakkert det blir...[/quote']

var det sarkasme??

man trenger vel ikke så mye musikkteori peil, for å kunne lage "vakkre" sanger må man vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget er at alt må ikke passe inn i skalamønsteret.

Når man lærer seg mer musikkteori enn bare skalaer, vil man finne mange måter å få inn andre toner på, f.eks:

Modulering/bikadens

kromatikk

ledetoner

antesipasjonstoner

orgelpunkt

osv..

Man trenger altså ikke å følge skalaene manisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget er at alt må ikke passe inn i skalamønsteret.

Når man lærer seg mer musikkteori enn bare skalaer' date=' vil man finne mange måter å få inn andre toner på, f.eks:

[b']Modulering/bikadens

kromatikk

ledetoner

antesipasjonstoner

orgelpunkt

osv..

Man trenger altså ikke å følge skalaene manisk.

Kan du forklare hva dette er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget er at alt må ikke passe inn i skalamønsteret.

Når man lærer seg mer musikkteori enn bare skalaer' date=' vil man finne mange måter å få inn andre toner på, f.eks:

Modulering - Gå over til en annen toneart

bikadens - Gå over til en annen toneart midlertidig

kromatikk - Bruk av alle 12 toner (ikke nødvendigvis alle, da.. )

ledetoner - Bruke en tone i akkorden som er en halv tone lavere enn grunntonen i den neste akkorden.

antesipasjonstoner - Bruke en tone i akkorden som hører med til neste akkord

orgelpunkt - Ha en tone (eller flere) i bassen mens de andre tonene og akkordene skifter.

[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.