Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

skala spørsmål


kanonjon

Anbefalte innlegg

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I dag skal vi lære om begrepet "Reverse Engineering" i samme slengen...

Ta nesten en hvilkensomhelst låt's melodistemme, og du kan trace den ned til en eller flere skalaer alt ettersom hvordan låta går, moduleringer etc...

Der har du det, en melodi basert på en skala, det er ikke værre.

Dessutren skjønner jeg ikke helt poenget med denne tråden. Om målet ditt er å henge ut folk med peil på musikkteori, kan du gå å legge deg.

I et annet tilfelle ville jeg begynt å lure på hvor liten intelligens et menneske kan ha (dette er ikke ment personlig, men et motiv for en slik tråd kan vise seg å ha slik bakgrunn, da jeg tviler på at det ahr noe med deg å gjøre)

Så kommer spørsmålet om at du ikke skjønner poenget. jeg kan godt poste ett opptak av en melodi som ikke er basert på noen skala, så kan du høre hvor vakkert det blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn typisk bakgrunnsmusikk fra norske filmer på 70-tallet der kameraføringen går igjennom en skog med høstblader som blåser..

DER har du musikk uten noen spesiell tonalitet/skala..

Hvorfor lager de ikke sånn bakgrunnsmusikk i filmer lenger mon tro.. hmmm :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal vi lære om begrepet "Reverse Engineering" i samme slengen...

Ta nesten en hvilkensomhelst låt's melodistemme' date=' og du kan trace den ned til en eller flere skalaer alt ettersom hvordan låta går, moduleringer etc...

Der har du det, en melodi basert på en skala, det er ikke værre.

Dessutren skjønner jeg ikke helt poenget med denne tråden. Om målet ditt er å henge ut folk med peil på musikkteori, kan du gå å legge deg.

I et annet tilfelle ville jeg begynt å lure på hvor liten intelligens et menneske kan ha (dette er ikke ment personlig, men et motiv for en slik tråd kan vise seg å ha slik bakgrunn, da jeg tviler på at det ahr noe med deg å gjøre)

Så kommer spørsmålet om at du ikke skjønner poenget. jeg kan godt poste ett opptak av en melodi som ikke er basert på noen skala, så kan du høre hvor vakkert det blir...[/quote']

dette er på ingen måte å henge ut folk på! det jeg mener, at jeg ikke fatter bæret hvordan man skal komponere musikk ut fra skalaer.

poenget med denne tråden er at jeg lurer på hvordan man lager musikk ut fra skalaer, for jeg svar på det jeg lurer på, så vil det hjelpe meg veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du ikke skjønner poenget med det, i mine ører høres det virkelig ut som om du ser på skalakunnskap som noe negativt og at man autimatisk blir kjedelig og repetativ...

Men du kan godt utdype litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du ikke skjønner poenget med det' date=' i mine ører høres det virkelig ut som om du ser på skalakunnskap som noe negativt og at man autimatisk blir kjedelig og repetativ...

Men du kan godt utdype litt ;)[/quote']

ok det jeg mener, hvordan kan skalaer hjelpe meg å komponere musikk? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da slenger jeg bare inn ett raskt spørsmål også da. Hvis jeg skal komponere noe ut i fra forskjellige skalaer, vil da de forskjellige skalaene passe samme på samme måte som hvordan vanlige akorder passer sammen? Kvintsirkelen blir vel også brukt?

Sikkert ett dumt sprøsmål, men det er det jeg "trodde", men stemmer det?

Hører ikke posten hjemme under teori?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel. Du har en melodi som inneholder visse toner. Disse kan du (med rett kunnskap) finne igjen i diverse skalaer. Disse skalaene har alle diverse akkorder (treklanger bygd på hvert trinn i skalaen). Kort fortalt, har du en skala (melodi) så vet du også hvilke akkorder som passer. Har du enda mer kunnskap så vet du hvilke andre akkorder du kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å runde opp litt' date=' Rema 1000 har en ganske grei kampanje på dette;

"Det enkle er ofte det beste". Hvis du synes det er vanskelig å sette dette i sammenheng kan det være lurest å ikke tenke så mye på det. :wink:[/quote']

hehe, men problemet at jeg har null inspirasjon, og jeg vil prøve det med å jobbe ut fra skalaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.