Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innstallere P90-pup i bridge pos. på en Strat


Mikke

Anbefalte innlegg

jeg har en American Special Stratocaster SSS som jeg bruker i et poppete punkeband. Jeg er litt smågira på å bytte bridge pickupen (Texas Special fabrikkpickup) til en litt mer sjangermatchende pickup, og er egentlig åpen for det meste.

1. Har prøvd å lese/høre litt rundt på såkalte humbucker coils, som størrelsesmessig kan erstatte nåvørende singel coil uten særlig ekstrajobb, men dessverre er ikke lyden så god som man skulle håpet. Kommentarer? Evt forslag på typer?

2. Er litt gira på installere en P90 soap bar mic, mest fordi jeg veit den er mye brukt av sentrale band jeg hører på (riktignok da i Les Paul jr-gitarer), pluss det er litt stilig med et "annerledes" setup fremfor klassiske SSS eller HSS. Men såvidt jeg skjønner må jeg sannsynligvis frese ut noe plass i kroppen og få et spesialtilpasset plekterbrett for å få til dette. Noen som har gjort eller sett dette i praksis?

Og er det noen som har noen innvendinger mot å innstallere P90 i strat generelt? Er det bedre bare å kjøre en humbucker (evt en P94 soapbar), fordi lydforskjellen er minimal og hasselet er ikke verdt det?

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

warmoth lager custom pickguards til deg.

http://www.warmoth.com/Pickguard/StratPickguard.aspx

men du må fortsatt frese ut hull til p90 selv :)

Jeg ville kanskje ha gått for et HSS-oppsett og kjøpt fks p94, eller phat cat fra seymour duncan. alternativt bestilt en fra vintagevibeguitars.com Da kan du velge magnet selv :). Han anbefales.

http://www.seymourduncan.com/pickup/phat-cat-bridge-nickel

Da har du mulighet til å bytte den ut med en humbucker, hvis du ikke likte resultatet, uten å kjøpe ennå en pickguard.

p90 i humbucker-size er ganske nær en ekte p90 i lyd. Det er ikke 100% likt, men så nær at de aller fleste ikke ville merke forskjell uten en a/b-test (min mening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens!

Sounden jeg er ute etter er som dere kanskje skjønner i Green Day, Offspring, blink-182 - basically 94-punk - gata (også DKM, Rancid, Social D etc. Aphelion ^_^).

Har kikket på Warmoth sine sider, men blir sykelig dyrt for guard til USD65 (+ mva og toll). Jeg må høre meg litt opp på P94 - de kjenner jeg ikke i det hele tatt.

Er det sånn at boutique-pups ofte er bedre enn Seymore Duncan og DiMarzio, selv om sistnevnte er store aktører? Har bare aldri hørt om vintagevibe eller noen av de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende du kommer et stykke på vei med en mean90 fra guitarfetish.com.

Utover det så kan jeg si du bør ha en Gibson LesPaul jr på ønskelista. Jeg hadde en hvit faded som var knallgod. De er også billige brukt. Tror jeg solgte min for 3500 om jeg husker rett. Knallgod gitar for pengene, og helt riktig sjangermessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castorfiber; jeg har Vintage Vibe p90 i en strat (de er av format og klistret til hver sin stratpickup så det danner en HB med splittmodi), låter helt fantastisk.

Hadde også en HDesign Super90 i en Telecaster. Anbefales varmt. Har ikke funnet andre som tilbyr p90 i strat/tele format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har jeg endelig fått tak på et HSS plekterbrett som passer. Det er ikke frest ut P90-plass i Straten, så jeg kommer til å gå for en humbucker. Etter å ha lest mye rundt tror jeg at jeg havner på en Seymour Duncan JB-SH 4. Alternativt en custom custom (Social Distortion har slike).

Har lest litt av hvert om hva dere over her har skrevet og ellers av hva jeg har funnet på nettet, men det er dessverre ikke nok reviews av mer obskure greier til at jeg tør kjøpe det for å prøve. Vintage Guitar skryter av Lollar Imperial humbuckern, men den er dyr og jeg finner ikke noe mer info rundt den.

JB-SH 4 - virker greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.