Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akustisk Gitar - Furch?


hgho

Anbefalte innlegg

Er ute etter en stålstrenger da jeg har spilt på nylonstrenger i 7 år og vil variere litt.

Vil ha en ordentlig allround kvalitetgitar med fint utseende og ikke minst god lyd m/elektronikk.

Pris: Rundt 5-10 tusen kroner.

Har sett på forskjellige, blant annet Martin DRS1, som ligger innenfor mitt budsjett, selv om jeg ikke likte utseendet, var lyden ganske bra til fingerspill.

Så har jeg hørt veldig mye bra om Furch, så da lurer jeg på om Furch D-19 eller D-20 kunne være noe for meg å prøve, evt. hvilke av de som er best. Er D-20 m. elektronikk?

Ønsker gjerne at lydinstillingene ikke skal være i lydhullet, og at reim kan settes på gitaren.

Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg kan skrive under på at Taylor er bra. Jeg har en 714ce som er knakende god, men den er nok utenfor det prissegmentet du nevner. Men... Jeg kjøpte nylig en Furch D20 til min søster når hun fylte år, og DET var litt av en gitar til den prisen!! Tror den kostet 5990 eller der omkring og den var helt på høyde med gitarer jeg har prøvd som har kostet det dobbelte.

Nei, den har ikke elektronik. Men strapholders har den.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for hjelp, ser ut som jeg satser på D-20. Problemet er at den ikke har mikk/pickup

Hvor mye koster det å få ordentlig bra mikk inn, feks en slik?

http://myhrbraaten.no/gitar-bass-pickup/l-r-baggs-element-active-system

Det kommer an på. Har f.eks. hørt at Backstage monterer gratis, dersom man kjøper gitar og mic hos dem. Det bør være en helt kurant jobb -- litt avhengig av gitar og pickup.

Jeg har ikke så mye å bidra med når det gjelder Furch, men er du sikker på at du vil ha en dreadnought? Vet ikke om du kun skal bruke den til fingerspill (eller hvor stor du er), men dersom det er tilfellet, er det ikke uvanlig å velge mindre gitarer (00, 000, OM, GC, GA etc.). Det krever mindre energi å sette mindre topper i bevegelse, slik at mange foretrekker mindre gitarer til fingerspill. Lyden blir imidlertid litt lavere ved hard strumming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hgho,

Har litt blandet opplevelse av Furch, hovedsaklig basert på gitarer de har hatt inne på 4Sound og RebelMusic i Trheim:

  • Mye lyd for pengene. Fantasisk klang i en 12-strenger hos 4Sound, mener det var en D20-CM.
  • En smule mer lyd i dreadnought (Dxx) enn i orchestra (OMxx) modellene, men ikke mye. Størst forskjell i bassen.
  • Klarere lyd i gran-lokk modeller (D21, OM30) enn i ceder-lokk modeller (D20, OM20).
  • God spillbarhet på både D og OM modeller.
  • Et par ceder-lokk gitarer så helt herpa ut (oppskrapa og flekkete), sjøl om de fortsatt hang i butikken. Antar at det skyldes det relativt myke treet kombinert med ivrig testing.

Hvis du allerede vet at du vil nyte gitarens plug-in lyd, er det beste (og enkleste) å kjøpe en med inkludert PU & preamp med en gang, så kan du jo også teste dette hos butikken. Hvis dette skal ettermonteres, sørg for å bruke en god fagmann. Montering er ikke noe rakettforskning, men PU krever stor nøyaktighet.

Pengene rekker kanskje ikke til en Gibson (J15, J35, J45, Hummingbird), men har du prøvd Epiphones billigere modeller? Der er det fullt mulig å gjøre et 'god-kjøp', spesielt om plug-in ytelsen er av betydning.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Kanskje ikke helt svar på det det spørres om, men da jeg hadde lyst på en Furch en gang i tiden, var prisforskjellen mellom Tsjekkia og Norge så stor at flyturen var gratis. Praha er en fantastisk by!
Bare nevner det, og så er jeg klar over ting som fortolling, garanti/reklamasjon, støtte norske forhandlere og alt det der.

Bare for å avsløre hvorfor det ikke ble en Furch på meg til slutt.

Vi tok trikk langt pokkerivold ut fra sentrum, gikk av på feil holdeplass og måtte gå et par kilometer, og da vi kom fram var Humlmusik lørdagsstengt.

Naboen, en pub med meksikansk tema hadde veldig billig øl.

For å avslutte, kompisen som var med ville gjerne på en ølbutikk som snedig nok lå like langt unna sentrum, men i motsatt retning. Trikk, trikk, og litt trikk til, spasere, og vi var framme. Lørdagstengt. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som hjelper er å prøve gitaren.

Jeg har prøvd både Furch, Martin og Taylor i den prisklassen. Taylor spiller veldig høyt og klart, Furch er noe dempet med mye klang og mye liv i tonen mens Martin har et mer dempet lydbilde. Alle disse merkene gir utrooolig mye gitar for pengene. Selv endte jeg opp med Martin D16GT, men det er ikke fordi den er best - men fordi jeg likte den best av alle. Det spørs rett og slett hva man er ute etter. Jeg selger min D16 pga kjøp av leilighet, men neste år kommer jeg til å kjøpe enten Martin eller Taylor for å ta igjen det tapte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Heisan, her får du mye bra for pengene som du sikkert har skjønt utifra tidligere svar.

Jeg har spilt min Furch S40 Cm nå i 6 år. La meg først få si at lyden er noe av det beste du kan få i denne prisklassen. Har snakket med flere musikere, der en faktisk har gått så langt å sammenlignet den med sin egen Martin til 40 lapper. Baksiden er selvfølgelig at de fleste modeller kommer uten elektronikk, og faktisk så har jeg kun sett D19 med dette innebygget.

Her kommer baksiden med Furch:

Som noen nevner her, så blir de veldig fort slitt og det har med det myke treverket og det "ubehandlede" preget å gjøre. Min modell kom uten pickguard, og jeg anbefaler å velge modell som har dette (D19 har dette - tommel opp), fordi den blir veldig fort slitt under lydhullet. Lokket får veldig fort riper og merker, men har ikke merket noe forandring i selve lydbildet av den grunn (se forøvrig Willy Nelson sin gitar "Trigger"). I tillegg så er strenghøyden veldig høy, noe som gjør at oss som ikke er proffgitarister sliter litt med barregrep i begynnelsen. Dette kan du få forhandler til å justere for deg, men anbefaler at du tester ut selv først. Ellers er halsen noe bred for min personlig smak, men kommer av at jeg har det vi kaller for bananklaser til fingre så dette er jo også noe du bør teste selv.

Det at gitaren min ikke har elektronikk er noe jeg savner aller mest, og jeg angrer på at jeg ikke valgte modellen som hadde ettermontert dette. Når det er sagt, så har jeg nå mulighet til å modifisere dette utifra hvordan jeg spiller. Kommer nok til å ettermontere 2 typer pickups i en V-formasjon fra samme plug, for å få til den country-lyden. Dette koster mellom 5-8000 kroner litt avhengig av kvalitet på utstyret, men har da vurdert å kjøpe ny D19 istedenfor. Nok om det, tilbake til tråden:

For å konkludere, så er Furch noe av det beste jeg har spilt på lydmessig i denne prisklassen, og anbefaler det på det sterkeste - D19 er helt fantastisk og b.l.a. 4Sound sin bestselger iflg. Jan i København (ref.youtube). Kan du spare deg opp et par tusen til, så sjekk også ut Gibson J-15.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furch er blant de absolutt bedre i moderat prisklasse. Alle Furch-modeller er så langt jeg vet i utgangspunktet spesifisert uten elektronikk, men de tilbyr ulike pickup/preamp-varianter til de fleste modellene. Se Furchs nettsider for mer info. En kamerat kjøpte en brukt D19 med B-band pickup/preamp for et års tid siden. Den har god, lettspilt hals og låter bra både akustisk og med pickup. Piezo-elementet var imidlertid deformert og måtte byttes. Om det var fabrikken eller første eier som hadde skyld i det vet jeg ikke, men med nytt element under brua ble resultatet bra. Jeg har også prøvd enkelte av de dyre modellene til Furch, og de står ikke tilbake for det beste man ellers finner av masseproduserte gitarer på markedet.

Kommer man opp i 8-10k er også de rimeligere modellene fra Martin, Tyler og Gibson innen rekkevidde. En Furch i samme prisklasse er minst like god. Hva man velger bør avgjøres av lyd og ergonomi, ikke logoen på hodet.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Furch S42-SF siden 2009. Helt fantastisk gitar og har ikke angret et sekund på kjøpet. Låter helt nydelig og er meget lettspilt. Testet et titallsgitarer før jeg kjøpte den, men valget var enkelt. De andre gitarene i samme prisklasse, og en del i prisklasser over, hadde ikke sjans mot Furchen.

fz_60_5829.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.