Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygger akustisk bass - trenger råd om pickup/mik-system


Snibur

Anbefalte innlegg

Jeg er i gang med å bygge akustisk bassgitar. Har prøvd en gang før. Nøtte-bassen låter fint, men har en del svakheter i overgangen mellom halsen og kroppen som gjør at halsen bøyer seg. Prøver nå å bygge på samme måte som jeg bygger gitarer - med hals som går inn i kassa. Håper dette gjør det mer stablit.

Skulle gjerne hatt noen råd om pickup-system i akustisk bassgitar. I gitarene har jeg prøvd forskjellige typer piezo under sadelen, eventuelt i kombinasjon med en mikrofon eller transducer inne i kassa. Har prøvd LRBaggs, B-band, Shadow - alle fungerer bra. Er det denne typen pickup/mik-systemer som sitter i akustiske bassgitarer man får kjøpt, eller er det egne typer som er for bass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at jeg kunne mer om dette før jeg svarte, men det virker for meg som om trenden for tiden er en kombinasjon av pickup i kassa og en piezo.

Ting du nevner er jo relativt dyre og bra saker.

Grunnen til at jeg egentlig skriver noe i det hele tatt, er vel for å si noe om at det kan være greit å finne et sett som er tilpasset bass, fordi EQ- delen kanskje da fungerer bedre. Erfaring har jeg ikke med "gitarsett" i bass.

Jeg har en ganske rimelig Ibanez- akustisk bassgitar. Jeg synes den passer best i sammenhenger der lydnivået er så lavt at den kun trenger litt diskret drahjelp fra en forsterker.

Gleder meg til byggetråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Castor. Får prøve å få til en byggetråd. Holder foreløpig på med byggeplate og former pluss at halsen er kommet ganske langt.

Vanskelig å finne noe om bass på sidene til de som lager slike pickupsystemer. Kanskje bedre å gå for en som har preamp med justering av bass, diskant og mellomtone? Betyr i såfall en som felles inn i sida. Shadow har en kombinasjon av Nanoflex under sadelen og Nanomag som er en magnetisk mik i enden av gripbrettet. Har ikke klart å finne ut om Nanomag består av 6 enheter eller om den fungerer likt over hele flaten sånn at den også vil fange opp 4 strenger på en bass. Et annet alternativ er kanskje et passivt system, f.eks. K&K, og koble gjennom en ekstern preamp. Mye å spekulere på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.