Gå til innhold
Dolven

Min første Tele (trøbbel m/ bropickup, lyd vedlagt)

Anbefalte innlegg

En liten helgetur til Bergen medfører selvsagt en tur innom den lokale 4SOUND butikken ... ingen vei utenom. Og der hang det en nydelig Telecaster.

Jeg har aldri vært spesielt glad i Fender/Squier gitarer, hverken Telecaster eller Strat. Unntaket må være Jazzmaster. Uansett, der hang det en vakker, gylden gitar, en Squier J5 Telecaster. J5 står for John5, noe som betyr at denne Telecasteren strengt tatt ikke er en Telecaster ... Denne gitaren er moddet på samme måte som John 5's egne gitarer, bla. med to sinnsykt hotte pickuper, switch oppe, og omvendt kobling av to volum knotter. Ingen tonekontroll på denne, med andre ord.

Utseendet på gitaren er helt fantastisk, og det var dette som fikk meg til å se på den. Når jeg tok den ned kunne jeg ikke tro prisen. Det var rett og slett for bra pris til å la være ... Så jeg prøvde den ut litt på en amp, ble fryktelig forvirra når jeg ikke fikk kontroll på elektronikken, men etterhvert så fant jeg utav det også. Og da fant jeg et bredt spekter av toner fra de hotte humbuckerne. Insane drive når du pumper volumet litt opp, men samtidig så er dette en av de reneste full-size humbucker-gitarene jeg har vært borti når du skrur ned volumet for en clean lyd. Jeg likte det jeg hørte når jeg prøvde den, og jeg gleder meg til å plugge den i hjemme.

Ellers har jeg spilt på den endel (unplugged) i dag, og den er rett og slett fantastisk å spille på. Og det skader ikke at den ser sinnsykt bra ut heller.

Legger ved 1 stk bilde lånt fra Fenders nettsider, skal prøve å laste opp egne bilder når jeg kommer hjem igjen :)

post-9057-0-73292500-1442095331_thumb.pn

Endret av Dolven
  • Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med ei litt forvirra "Jeg har alltid følt meg som en Les Paul født i en Telekropp" øks :-)

Ser tøff ut, kunne godt tenkt meg å testa en sånn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fiklet på akkurat den der hos 4sound i Bergen, men mengden bling gjorde at avgjørelsen ble vanskelig. Fett å se at noen turte! Gratulerer! :D

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg var litt lei av anonyme matte cherry gitarer ... begge mine el-gitarer har den matte rødfargen. Så en annerledes gitar var absolutt et ønske, og denne var jo bare helt nydelig. Spesielt på avstand. Og lyden i den er helt utrolig! Dvs. lyden i neck-pickupen er utrolig. Varm og myk humbucker som passer til det meste, egentlig ... Keramisk humbucker, visstnok. Derimot mistenker jeg at bridge-pickupen trenger en liten runde med loddebolt, for det er nesten ikke lyd i den i det hele tatt.

Lydeksempel tatt opp rett i lydkort medfølger. Der spiller jeg i følgende rekkefølge: 1. Bridge maks vol (10/10), 2. Neck nesten helt uten lyd (1-2/10), 3. Neck maks lyd. Jeg er meget klar over at lyden er dårlig, men det var det nivået som måtte til for å få et akseptabelt opptak med bridge pickupen, og jeg endret ingen voluminnstillinger på lydkortet mellom de tre eksemplene. Tanker om hva det kan være?

Tele J5 eks Edit 1 Export 1.mp3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint om noen med litt teknisk kompetanse kunne lytta til lydfilen og delt noen tanker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror vel jeg under tvil kvalifiserer til begrepet "litt teknisk kompetanse", men her er jeg redd for at lydprøven ikke forteller meg mer enn at noe er galt.
Hadde jeg fått hendene på denne, ville jeg nok dratt fram multimeteret rimelig kjapt, samt dratt og røsket litt i koblinger, potmetre og brytere for å se hva som skjedde, gjerne mens gitaren var koblet til en forsterker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat som trådstarter digger jeg ikke Fender med unntak av Jazzmastern, men fy faen, den der var feeeeet! Grattis!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Kristoffer Hjelmaas Sivertsen
      Heihei! 
      Bestilte telecaster deler fra MJT for ikke så lenge siden og vurderer og gransker pickupmarkedet! Kroppen er i Swamp ash og halsen i maple. Så det blir nok ganske bright (la oss ikke ta tonewood debatten  ) lurer på om folket har noen pickupanbefalinger? Har vært innom å sitt på Fralin, Bare Knuckle og Fender! Ser etter noe vintage med kanskje pittelitt ekstra juice
    • Av Yngve Remes
      Har fått fatt i en signert telecaster(mexico) av Tom petty &the heartbreakers.Fra en konsert i san Francisco i '97. Spilt på under konserten av Mike Campell. Signert av alle. Med dokumentasjon. Lurte bare på hvor det er lettest å selge den.

• Av erlalv
      Har lenge vurdert å utvide gitarsamlingen min med noe annet enn Gibson/Epi, og kunne tenkt meg å prøvd en Fender/Squier av et eller annet slag.. 
      men denne jungelen er jo jeg nokså ubevandret i, og det er jo et stort prisspenn fra den billigste squieren til en fancy amerikansk Fender..
      hva anbefales av dere med kjennskap til disse gitarene? Hvilke Squiere er det verdt å vurdere, eller er en MIM Fender bedre uansett? Har hørt at eldre Squier fra Japan kan være et godt kjøp, men som sagt, dette har jeg ingen forutsetning for å vite noe om. 
      Hvis en tenker prisklasse 3000-6000, hva vil dere anbefale?
      og hva bør jeg absolutt styre unna?
      På forhånd takk!
    • Av Gitarcowboy
      Hei!
      Jeg har begynt å spille igjen etter litt over 20 år. Begynte å spille på ungdomsskolen og litt etter det, men etter gitarkurset på skolen, og ett til litt senere, så ga jeg opp gitaren. 
      Jeg syntes det var et vanskelig instrument.
      Nå i år fant jeg en gammel elgitar hengende på veggen i kjelleren på et hus som vi ryddet for kommunen. Her er gitaren:

Det er en Höfner Club 50 fra ca. 1961-63. Dette har jeg funnet ut på nettet. 
      Dessverre så hadde en eller annen lakkert den i grønt på fremsiden og festet et Donaldklistremerke over logoen.
      Gitaren er for tiden på restaurering hos en velrenommert gitarmaker / restauratør.
      Brumikrofonen er ikke original. Jeg vet ikke hvilken type det er.
      Den ene skruknotten er også byttet ut en gang.

Funnet av gitaren vekket interessen for gitaren igjen og jeg har nå i oktober kjøpt en Fender Telecaster 2017 Limited Edition American Elite, mahogni Thinline. 
      Den skal jeg vise frem i Telecaster tråden.
      Er det noen av dere her som har en Höfner?
    • Av Affen
      Classic 70s Telecaster Custom. Bytta ut sadlene, ellers stock. 

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.