Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pris på å importere kabinett fra Thomann


kenneho

Anbefalte innlegg

Omtrentlig pris i NOK basert på nåværende valutakurs kan du se ved å velge "Norway, Krone / NOK" under "Currency". Til Norge (eksl. lokal merverdiavgift) er dette p.t. ca kr 1900. Thomann tar i tillegg 20 EUR i frakt (p.t. snaue kr 200). I tillegg tilkommer norsk merverdiavgift på 25%. Det blir da (kr 1900 + kr 200)*1,25 = ca kr 2625. I tillegg kan man få fortollingsgebyr (selv om det ikke er toll på kabinetter) på noen hundre kroner. Regn derfor med å bruke ca kr 3000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrentlig pris i NOK basert på nåværende valutakurs kan du se ved å velge "Norway, Krone / NOK" under "Currency". Til Norge (eksl. lokal merverdiavgift) er dette p.t. ca kr 1900. Thomann tar i tillegg 20 EUR i frakt (p.t. snaue kr 200). I tillegg tilkommer norsk merverdiavgift på 25%. Det blir da (kr 1900 + kr 200)*1,25 = ca kr 2625. I tillegg kan man få fortollingsgebyr (selv om det ikke er toll på kabinetter) på noen hundre kroner. Regn derfor med å bruke ca kr 3000.

Supert, takk for et bra og utrolig kjapt svar!

Forresten, hvorfor risikerer man å få fortollingsgebyr på varer som ikke er tollbelagt?

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk for et bra og utrolig kjapt svar!

Forresten, hvorfor risikerer man å få fortollingsgebyr på varer som ikke er tollbelagt?

Kenneth

Fortollingsgebyr fastsettes i det store og hele av fraktselskapet selv, og jeg antar årsaken er at det krever arbeidskraft å regne ut hva tollen skal være (selv om denne er på null kroner), da en både må se på varens art og verdi. Det er vel heller ikke uvanlig å inkludere kostnader for utregning av merverdiavgift i fortollingsgebyret.

...I hvert fall offisielt. Den reelle årsaken er vel at noen av selskapene liker å tjene mer penger enn andre. ;)

Edit: Du kan for øvrig regne ut Postens fortollingsgebyr under "Postens tollbehandling" her.

Endret av Astrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, et fordyrende mellomledd uten reell verdi. :)

Jeg bestilte en Warmoth-hals for noen år siden, og mente jeg hadde betalt for frakt inntil DHL (eller hvem det var som leverte pakken til meg) plutselig dukket opp med en svær regning. Mulig jeg tar feil, men det virket som om frakten jeg hadde betalt via Warmoth kun gjaldt frakt innad i USA, og at jeg da naturligvis måtte betale ekstra til DHL. Utfra det du skrev i sted virker det ikke som om man vil få tilsvarende greie hvis man bestiller fra Thomann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, et fordyrende mellomledd uten reell verdi. :)

Jeg bestilte en Warmoth-hals for noen år siden, og mente jeg hadde betalt for frakt inntil DHL (eller hvem det var som leverte pakken til meg) plutselig dukket opp med en svær regning. Mulig jeg tar feil, men det virket som om frakten jeg hadde betalt via Warmoth kun gjaldt frakt innad i USA, og at jeg da naturligvis måtte betale ekstra til DHL. Utfra det du skrev i sted virker det ikke som om man vil få tilsvarende greie hvis man bestiller fra Thomann?

Merkelig. Er du sikker på at DHL-regningen ikke var for deres skyhøye fortollingsgebyrer? Ellers kan kjøper i teorien avtale med selger at kjøper står for internasjonal frakt. Det er ikke vanlig, men det er avtalefrihet på området. Vet ikke hvem selgeren var, men dette er jo en annen mulig forklaring.

Hva angår Thomann, opplyser de om at de bruker DHL, men begge gangene jeg har bestilt derfra, er det Posten som har stått for fortolling og hatt ansvar for utlevering i Norge. Jeg har derfor bare måttet forholde meg til Postens fortollingsgebyrer (som er lavere enn DHLs, etter hva jeg kan huske).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste gangen jeg har blitt avkrevet mer enn den frakten på €20 som er standard-kost i nettbutikken til Thomann var da jeg bestilte 10 K&M mikrofonstativer m/galge. Da fikk jeg en melding om at de måtte ta dobbelt opp for frakt.

Tollklarering av alle de 4 forsendelsene jeg har fått fra Thomann de siste årene har blitt håndtert av posten. Pakka kommer med oppkrav på momsen på varene og fortollingsgebyr. Gebyret har ikke vært mer enn 100-150kr på pakker med verdi mellom 10 og 20k (+mva 2.5-5k).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.